Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉
  • 1

Namron dimmer 4512751/4512750 problemer

Spørsmål

Skrevet (endret)

Den nyeste batchen jeg kjøpte fra dere så hadde alle dimmerene en nyere FW versjon enn de jeg hadde fra før(3.09->3.10). De nye har bug som gjør at når det sendes en kommando fra z2mqtt, så går det 10-15 sec før jeg får en respons tilbake om at den feilet. Om jeg feks slår lyset på så går lyset på, men om jeg med en gang slår lyset av igjen så slår ikke lyset seg av før z2mqtt rapporterer feilen med å slå på lyse. Lyset går så av og etter 10-15 sec kommer det en ny feilmelding om at den ikke klarte å slå av lyset.

Ser dette problemet er rapportert på i diverse norske Facebook grupper samt flere som har kommentert på GitHub issuet i z2mqtt: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/24422

Jeg har prøvd å kontakte dere på epost og fikk bare svar om at det bare var lagt til mulighet for å sette min og max brigness via Zigbee og ikke bare manuelt med bryteren i den ny firmwaren. Dette virker veldig rart siden de nå oppfører seg veldig anderledes enn de som kjører 3.09.

Har dere en fiks for dette i nærmeste framtid, eller kan dere slippe en guide på hvordan vi kan rulle tilbake til 3.09 firmwaren?

Endret av Blomvag

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 1
  • Namron
Skrevet

Hei! Bare for å følge opp denne tråden. Denne oversikten er oversendt produsent for feilsøking og fiks.

4512750/51 - 3.10 Firmware
2 recurring errors on all platforms (Homey, Futurehome, Zigbee2MQTT, ZHA, EVA and Hubitat)

Bug 1: The maximum dim reported is 0.7598425196850394. You can adjust to 100% in the app, but there is no difference. If you adjust down with the dimmer wheel and up again, it shows approximately 0.7598425196850394 in the app.

Bug2:
The device execute commands, but do not send any response on received commands. Gateway's then times out resulting in a error message and a message build up on some gateways.

On/Off:
2024-12-10T09:43:12.211Z [log] [ManagerDrivers] [Driver:451275x] [Device:cccde3f8-0d95-4498-90ed-3bc7902460a5] set onoff → true (cluster: onOff, endpoint: 1)
2024-12-10T09:43:12.321Z [log] [ManagerDrivers] [Driver:451275x] [Device:cccde3f8-0d95-4498-90ed-3bc7902460a5] handle report (cluster: onOff, capability: onoff), parsed payload: true
2024-12-10T09:43:12.944Z [log] [ManagerDrivers] [Driver:451275x] [Device:cccde3f8-0d95-4498-90ed-3bc7902460a5] handle report (cluster: levelControl, capability: dim), parsed payload: 0.7598425196850394
2024-12-10T09:44:02.212Z [err] [ManagerDrivers] [Driver:451275x] [Device:cccde3f8-0d95-4498-90ed-3bc7902460a5] Error: could not perform setOn on cluster: onOff, endpoint: 1 for capability onoff Error: Timeout: Expected Response
    at Timeout._onTimeout (/app/node_modules/zigbee-clusters/lib/Cluster.js:966:16)
    at listOnTimeout (node:internal/timers:569:17)
    at processTimers (node:internal/timers:512:7)
2024-12-10T09:44:02.213Z [err] [ManagerDrivers] [Driver:451275x] [Device:cccde3f8-0d95-4498-90ed-3bc7902460a5] Error: failed to set cluster capability value (capability: onoff, cluster: onOff, value: true) Error: Something went wrong
    at /app/node_modules/homey-zigbeedriver/lib/ZigBeeDevice.js:813:13
    at DimLight._onSetCapabilityValue (/node_modules/@athombv/homey-apps-sdk-v3/lib/Device.js:167:5)

