rozon Skrevet 9. desember Skrevet 9. desember Skal koble til noe kablet utstyr i garasjen, og trenger derfor et kablet nett der ute. Det eksisterende trådløsnettet i huset dekker faktisk garasjen relativt greit, så jeg tenkte å bruke dette istedet for å legge ut en kabel. Dagens trådløsnett er levert på en Ubiquti UniFi AP AC Pro. Forslag til dings jeg kan koble i garasjen som kan plugges i en switch? Jeg ønsker helst en bridge løsning som gjør nettverket sømløst mellom hus og garasje. Siter
christbj Skrevet 9. desember Skrevet 9. desember Nå kjenner jeg ikke Ubiquti sin løsning, men antar den inngår i et mesh nettverk? De fleste slike enheter har minst en nettverksport for til kobling av kablet utstyr og mulighet for backbone over 5Ghz nettverk. Nå har jeg nylig oppgradert hovedkomponenten i ASUS mesh løsningen hjemme, og der er det nå 2 separate 5Ghz nettverk, i tillegg til 2,4 Ghz. Det gir mulighet til å bruke et dedikert 5Ghz nett til backbone. Siter
Offpiste Skrevet 9. desember Skrevet 9. desember rozon skrev (5 timer siden): Dagens trådløsnett er levert på en Ubiquti UniFi AP AC Pro. Forslag til dings jeg kan koble i garasjen som kan plugges i en switch? Jeg ønsker helst en bridge løsning som gjør nettverket sømløst mellom hus og garasje. Hvis du har full UniFi oppsett og 5 Wifi GHz dekking, så kan jeg anbefale denne Device Bridge (WiFi til LAN) Siter
SveinHa Skrevet 9. desember Skrevet 9. desember Fryktelig lenge siden jeg gjorde noe slikt men mener alle ...station... greiene til Ubiquiti, f.eks. Nanostation Loco M2, evt M5 gjør den jobbene elegant og greit. Siter
ArnsteinL Skrevet 10. desember Skrevet 10. desember Hvis det ikke er noe voldsomme greier som krever mye kapasitet har jeg hatt godt resultat med en billig repeater av denne typen https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/extender/asus-rp-n12/1007416.13651/ Gir bare 100 Mbit/s men det holder jo for de fleste småting. Siter
Evelen Skrevet 10. desember Skrevet 10. desember ArnsteinL skrev (9 timer siden): Hvis det ikke er noe voldsomme greier som krever mye kapasitet har jeg hatt godt resultat med en billig repeater av denne typen https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/extender/asus-rp-n12/1007416.13651/ Gir bare 100 Mbit/s men det holder jo for de fleste småting. Den der vil ikke kunne gi kablet nett, da den ikke har kablede NIC. Siter
ArnsteinL Skrevet 10. desember Skrevet 10. desember Evelen skrev (5 timer siden): Den der vil ikke kunne gi kablet nett, da den ikke har kablede NIC. Jeg har nå en i bruk koblet til en nettverkskriver som kun tar kabel da??? Siter
Evelen Skrevet 11. desember Skrevet 11. desember ArnsteinL skrev (17 timer siden): Jeg har nå en i bruk koblet til en nettverkskriver som kun tar kabel da??? Du har nok rett, ethernet muligheten fremkom dårlig i butikken Siter
Dr_Eamy Skrevet 11. desember Skrevet 11. desember Hei skal du kjøre unifi så er vel produktet som heter "Device Bridge" det rette valget. Trenger du ikke noe serlig bånbredde kan du jo finne en eller anna router som kan kjøre dd-wrt og sette den opp i clientmodus. selv bruker jeg en ubiquity "Nanostation Loco M2 " satt opp som klient, i unifi systemet så blir ikke den sett, E Siter
Norseman Skrevet 11. desember Skrevet 11. desember (endret) Etter hva jeg har lest på Ubiquiti sine sider, skal du kunne bruke et Ubiquiti aksesspunkt og aktivere "wireless uplink", da får du trådløs utvidelse, og mulighet for å koble til kablet nettverk på aksesspunktet i garasjen Endret 11. desember av Norseman Siter
