Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Zigbee smartrele puck (aktuator) og touchlink support

Spørsmål

Skrevet

Full innendørs oppussing på gang hvor bl.a. led lamper i tak og annen belysning blir byttet ut.
Ikke så veldig relevant men har fra før HA og z2m kjørende men uten noen knytning til strøm og lamper.

Gylne regel følges, ingenting skal være tvunget til bare smartstyring så har allerede bestilt en del Micro Matic ZB250 dimmere.

Vært fokus på bad, kjøkken og stue som zb250 passer perfekt

Men når jeg begynte å studere belysning for inngang, lite soverom og trapp 2 etg så ser jeg de fra før er styrt av gamle trådløse Elko 4k dim brytere med batteri og bare klistret på veggen. Prøvd å følge ledninger hit og dit men bare funnet transformatorer så langt. Antar det er eldre Elko trådløse relé gjemt i taket et sted og dukker opp når mer rives.

For å slippe å legge masse nye ledninger tenkte jeg alternativt å bytte ut gamle Elko med nye zigbee relé. Men for å kunne følge gylne regel må da dette være zigbee relé som støtter touchlink direkte med zigbee batteri brytere. (+ styring i z2m)

Noen som har erfaring med touchlink funksjonen og Elko eller Namron eller andre merker?
Tenkte også erfaring med hva elektrikere er interessert i å montere og etterlate seg? Mulig feil tankegang, men er norske Elko mer godkjent enn kina basert Namron...  

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

Kom over denne artikkelen Elko Smart ny funksjon med Quick Home connect

Beskrives direkte tilkobling av trådløs brytere og dimmere uten hub, 5 klikk på hver av dem for parring. Tolker det det samme som touchlink, hvis det ikke er noe jeg har misforstått helt med denne zigbee funksjonen direkte mellom enheter.

Funnet samme dimmerne også i zigbee2mqtt så vurderer å gå for noe av det her til inngang etc

Elko smartdim-puck-uni-200w og Z2M EKO07090

Elko smartdim-vri-multiwire-rs-ph og Z2M EKO07281

• 0
Skrevet
amatøren skrev (22 timer siden):

Beskrives direkte tilkobling av trådløs brytere og dimmere uten hub, 5 klikk på hver av dem for parring. Tolker det det samme som touchlink, hvis det ikke er noe jeg har misforstått helt med denne zigbee funksjonen direkte mellom enheter.

Det virker som en bedre funksjon enn Touchlink, da Touchlink krever at enhetene er svært nær hverandre, maks 10 cm, ved paring.

For enheter som skal monteres utenfor normal tilgjengelighet (f.eks. i veggboks, bak en lampe eller lamper montert i tak) bør enhetene kunne resettes ved å skru av og på strømmen til dem noen ganger, i værste fall med sikringen. Ellers er man avhengig av å demontere utstyr for å komme til.

Ang hvor disse enhetene er plassert har jeg funnet slike i veggboks bak første lampe.

• 0
Skrevet

Takk for tips det med hvor de plasseres og muligheten for enkelt å kunne nullstille dem senere.

Tolket at quick home connect bare var Elko sin "navngiving" av touchlink funksjonen, men blir usikker. Ikke funnet noe krav om maks 10cm ved parring fra dem.

Mitt håp var at zigbee dim enhetene støttet både å være med i zigbee nettverk for HA automasjon og touchlink så det er operativt med brytere uavhengig av smart system.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.