Set dim:
2024-12-10T09:46:51.456Z [log] [ManagerDrivers] [Driver:451275x] [Device:cccde3f8-0d95-4498-90ed-3bc7902460a5] set dim → 0.4 (cluster: levelControl, endpoint: 1)
2024-12-10T09:46:51.583Z [log] [ManagerDrivers] [Driver:451275x] [Device:cccde3f8-0d95-4498-90ed-3bc7902460a5] handle report (cluster: levelControl, capability: dim), parsed payload: 0.4015748031496063
2024-12-10T09:47:41.470Z [err] [ManagerDrivers] [Driver:451275x] [Device:cccde3f8-0d95-4498-90ed-3bc7902460a5] Error: could not perform moveToLevelWithOnOff on cluster: levelControl, endpoint: 1 for capability dim Error: Timeout: Expected Response
    at Timeout._onTimeout (/app/node_modules/zigbee-clusters/lib/Cluster.js:966:16)
    at listOnTimeout (node:internal/timers:569:17)
    at processTimers (node:internal/timers:512:7)
2024-12-10T09:47:41.472Z [err] [ManagerDrivers] [Driver:451275x] [Device:cccde3f8-0d95-4498-90ed-3bc7902460a5] Error: failed to set cluster capability value (capability: dim, cluster: levelControl, value: 0.4) Error: Something went wrong
    at /app/node_modules/homey-zigbeedriver/lib/ZigBeeDevice.js:813:13
    at DimLight._onSetCapabilityValue (/node_modules/@athombv/homey-apps-sdk-v3/lib/Device.js:167:5)

• 2
  • Namron
Skrevet

Hei!

Vedlagt ligger oppdatert FW for dimmer som retter problemer dere har opplevd!

OBS at denne kun gjelder for 2024 modeller produsert etter Juni (2406). Da det er kun disse som har hatt problem pga ny chip.

Vi beklager at dette har tatt noe tid å få rettet!

Følg gjerne opp denne tråden om det løser problemene dere har opplevd 🙂

Mvh

Pål Hefre

Produktutvikler Smarthus

Namron

dimmer_v3.12.ota

• 1
Skrevet
Trotters skrev (23 minutter siden):

Hei,

Jeg er ganske fersk innenfor ZigBee og alt som følger med. Jeg har en relativt ny Homey Pro 2023 og et antall Namron 4512750 dimmere (v3.10), og jeg har to spørsmål:

1)

hvordan får jeg oppdatert FW på disse dimmerne? Jeg ser OVA-fila ligger klar for nedlasting under "Dokumentasjon" på produktsiden hos Elektroimportøren (sammen med en ReadME.txt som forklarer hva oppdateringen skal løse), men jeg finner ingen informasjon om hvordan oppdateringen skal utføres.

https://www.elektroimportoren.no/?Article=4512750

Jeg har forsøkt samme app som skal fungere med Edge-dimmerne, men den fungerer (naturlig nok?) kun med Edge-dimmerne og gjenkjenner ikke 4512750.

Hadde det eksistert en egen app for Namron på Google Play hadde det vært naturlig å prøve den, men jeg finner ingen slik app der.

Jeg finner heller ingen måte for å laste opp OVA-fila via Namron-appen på Homey.

Jeg har forsøkt å poke rundt i Developer tools, uten å bli så mye klokere der.

Jeg ser Z2M (ZigBee2MQTT) bli nevnt, men ut fra det lille jeg har lest så trenger jeg da noe som kjører på en tredjeparts devoce (en MQTT server?).

Jeg er rett og slett for fersk i smarthus-verden til å forstå hvordan jeg selv kan løse problemet med styringen av en smarthusdimmer som ikke lar seg styre uten å løpe løpsk (v3.10).

2)

Du sier "du skal ta dette med versjonsnummer med leverandøren, slik at dette blir rapportert riktig fremover".

Betyr det at:

A) Det vil komme en ny FW (3.13), eller

B) Det vil komme en oppdatering i Namron-appen for Homey, slik at versjonsnumeret blir identifisert på riktig måte? Eller

C) Dette blir en "lesson learnt" til "neste gang", og at disse dimmerne alltid vil rapporteres som 0.0.0 så lenge de er på 3.12?

Alle svar mottas med takk.

vennlig hilsen "en litt rådvill" Trotters

1) Zigbee2MQTT er avhengig av en MQTT-server for å fungere som kjører i bakgrunnen. Den er med andre ord påkrevd for at ting skal virke. Dersom du snakker med dimmerne dine via Z2M er dette oppe og kjører. Dersom Homey har en automatisert installasjon for Z2M har den fikset dette for deg i bakgrunnen. Jeg er ingen Homey-bruker, men dersom Homey ikke har innebygget støtte for å sende OTA-firmware til enhetene, må du gjøre dette manuelt i Z2M. Det krever litt basic kunnskap om linux for å få dette til å fungere, da det involverer at du må laste ned firmware til en lokasjon, endre et par innstillinger i en konfigurasjonsfil.

