Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom ikke bare HA, men også OS har crashet så er jo allerede eventuell skade på filsystemet et faktum.

Men jeg skjønner egentlig ikke bæret av det OS HA er bygd på, så det kan jeg ikke undersøke. Så jeg har ikke aning hvor jeg kan begynne feilsøking.

Et annet alternativ jeg tenker på er om HA kan ha en automasjon som pent og høflig stenger ned til bestemt tid. For så å ha en ekstern dings som tar strømmen i et minutt på samme tid.

Da vil filsystemet være pent stengt ned om den ikke har crashet. Er dette en mulighet?

Jeg kjører fra en SSD på USB nettopp for at den ikke skal "slite ut" SD kortet. Så det bør ikke være problemet.

Så prøvde jeg å legge inn en ny installasjon på et 128Gb PRO Endurance SD kort, og dra inn backup på denne installasjonen. Og boote fra det.

Det fungerte. Nesten. Alle Z-Wave enheter fantes der. Men ikke Razberry kortet. Og uten det fikk den jo ikke tak i Z-Wave enhetene. Det kortet sitter på GPIO.

Denne installasjonen står på hytta, så om den stenger ned som den gjør så er halve poenget borte. Nemlig at jeg kan "skru på" hytta før jeg reiser dit.

Så var det den watchdog bikkja da. Er det noen her som har prøvd den og funnet at den ikke bare lager nye problemer? Gjerne med en watchdog tid mye lengre enn de 5 sekunder som er nevnt i mine referanser. 

Skrevet

Strømforsyningsproblem er ikke helt uvanlig på PI, ekstern HD og razberry trekker jo ekstra (eller har disse egen strømforsyning?). Ellers så ville jeg startet feilsøking med å sette opp "stock" HA/PI.

Einar skrev (1 time siden):

Så prøvde jeg å legge inn en ny installasjon på et 128Gb PRO Endurance SD kort, og dra inn backup på denne installasjonen. Og boote fra det.

Det fungerte. Nesten. Alle Z-Wave enheter fantes der. Men ikke Razberry kortet. Og uten det fikk den jo ikke tak i Z-Wave enhetene. Det kortet sitter på GPIO.

Får ikke helt tak på hva du mener her, zwave enhetene både er og ikke er der?

Zwave enhetene er som du nevner på razberry kortet ditt, så en backup av den er absolutt å anbefale, men om den ikke er tilgjengelig er det kanskje et driverproblem (har ingen erfaring med dette kortet)?

Einar skrev (1 time siden):

Så var det den watchdog bikkja da. Er det noen her som har prøvd den og funnet at den ikke bare lager nye problemer? Gjerne med en watchdog tid mye lengre enn de 5 sekunder som er nevnt i mine referanser.

Hadde du spesifikke problemer som gjorde at du aktiverte denne?

Skrevet
cogliostrio skrev (19 minutter siden):

..

Strømforsyningen skal være kraftig nok. Jeg får ikke varsler om lav spenning heller. Noe jeg har sett i andre sammenhenger der jeg har brukt vanlig lader-veggvorte.

Z-Wave enhetene er listet opp i Z-Wave JS. Det gjelder også  Razberry. Men den er utilgjengelig.

Jeg har ikke aktivert watchdog da jeg er redd den kan være for hissig. Med bare 5 sekunder utløpstid er det jo ikke tid til å gå inn og disable den om den viser seg å være angstbiter.

Skrevet

Jeg fant ut av problemet med at Z-Wave ikke virker! Eller rettere sagt jeg spurte ChatGPT som har blitt min nye venn. Jeg må bare venne meg til at den er mye bedre enn Google som nå mest serverer reklame. Sorry Google, jeg slår opp vårt mangeårige kjærlighetsforhold.

Jeg hentet inn config.txt på CD kortet og la inn dette:
dtoverlay=disable-bt
enable_uart=1

Puttet i kortet som allerede hadde backup lagt inn fr forrige forsøk. Og det var alt jeg trengte å gjøre. Nå virker det. Så får jeg se om den slutter å selvmyrde seg. Jeg håper jo på at årsaken nå ligger på bordet foran meg, og jeg ikke trenger watchdog.

• Like 1
Skrevet

Hva slags Pi er det snakk om (3, 4, 5)?

Einar skrev (På 30.11.2024 den 13.41):

dtoverlay=disable-bt
enable_uart=1

Jeg tror ikke jeg trengte dette på rpi4, men hadde det på rpi3.

Skrevet
2 hours ago, harelabb said:

Hva slags Pi er det snakk om (3, 4, 5)?

Jeg tror ikke jeg trengte dette på rpi4, men hadde det på rpi3.

ikke begge deler samtidig kanskje, men en av dem er nyttig hvis du f.eks skal bruke gpio 14/15 som konsoll.  Uten dette uart0 koblet til både blåtann og 14/15.  Med enable_uart=1 slår du på uart1 ("miniuart" - /dev/ttyS0) og kobler den til 14/15 i stedet. Da har du både blåtann og konsoll.  Jeg foretrekker også å slå på uart_2ndstage=1 for litt mer info ved boot.

Og så skulle jeg til å si at dtparam=krnbt=on burde vært default for blåtann.  Men når jeg ser på dokumentasjonen, så ser det ut til at den er det 🙂

Alle overlays med parametre er greit dokumentert her: https://github.com/raspberrypi/firmware/blob/master/boot/overlays/README

Resten av config.txt er dokumentert her, men dette om enable_uart er direkte misvisende mener jeg:

https://www.raspberrypi.com/documentation/computers/config_txt.html#enable_uart

Tok meg lang tid å innse at det faktisk enabler uart1 og kobler den til gpio 14/15.  Mye forvirrende info der ute, og det hjelper jo ikke når den offisielle dokumentasjonen blander inn kommandolinja til kjernen.

Skrevet
Bjørn Mork skrev (På 6.12.2024 den 21.15):

I min verden: Gobbledegykk!

Jeg er glad jeg ikke trenger å forstå dette! 😅 Selv etter flere gangers gjennomlesning gikk dette over mitt hode med god klaring.

Men med fare for å skyte meg selv i foten, kan jeg nå rapportere at nå virker HA helt fint. Så det rådet jeg fikk med å bruke en ekstern SSD disk funket dårlig for meg.
Om SD kortet skal tåle å kjøre FIFO video i høy oppløsning, så må det vel tåle ganske lang tids bruk i hjemmeautomasjon.

• Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.