Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Spørsmål

Skrevet

Hei!

Jeg har i dag Tibber med pulse, Sensibo på luft/luft varmepumpen, Mill panelovner og jeg kjøpte nylig vaskemaskin og tørketrommel fra Samsung og fikk de inn i Smart Things som viser energiforbruk. Som test kjøpte jeg noen Tapo P115 plugger for å logge ventilasjonsanlegg, oppvaskmaskin og kjøleskap da denne viser energiforbruk og effektforbruk. Har elektrisk gulvvarme på bad og gang og en vanlig vvb som jeg ikke har måling/styring på.Ønsket mitt er å bruke Pulse for å vise totalforbruk og via de andre systemene vise hvor strømmen brukes og ha mulighet til å lastbalansere mtp effekttrinn mer enn å styre strøm etter stømpris. Hvordan samler jeg alt i ett system som kan vise energiforbruk og samtidig kunne lastbalansere slik at varme og vvb slår seg av ved matlaging f.eks. og at vvb varmer kun på natt? Og hva bør jeg velge for styring av elektrisk gulvvarme og vvb? Ønsker også å logge forbruk varmepumpe da den er koblet med stikk, men her bør plugg tåle å stå ute.

Ble litt rotete dette men håper noen har noen gode tips og erfaringer.

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

Du trenger typisk å få alt inn i et controller ecosystem ala Home Assistant. Så må du styre alt ut fra de mulighetene som ligger der.

• 0
Skrevet

Der er en del tråder her om nybegynnere og tips til de. 

Vanlige wallplugs, ala de du allerede har kjøpt, er flotte greier til ganske mye men på berederen må du til med noe annet om du ikke ønsker brann i huset.

Bereder en jo en typisk sak som kan styres direkte etter strømpris: På når strømmen er billig og av ellers. Jeg har en grei sak for Node-RED for akkurat slik bruk. Legger den ut i Node-RED seksjonen her i løpet av helgen.

For begrensing av timeforbruk i forhold til effekttariff mener jeg det er PID-regulator som er best men der finnes jo andre løsninger også. En må bare tenke på hvilke enheter som kan skrus av og hvilke som ikke kan (komfyr/stekeovn er ikke greit å automatisk slå av midt i juleforberedelsene...).

Hvilket økosystem du velger er vanskelig å gi konkrete råd om da det avhenger mye av dine egne evner og vilje til å lære nytt, evt om du må kjøpe tjenester: Hva er tilgjengelig i ditt område? Uansett er der en læringskurve som i starten kan virke veeeeldig bratt men det trenger ikke nødvendigvis være feil for det...

• 0
Skrevet

Tibber kan styre enheter som de har powerup for, men merk forskjell på de som kan styres “direkte” fra Tibber til utstyrets skytjeneste (f.eks. Sensibo, Mill og gulvtermostaten Ebeco) og de som krever en smarthub som bindeledd (Gulvtermotstaten Heat-It Z-trm3 og rele for styring av vv-bereder Aeotec Heavy Duty Switch).

Det enkleste å begynne med er det Tibber kan styre direkte. Men uten kontroll over vv-berederen tror jeg det blir vanskelig å få kontroll på effekt ift nettleie. Du kan komme et godt stykke på vei siden du kan la Tibber styre panelovnene og varmepumpen, det holder nok til å kompensere for økt bruk av strøm på kjøkkenet ifm matlaging.

Full kontroll får du først når du har styring på alle de største forbrukerne og mulighet til å skru av f.eks. gulvvarme og varmtvannsbereder mot slutten av timen for å holde huset innenfor valgt effekt-trinn ift nettleien.

Du vil trenge en generell smarthusløsning for å kunne styre dette. Her er det mye å velge i. Av de jeg har kjennskap til er min erfaring at Futurehome er enklest, Homey mer avansert men fortsatt brukervennlig og til sist Home Assistant som krever mer men i praksis er grenseløs ift hva som kan integreres.

Det er fullt mulig å bytte system når du ønsker det, men det er stor forskjell på oppstartkostnad og tidsbruk. Følg med på tilbud nå i November, jeg har sett både Futurehome hub og Homey Pro på tilbud. Home Assistant er åpen kildekode og kan tas i bruk med null startkostnad hvis du har en liten PC eller Raspberri pi ledig. Men skal du styre noe på Zigbee eller Zwave (radioprotokoller) trenger du USB stick til 400-500 pr stk. Tidligere sa jeg at Home Assistant kun var for de som ønsket seg en ny hobby, men systemet har blitt mye mer brukervennlig de siste to årene. 

Lykke til med prosjektet - og fortsett å lese og spørre på forumet her. 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.