Prosessen er beskrevet her: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/ota_updates.html#update-firmware

Edge-dimmerne er et helt annet produkt og fremstår å ikke være laget på samme fabrikk, så den metoden fungerer nok ikke.

2 A) Det må nesten Namron selv svare på, men antar vel det...
   B) Firmware ligger installert på selve enheten/dimmeren, så det er en feil i selve firmware'n som rapporterer feil versjon. Det må fikses av leverandør, og ser likt ut uavhengig av systemet du bruker i frontend.
  C) Disse vil rapportere å være på 0.0.0 inntil ny firmware kommer ja, men det har ingen betydning utover at versjonsnummer er feil. Generelt anbefales det ikke å oppgradere firmware "for morro skyld", men kun i tilfeller det gir en merverdi, løser et problem e.l. "If it works, don't fix it" - men i dette tilfellet løses et veldig irriterende problem rundt ustabilitet. Du kan eventuelt vente med å oppdatere til ny firmware kommer, men det må eventuelt Namron her inne utdype. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd etter oppdatering og lever greit med at versjonsnummer er feil.

• 1
  • Namron
Skrevet

Hei

1) Om du har Homey så støtter dessverre ikke denne OTA oppdatering av enheter. Så da må man benytte en 3. partsløsning som f.eks deCONZ. Denne benytter en Conbee usb stick som man kobler til en pc. Så parrer man enheten til deCONZ og kan laste opp oppdateringen her. (Vi har laget en guide for dette som jeg legger ved).

4512750 støtter dessverre ikke OTA upgrade appen da det kun er våre aller nyeste enheter som støtter dette.

2) Vi har tatt dette med leverandøren allerede, så vi vil få en oppdatert 3.12 firmware så fort den interne testfasen hos leverandøren er over.

Oppdatering av Zigbee enheter med Conbee USB Phoscon.pdf

• Thanks 1
  • 0
Skrevet

sitter i samme båt. kjøpte 9 av disse med 3.10 firmware.

Får vel selge disse videre videre det ikke kommer en fiks på dette snart...

• 0
Skrevet

Erfarer det samme med fire stykker kjøpt nå fredag 29/11 med ZHA i home assistant. Utrolig treg respons, merklige feilmeldinger osv.. Kjedelig at namron ikke er litt på tilbudsiden når det gjelder å finne en løsning. 

• 0
  • Namron
Skrevet

Hei! Vi er klar over problemet og jobber med leverandøren for å få  til en fiks på dette.

Det er dessverre ikke mulig å gå til versjon 3.09 på dimmere med versjon 3.10.

Vi legger ut mer info så fort vi har noe mer håndfast å komme med.

• 0
Skrevet
Namron - Pål skrev (På 6.12.2024 den 14.20):

Hei! Vi er klar over problemet og jobber med leverandøren for å få  til en fiks på dette.

Det er dessverre ikke mulig å gå til versjon 3.09 på dimmere med versjon 3.10.

Vi legger ut mer info så fort vi har noe mer håndfast å komme med.

Hvor legger dere ut info når dere har mer å komme med?

• 0
Skrevet
Namron - Pål skrev (10 timer siden):

Hei!

OBS at denne kun gjelder for 2024 modeller produsert etter Juni (2406). Da det er kun disse som har hatt problem pga ny chip.

Mvh

Pål Hefre

Produktutvikler Smarthus

Namron

dimmer_v3.12.ota 236.22 kB · 11 Nedlastninger

Lekkert! Skal prøve dette neste uke når jeg har tilgang til anlegget igjen 👍

• 0
Skrevet (endret)
12 hours ago, Namron - Pål said:

Hei!

Mvh

Pål Hefre

Produktutvikler Smarthus

Namron

dimmer_v3.12.ota 236.22 kB · 13 downloads

Da har jeg oppdatert en av dimmerene min og det ser ut til å virke som forventet! Det eneste jeg kan "klage" på er at dimmeren nå rapporterer firmware versjon 0.0.0 hvor den tidligere rapporterte 3.10.

