Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Smart avlesning av forbruk (dimmer og termostat)

Spørsmål

Skrevet

Hei!

I forbindelse med renovering av vaskerom fikk jeg elektriker til å montere Elko Smart Termostat, den melder seg inn i HomeAssistant som en "Schneider Electric EKO07259", og dimmer - melder seg inn som "Schneider Electric WDE002961", begge fungerer helt som forventet.

Det eneste jeg savner her er å kunne lese av strømforbruk, jeg antar disse ikke har måler for det? Har Elko noen andre som har det?

Har sju andre termostater som skulle vært smartifisert, men må ha forbruk...

-Sigurd

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

Ikke noen kritikk fra min side, dette. Men kan noen forklare for meg hvorfor en vil ha strømforbruk på varmekabler på et vaskerom? Hva bruker en det til? Hva skal en styre basert på den informasjonen?

• 0
Skrevet

"hva skal vi med all informasjonen?" toget gikk nok på 90-tallet engang. Eller kanskje før?  Mulig det kan tidfestes til at "folk flest" fikk et barometer på veggen?

• Like 1
  • 0
Skrevet
Bjørn Mork skrev (23 minutter siden):

"hva skal vi med all informasjonen?" toget gikk nok på 90-tallet engang. Eller kanskje før?  Mulig det kan tidfestes til at "folk flest" fikk et barometer på veggen?

Tilfredstille nysgjerrigheten, altså. Men det gjenstår å finne ut hva en skal styre.

• 0
Skrevet

Hvis termostaten styrer en alminnelig varmekabel finner du sikkert faktisk motstand/effekt på installert varmekabel i dokumentasjonen du fikk av elektrikeren. Så kan du lage deg en sensor i HA som regner ut forbruk for termostaten gitt konstant last når termostaten er aktiv. Kanskje det er "godt nok" avhengig av hva du skal bruke det til.

• 0
Skrevet
10 hours ago, stigvi said:

Ikke noen kritikk fra min side, dette. Men kan noen forklare for meg hvorfor en vil ha strømforbruk på varmekabler på et vaskerom? Hva bruker en det til? Hva skal en styre basert på den informasjonen?

For å kunne skru av lasten om en nærmere seg effektleddet på nettleien.

• Thanks 1
  • 0
Skrevet
7 hours ago, stigvi said:

Tilfredstille nysgjerrigheten, altså. Men det gjenstår å finne ut hva en skal styre.

Som OlavT sa så er et av målene å kunne skru av lasten f.eks når effektleddet på nettleien nærmer seg en grenseverdi. 

Eller så har det en verdi å vite hvor mye som går til f.eks. varme i gitte områder i huset; hvor mye er komfortvarme og hvor mye er "nødvendig" varme.  Som Bjørn sier så har "hva skal vi med all informasjonen?" toget gått for lenge siden og det er ikke for å "Tilfredstille nysgjerrigheten, altså.", data kan ikke brukes om du ikke har dem.

Jeg lurer også på om man burde ha en viss justis i disse leverandør-gruppene hvor man holder seg til hva det konkret blir spurt om og ikke lager tråder som blir rene utglidninger (type "hva skal du med dette" og "du kan gjøre dette isteden"), ikke at det ikke kan diskuteres, men kanskje et annet sted? 

• 0
Skrevet
56 minutes ago, OlavT said:

For å kunne skru av lasten om en nærmere seg effektleddet på nettleien.

Jeg tror du gikk rett i fella som stigvi satte opp; du trenger ikke vite strømforbruket til komponenten for å skru av lasten når du nærmer deg nytt effekttrinn. Det har man en amsleser til. Jeg forsto det sånn at trådstarter kan styre termostaten av/på fra HA.

• 0
Skrevet
6 minutes ago, RVM said:

Jeg tror du gikk rett i fella som stigvi satte opp; du trenger ikke vite strømforbruket til komponenten for å skru av lasten når du nærmer deg nytt effekttrinn. Det har man en amsleser til. Jeg forsto det sånn at trådstarter kan styre termostaten av/på fra HA.

Det er greit å vite hvor mye strømforbruk du slår av / på.

• Thanks 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.