SveinHa Skrevet 25. november Skrevet 25. november Har hatt BlueIris oppe og gå i mange år og selv om det har enkelte ulemper så fungerer det veldig godt. For meg er det en mega-ulempe at det går på Windows. Har gjort et par spede forsøk på Frigate tidligere uten suksess men gikk i gang igjen for et par dager siden. Etter noen forsøk har jeg nå Frigate oppe og gå på hardware som ikke bare ikke er anbefalt men direkte advart mot... så ytelsen er litt så som så for å si det pent... men Frigate er i alle fall oppe og gå. BlueIris: Gigabyte BRIX BRi7H-10710/ProxMox/Windows10 Frigate: Gigabyte BRIX BRi7H-10710/ProxMox/Ubuntu Server 22.04 VM (ikke LXC) Relativt like forhold men BlueIris har dramatisk bedre ytelse med silkemyk avspilling mot svært hakkete Frigate avspilling. PTZ operasjoner er også langt bedre respons i BlueIris. Benyttet meg av Black Week tilbud på Amazon og bestilte en Beelink EQ13 med Google Coral M.2 TPU nøyaktig som anbefalt av Frigate. Ulemper/utfordringer jeg har sett så langt: BlueIris: Krever en god del fikling for å få pålitelig bevegelsesdeteksjon uten alt for mange feildeteksjoner men har fått det til ganske ok etterhvert. AI deteksjon kan gjøres vha onlinetjenester som jeg har lekt bittelitt med uten den store suksessen. Sliter med å unngå deteksjon av store endringer som når utelys går på/av. Frigate: Får en del bevegelsesdeteksjon men mange av opptakene inneholder ikke noe bevegelse som jeg kan se. Når jeg har Frigate oppe og gå i en nettleserfane og viser en annen fane en stund og går tilbake til Frigate er der bufret opp opptil flere minutt med video som så spilles av raskt og så fortsetter med "live" med ca et bilde pr sekund. Andre med lignende erfaringer? Siter
feddiriko Skrevet 25. november Skrevet 25. november Jeg bruker selv Frigate på en Nuc med Google Coral M.2 TPU, og det fungerer utmerket. Jeg har to kameraer og har ikke opplevd noen falske deteksjoner etter litt justering. Frigate fikk en stor oppdatering for noen måneder siden, og det ser ut til at det kommer mange gode funksjoner fremover. Integrasjonen mot Home Assistant er veldig god, det er lett å sette opp for eksempel notifications mot mobil. Det er viktig å sette opp to kamera-kilder: en som brukes for å oppdage bevegelse, og en annen kilde for opptak. Du vil få mye bedre ytelse hvis du bruker lavere oppløsning på kilden som brukes til detektering. Jeg har ikke hatt problemer med buffering av video, verken på mobil eller PC. Siter
SveinHa Skrevet 25. november Forfatter Skrevet 25. november (endret) feddiriko skrev (5 minutter siden): Det er viktig å sette opp to kamera-kilder: en som brukes for å oppdage bevegelse, og en annen kilde for opptak. Ja, er obs på dette og for testing nå bruker jeg kun stream2 (som jeg mener er standard lavoppløsning i Tapo kamera). Har ikke dobbeltsjekket... Jeg har 8 kamera i drift i dag. Kan ikke helt se at der er noen stor ytelsesforskjell med ett kamera i forhold til 8. Endret 25. november av SveinHa Siter
SveinHa Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Har fremdeles ikke fått Frigate serveren med Coral opp og gå (iflg sporing befinner den seg i luften på tredje døgnet nå...) men leker nå litt med diverse innstillinger. Der er jo et par trilliarder settings uten at jeg synes de er så veldig strukturert beskrevet så jeg har nok mye å gå på enda. Frigate operer på en helt annen måte enn BlueIris og jeg tror jeg vil få et greit system hvis jeg viser Birdseye bildet i Node-RED Dashboard når jeg detekterer bevegelse utenfor men der er et par ting jeg ikke har fått taket på: Jeg sliter med å se hvorfor et kamera popper opp i Birdseye og hvordan jeg kan endre kriteriene. Jeg ønsker å få kamera i Birdseye når et nytt av de valgte objektene (car, person, pet, cycle, motorcycle osv) dukker opp. Hvordan vet jeg at et nytt objekt dukker opp? Antar at når antall objekt av en type øker så er det en ok måte å poppe opp Birdseye bildet men der finnes kanskje andre bedre løsninger. I dette eksempelet betyr "car=1" en bil som har stått i ro i flere timer men jeg har sett andre steder at f.eks. en parkert førerløs motorsykkel blir detektert som "person" i tillegg til "motorcycle". Noen som har gode tips? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.