Men da er det kun enheter som kjører på versjon 3.10 som støtter denne oppdateringen?

Endret av Blomvag
  • 0
  • Namron
Skrevet (endret)

Så bra at det ser ut til å fungere! 🙂

Versjonsnr skal jeg ta med til leverandøren så dette blir rapportert riktig fremover 🙂

Det er korrekt at det er enheter med 3.10 -> som støtter denne oppdateringen. De med 3.09 har ikke dette problemet og trenger ingen oppdatering 🙂

Endret av Namron - Pål
  • 0
Skrevet
Namron - Pål skrev (1 time siden):

Versjonsnr skal jeg ta med til leverandøren så dette blir rapportert riktig fremover 🙂

Det er korrekt at det er enheter med 3.10 -> som støtter denne oppdateringen. De med 3.09 har ikke dette problemet og trenger ingen oppdatering 🙂

Kan bekrefte at enhetene (levert med 3.10) oppfører seg som forventet etter at oppdateringen ble kjørt,  med unntak av versjonsnummeret som nevnt av andre.

• 0
Skrevet
r4dz skrev (1 time siden):

Kan bekrefte at enhetene (levert med 3.10) oppfører seg som forventet etter at oppdateringen ble kjørt,  med unntak av versjonsnummeret som nevnt av andre.

Kan bekrefte det samme her, firmware oppdatert direkte i Z2M og dimmeren oppfører seg eksemplarisk nå i OpenHAB - med unntak av nevnte versjonsnummer

• 0
Skrevet
On 24/01/2025 at 08:36, Namron - Pål said:

Hei,

Jeg er ganske fersk innenfor ZigBee og alt som følger med. Jeg har en relativt ny Homey Pro 2023 og et antall Namron 4512750 dimmere (v3.10), og jeg har to spørsmål:

1)

hvordan får jeg oppdatert FW på disse dimmerne? Jeg ser OVA-fila ligger klar for nedlasting under "Dokumentasjon" på produktsiden hos Elektroimportøren (sammen med en ReadME.txt som forklarer hva oppdateringen skal løse), men jeg finner ingen informasjon om hvordan oppdateringen skal utføres.

https://www.elektroimportoren.no/?Article=4512750

Jeg har forsøkt samme app som skal fungere med Edge-dimmerne, men den fungerer (naturlig nok?) kun med Edge-dimmerne og gjenkjenner ikke 4512750.

Hadde det eksistert en egen app for Namron på Google Play hadde det vært naturlig å prøve den, men jeg finner ingen slik app der.

Jeg finner heller ingen måte for å laste opp OVA-fila via Namron-appen på Homey.

Jeg har forsøkt å poke rundt i Developer tools, uten å bli så mye klokere der.

Jeg ser Z2M (ZigBee2MQTT) bli nevnt, men ut fra det lille jeg har lest så trenger jeg da noe som kjører på en tredjeparts devoce (en MQTT server?).

Jeg er rett og slett for fersk i smarthus-verden til å forstå hvordan jeg selv kan løse problemet med styringen av en smarthusdimmer som ikke lar seg styre uten å løpe løpsk (v3.10).

2)

Du sier "du skal ta dette med versjonsnummer med leverandøren, slik at dette blir rapportert riktig fremover".

Betyr det at:

A) Det vil komme en ny FW (3.13), eller

B) Det vil komme en oppdatering i Namron-appen for Homey, slik at versjonsnumeret blir identifisert på riktig måte? Eller

C) Dette blir en "lesson learnt" til "neste gang", og at disse dimmerne alltid vil rapporteres som 0.0.0 så lenge de er på 3.12?

Alle svar mottas med takk.

vennlig hilsen "en litt rådvill" Trotters

• 0
Skrevet
35 minutes ago, dermoon said:

1) Zigbee2MQTT er avhengig av en MQTT-server for å fungere som kjører i bakgrunnen. Den er med andre ord påkrevd for at ting skal virke. Dersom du snakker med dimmerne dine via Z2M er dette oppe og kjører. Dersom Homey har en automatisert installasjon for Z2M har den fikset dette for deg i bakgrunnen. Jeg er ingen Homey-bruker, men dersom Homey ikke har innebygget støtte for å sende OTA-firmware til enhetene, må du gjøre dette manuelt i Z2M. Det krever litt basic kunnskap om linux for å få dette til å fungere, da det involverer at du må laste ned firmware til en lokasjon, endre et par innstillinger i en konfigurasjonsfil.

