MagnusMom Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Hei. Jeg har Homey bridge (med premium abonnement) og Tibber abonnement. Det jeg ønsker hjelp til er om noen her har noe gode flows eller tips som kan bidra til strømsparing. Jeg har vannbårenvarme i huset med heatit termostater til dette. Samtidig har jeg et rele for styring av varmtvannsbereder. Å styre termostatene er enkelt i tibber-appen. Det jeg ikke finner er en måte å styre releet etter strømpriser og evt skru det av ved høyt forbruk (unngå høyt energiledd). Noen som har kommet opp med noen gode og smarte løsninger her? Takk! Siter
storeulv Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) MagnusMom skrev (38 minutter siden): Hei. Jeg har Homey bridge (med premium abonnement) og Tibber abonnement. Det jeg ønsker hjelp til er om noen her har noe gode flows eller tips som kan bidra til strømsparing. Jeg har vannbårenvarme i huset med heatit termostater til dette. Samtidig har jeg et rele for styring av varmtvannsbereder. Å styre termostatene er enkelt i tibber-appen. Det jeg ikke finner er en måte å styre releet etter strømpriser og evt skru det av ved høyt forbruk (unngå høyt energiledd). Noen som har kommet opp med noen gode og smarte løsninger her? Takk! Her er min VVB-flow: Det er rett nok en Høiax Connected, men det er ikke noe forskjell på den og en annen VVB. Om gulvene dine er betonggulv så kan du jo også utnytte magasineringseffekten av gulvvarmen i betongen og kun kjøre varme i de på de X antall billigste timene. Det er vel AFAIK også en viss magasineringseffekt, eller rettere sagt en treghet i vannbåren gulvvarme som gjør at du kan gjøre noe av det samme for tregulv, men jeg har ingen erfaring med det selv. Her er min flow for gulvvarme i underetasjen (elektrisk gulvvarme i betonggulv med parkett/flis/vinyl): Som du ser er ikke dette veldig avansert. Jeg styrer etter 10 lavest prisede timer i døgnet, alternativt om strømmen er billigere en 25 øre/kWt. Termostatene er hhv. Heatit v2 for hall (romføler, parkett), "gammel" ELKO for bad (gulvføler, flis) og "ny" ELKO for vaskerom (romføler, vinyl). Om jeg skulle komme over en slump penger jeg ikke vet hva jeg skal bruke til så tror jeg at jeg ønsker å bytte alt til ny ELKO, mest pga færrest mulig forskjellige integrasjoner, men også pga ELKO har god integrasjon med Homey. Håper dette hjelper deg med å komme i gang 🙂 Endret 8 timer siden av storeulv Siter
hjemmedude Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Passerer du 10kwh-grensen med slik oppvarming? Jeg forsøkte holde meg innenfor 5kwh men ikke sjangs. 5-10 går fint. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.