Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

God dag! 

Etter fleire års problem og frustrasjon med Futurehome begynner både eg og resten av husstanden å få nok. Me har begynt å sjå oss om etter alternative løysingar. 

Så langt så ser eg på Homey Pro som det beste alternativet med tanke på produktstøtte samt ein god balanse mellom UI og avanserte mogelegheiter. 

Det er grei pris på desse via Tibber denne veka, men før eg trykkjer på "bestill"-knappen så har eg nokon spørsmål:

1) Me har eit temmeleg stort nettverk, med cirka 140 einingar på Z-Wave, cirka 10 på Zigbee, og nokon få andre utanom (Netatmo, Tibber...). Det er nok dette som har skapt mykje av problema våre med Futurehome. Kan me vente oss ei betre oppleving med Homey? 

2) Eg har sjekka kompatibiliteten med Homey på det utstyret me har, og det ser ut til at alt skal fungere. Det eg ikkje har funne ut av er Futurehome sine røykvarslarar og lekkasjesensorar. Er det nokon som har prøvd desse opp mot Homey? 

På førehand takk for svar! 😀👍

Endret av Garegaupa
Skrevet
  1. Nå vet ikke jeg hva slags problemer du har hatt, men jeg vil anta at 140 enheter ikke skal være noe stort problem for nye Homey Pro 2023 da den har relativt greit med minne og datakraft (selv har jeg den gamle fra 2019). I tillegg vet jeg for lite om Futurehome til å kunne gjøre noen sammenligning.
  2. Dette er det jeg ser er tilgjengelige enheter fra Futurehome på min Homey Pro:
    image.png.080cea94d286b8478aeb0a4dddbda673.png
    Det er mulig at man kan legge til andre ting også da det ofte er samme chipset i flere slike produkter, men muligens ikke når det kommer til røykvarslerne fra Futurehome. Det står litt i denne tråden på Homey forum om akkurat den problemstillingen.
  • Thanks 1
Skrevet
Garegaupa skrev (7 timer siden):

Eg har sjekka kompatibiliteten med Homey på det utstyret me har, og det ser ut til at alt skal fungere. Det eg ikkje har funne ut av er Futurehome sine røykvarslarar og lekkasjesensorar. Er det nokon som har prøvd desse opp mot Homey? 

Jeg bruker Futurehome sine røykvarslere i Home Assistant. Om det betyr at de vil virke i Homey skal jeg ikke si med sikkerhet, men min erfaring er at Zwave produkter i større grad enn Zigbee “bare virker”.

Homey er bra - jeg skal ikke snakke ned Homey - men har du vurdert Home Assistant?

Det har skjedd mye med brukervennligheten de siste 2 årene. Tidligere sa jeg at HA var for de som ønsket en ny hobby, nå tror jeg ikke forskjellen er så stor lenger. Systemet er også blitt veldig stabilt. Du kan teste Home Assistant for prisen av et par USB dongler om du har en ledig PC eller Raspberry Pi. 😃

• Thanks 1
Skrevet

Vurderte HA, ja, men konkluderte vel i grunnen med at ut frå min noverande livssituasjon så treng eg noko som krev minst mogeleg arbeid, og berre fungerer ut av boksen. 

Akkurat no ser eg mørkt på berre den jobben det er å ekskludere alt frå FH og inkludere det i nytt system... 😅

Skrevet
Garegaupa skrev (8 timer siden):

Akkurat no ser eg mørkt på berre den jobben det er å ekskludere alt frå FH og inkludere det i nytt system... 😅

Forståelig. Et tips, selv om det er basert på kun en kort erfaring. Jeg har nylig flyttet en Futurehome Zwave røykvarsler fra Futurehome til Home Assistant (kjøpte en brukt Futurehome hub 1.1 for å teste styring av Yale Doorman uten skytjeneste. Det var bomkjøp da det viste seg at Zigbee modulen til Futurehome kun støtter Yale Doorman V2N/Classic - ikke den gamle V2). Zwave er jo laget slik at en enhet må fjernes fra et system før den kan kobles til et nytt. Fordelen jeg opplevde her var at røykvarsleren gikk rett i inkluderingsmodus da jeg slettet den fra Futurehome. Ergo bør prosessen kunne gjøres med en viss grad av kontroll.

Sett opp Homey Pro og begynn med en Zwave enhet nær Homey. Slett den fra det gamle systemet og sett samtidig det nye til å lete etter nye Zwave enheter. Da bør det holde å trykke (et antall ganger evt holde) på rett knapp og så få gjennomført både ekskludeirng fra gammelt og inkludering til nytt system samtidig. Det gir også mulighet til å gjennomføre dette gradvis, selv om du naturligvis må planlegge slik at enheter som brukes i samme automasjon/regler/flows må overføres for at disse skal kunne opprettes på samme måte i det nye systemet.

Dessverre finner jeg ingen omtale av mulighet til å flytte hele Zwave nettverket slik det er i dag. Det er mulig på Home Assisant, men kun når Zwave kontrolleren flyttes til et nytt system. På samme måte skal det være mulig å flytte et eksisterende nett fra en kontroller til en annen på samme system. Nå har jo Futurehome sin Zwave kontroller HW innebygget, så den kan ikke flyttes. Det kan være verdt et forsøk å kontakte Futurehome support og spørre om bakcup av Zwave kontroller/nettverk for overføring til et annet system. Jeg har lest positiv omtale av Futurehome sin support i det siste, så jeg vil tro at du vil få et saklig svar.

• Thanks 1
Skrevet

Den enkleste måten å flytte et zwave nettverk er vel å ta backup av eksisterende kontroller, for så å laste den over på ny kontroller.

Om dette virker på tvers av systemer er jo ikke sikkert, men jeg ville undersøkt det først.

• Thanks 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.