fred Skrevet 11. desember Skrevet 11. desember Løsningen jeg bruker i verkstedet var bare å ta en gammel ruter med wifi bridge funksjon, jeg brukte en gammel asus RT-N66u, der heter funksjonen "Media-Bridge" og da kobler den opp ruteren opp til TP-link Wifiet mitt, og du kan bruke lan portene i den for å få nettverkskobling og du får IP addresse som vanlig fra hovedruteren din (så det blir ikke et separat nettverk). Veldig mange av ihvertfall asus sine rutere har denne funksjonen. Her er hvordan man gjør det med asus routere https://www.asus.com/support/faq/1043884/ Fordelen med å bruke en gammel ruter er jo at man ofte har de hjemme hvis man er skrotnisse, evt kan kjøpe på finn for en hundrelapp. 2 Siter
amatøren Skrevet lørdag kl 08:08 Skrevet lørdag kl 08:08 On 11/12/2024 at 14:31, Norseman said: Etter hva jeg har lest på Ubiquiti sine sider, skal du kunne bruke et Ubiquiti aksesspunkt og aktivere "wireless uplink", da får du trådløs utvidelse, og mulighet for å koble til kablet nettverk på aksesspunktet i garasjen Kan bekrefte denne løsningen, har kjørt slik løsning selv til garasjen med Ubiquiti aksesspunkt og svitsjer en del år. Alle deres unifi ap skal støtte wireless uplink/downlink. Dette fungerte ok for kamera og bedre dekning for gressklipper, bil, etc... Lagt om til kabel nå, flyttet "datasenteret" til garasjen grunnet plass og kjøling. Siter
JoeHugin Skrevet i går, 11:34 Skrevet i går, 11:34 christbj skrev (På 9.12.2024 den 14.41): Nå kjenner jeg ikke Ubiquti sin løsning, men antar den inngår i et mesh nettverk? De fleste slike enheter har minst en nettverksport for til kobling av kablet utstyr og mulighet for backbone over 5Ghz nettverk. Nå har jeg nylig oppgradert hovedkomponenten i ASUS mesh løsningen hjemme, og der er det nå 2 separate 5Ghz nettverk, i tillegg til 2,4 Ghz. Det gir mulighet til å bruke et dedikert 5Ghz nett til backbone. Hvilken Asus-router gikk du for da? Siter
christbj Skrevet i går, 14:31 Skrevet i går, 14:31 JoeHugin skrev (2 timer siden): Hvilken Asus-router gikk du for da? Jeg hadde fra før en pakke med to like enheter og et par enklere tilleggsenheter. Nå byttet jeg ut hovedenheten (en av de to like) med en Asus XT9. Det var tilstrekkelig til å gjøre nettet stabilt igjen. Før denne oppgraderingen har jeg opplevd litt forskjellige småproblemer, ville derfor begynne med å teste om bytte av hovedenhet til en med mer kraft ville løse problemene. Det fungerer bra så langt. Kjøpte mens XT9 (1 stk) var på tilbud til kr 2000,- ifm black week. 1 Siter
JoeHugin Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden christbj skrev (5 timer siden): Jeg hadde fra før en pakke med to like enheter og et par enklere tilleggsenheter. Nå byttet jeg ut hovedenheten (en av de to like) med en Asus XT9. Det var tilstrekkelig til å gjøre nettet stabilt igjen. Før denne oppgraderingen har jeg opplevd litt forskjellige småproblemer, ville derfor begynne med å teste om bytte av hovedenhet til en med mer kraft ville løse problemene. Det fungerer bra så langt. Kjøpte mens XT9 (1 stk) var på tilbud til kr 2000,- ifm black week. Høres bra ut. Har selv RT-AX88U og parrer den med en AC-66 i stua som AI Mesh, det har fungert bunnsolid i 5-6 års tid. Planlegger mer og mer på hjemmeserver, så vurderer jo å bytte ut "ryggraden" med 10gb 🫢 XT9 ser jo veldig fin ut også, estetisk. Godt å høre at de fremdeles lager stabile produkter 🙂 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.