Prosessen er beskrevet her: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/ota_updates.html#update-firmware

Edge-dimmerne er et helt annet produkt og fremstår å ikke være laget på samme fabrikk, så den metoden fungerer nok ikke.

[...]

Tusen takk for rask respons.

Namron har laget en egen "app" (les: driver, grensesnitt) for Homey, og styring i Homey foregår gjennom denne appen. Enten manuelt via et GUI eller automatisert gjennom "flows". Dette er med andre ord en ganske PnP-løsning (uten at det må installeres noe eget for MQTT), men med mulighet for flows (og også scripts, uten at jeg har satt meg inn i det ennå).

Foruten at jeg på 90-tallet hadde tilgang til et lite knippe Linux-shells (og gjorde svært basic ting der) så har jeg ingen praktisk erfaring med Linux å snakke om, og heller ingen distro kjørende. Long overdue, men har aldri kommet så langt. Kanskje tiden er inne nå.

Ja, jeg fant denne siden:

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/4512750.html som igjen linker til siden du nevner. Jeg vurderte å nevne det i innlegget, men droppet det i fare for å være på bærtur. Med bakgrunn i det ovenstående (ad Linux) ble læringskurven i bratteste laget for meg til at jeg umiddelbart kan forstå alt som står der. Det ligger en forventning om forkunnskaper jeg rett og slett ikke har i detalj,.selv om jeg er langt fra noen teknisk novise generelt. FW og SW er langt fra fremmed for meg, og konfigurasjonsfiler like så.

38 minutes ago, dermoon said:

2 A) Det må nesten Namron selv svare på, men antar vel det...
   B) Firmware ligger installert på selve enheten/dimmeren, så det er en feil i selve firmware'n som rapporterer feil versjon. Det må fikses av leverandør, og ser likt ut uavhengig av systemet du bruker i frontend.
 C) Disse vil rapportere å være på 0.0.0 inntil ny firmware kommer ja, men det har ingen betydning utover at versjonsnummer er feil. Generelt anbefales det ikke å oppgradere firmware "for morro skyld", men kun i tilfeller det gir en merverdi, løser et problem e.l. "If it works, don't fix it" - men i dette tilfellet løses et veldig irriterende problem rundt ustabilitet. Du kan eventuelt vente med å oppdatere til ny firmware kommer, men det må eventuelt Namron her inne utdype. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd etter oppdatering og lever greit med at versjonsnummer er feil.

Ja, det var nettopp det du nevner om unødvendige oppdateringer av FW som var bakgrunnen for disse spørsmålene til Namron. Hvis det kommer en 3.12b / 3.13 hvor rapportering av riktig FW er på plass så venter jeg like gjerne noen dager på det. Hvis det ikke kommer noen egen FW for å løse FW=0.0.0 så kan jeg også fint leve med 0.0.0.

vennlig hilsen Trotters

• 0
Skrevet
12 minutes ago, Namron - Pål said:

Hei

1) Om du har Homey så støtter dessverre ikke denne OTA oppdatering av enheter. Så da må man benytte en 3. partsløsning som f.eks deCONZ. Denne benytter en Conbee usb stick som man kobler til en pc. Så parrer man enheten til deCONZ og kan laste opp oppdateringen her. (Vi har laget en guide for dette som jeg legger ved).

4512750 støtter dessverre ikke OTA upgrade appen da det kun er våre aller nyeste enheter som støtter dette.

2) Vi har tatt dette med leverandøren allerede, så vi vil få en oppdatert 3.12 firmware så fort den interne testfasen hos leverandøren er over.

Oppdatering av Zigbee enheter med Conbee USB Phoscon.pdf 458.28 kB · 1 download

Takk for svar, Pål.

Dette så veldig overkommelig ut. Da får jeg bare vente på en oppdatert FW, samt skaffe meg Conbee II/III ZigBee dongle, så løser nok dette seg.

vennlig hilsen Trotters

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.