Alva Skrevet 12. desember Skrevet 12. desember Hei alle sammen! 👋 Jeg er nysgjerrig på hvordan dere her på Hjemmeautomasjon.no overvåker og styrer energibruken deres hjemme. Enten det er for å redusere strømregningen, optimalisere elbillading, eller integrere solenergi, virker det som om vi alle leter etter smartere måter å håndtere strømforbruket på. ⚡ Vi jobber med Alva Dot, en ny løsning for hjemmeautomasjon som kan gi deg full oversikt over strømforbruket i sikringsskapet. Vi måler strømforbruket på hver krets. I tillegg kan du styre kurser som ikke har smarte enheter (som dumme elbilladere, varmtvannsberedere og termostater), og få innsikt som hjelper deg å redusere kostnadene dine – alt på en enkel og brukervennlig måte. 🎯 Nå ser vi etter pilotbrukere som ønsker å teste Alva Dot helt gratis og gi oss verdifulle tilbakemeldinger før lansering. Det vi prøver å finne ut, er hvordan løsningen kan passe best mulig til reelle behov. Spørsmål til dere: 1. Hvordan håndterer dere strømforbruket i dag? (Bruker dere smarthus-systemer, IoT-enheter, eller manuelt oppsett?) 2. Hva savner dere i dagens løsninger? (Mer oversikt? Bedre automatisering? Andre funksjoner?) 3. Hva synes dere om ideen om å overvåke og styre alle kurser i sikringsskapet via én enhet? 4. Ville det vært interessant å koble hjemmet ditt til fleksibilitetsmarkedet og få betalt for å redusere forbruket i visse perioder? Hvis dette høres interessant ut, kan du søke om å bli pilotbruker her: https://lnj94iovafg.typeform.com/alvas?utm_source=xxxxx Plassene er begrenset, så vi tar et utvalg basert på hvem vi tror passer best til testingen. 💡 Jeg er veldig spent på å høre hva dere tenker! Hva er deres største frustrasjoner eller ønsker når det gjelder hjemmets energistyring? Tusen takk for at dere deler tanker og innspill – jeg gleder meg til å diskutere med dere! 😊 Siter
eisa01 Skrevet 12. desember Skrevet 12. desember Det jeg savner er en ut av boksen løsning som styrer oppvarming mot nettleie, ingen av strømselskapene eller Futurehome har lansert dette Litt provoserende at Tibber gir folk med elbillader / solceller 10 kr rabatt på abonnementet, mens vi med fulloppkoblet varmesystem må betale full pris og ikke får lastbalansering mot nettleie... Varmesystemet er jo koblet opp 100% av tiden, så mye mer fleks enn elbil/solceller Siter
Magnus_B Skrevet 12. desember Skrevet 12. desember Høres spennende ut.. Hvem er "vi"? Finner ingen fornuftige ting når jeg forsøker og google alva. Så sikkert lurt og skrive litt om firmaet deres osv.. Siter
christbj Skrevet torsdag kl 17:57 Skrevet torsdag kl 17:57 Magnus_B skrev (1 time siden): Høres spennende ut.. Hvem er "vi"? Finner ingen fornuftige ting når jeg forsøker og google alva. Så sikkert lurt og skrive litt om firmaet deres osv.. Støttes. Noe av omtalen nettsiden som brukes til det jeg antar er en spørreundersøkelse frister ikke til å klikke på lenken: https://www.trustpilot.com/review/typeform.com Alva skrev (3 timer siden): Spørsmål til dere: 1. Hvordan håndterer dere strømforbruket i dag? (Bruker dere smarthus-systemer, IoT-enheter, eller manuelt oppsett?) 2. Hva savner dere i dagens løsninger? (Mer oversikt? Bedre automatisering? Andre funksjoner?) 3. Hva synes dere om ideen om å overvåke og styre alle kurser i sikringsskapet via én enhet? 4. Ville det vært interessant å koble hjemmet ditt til fleksibilitetsmarkedet og få betalt for å redusere forbruket i visse perioder? Spørsmålene er gode og relevante, så de svarer jeg gjerne på: 1. En kombinasjon av alt. Jeg bruker Tibber puls som kilde til husets strømforbruk. Noe lar jeg Tibber styre direkte, som 2 stk Panasonic varmepumper og 2 Easee ladebokser for lading av elbiler. Tibber har også den primære kontrollen på effekt ift nettleie og struper lading av elbil når det trengs for å holde huset innenfor valgt nivå. Videre bruker jeg Home Assistant til å styre vv-bereder (gammel bereder tilkoblet Aeotec Heavy Duty Swich med selvmonterte temperaturprober), Nobø HUB (tilknyttet gulvvarme og panelovner), Systemair balansert ventilasjonsanlegg og lys. Home Assistant styrer VV-bereder slik at vannet varmes opp på de billigste timene i døgnet. 2 Standarder og utbredelse av disse som gjør at smarthus blir lettere tilgjengelig. Slik det er i dag er dette for entusiaster med høy teknisk kompetanse eller folk med så mye penger at de betaler for en profesjonell installasjon. 3. Info om strømforbruk er bra og noe jeg langt på vei allerede gjør, men da på noen få utvalgte kurser. Styring skjer gjennom smartplugger, smartkontakter og fastmonterte releer som den på vv-berederen. 4. Det gjør jeg og andre Tibber kunder som har tatt i bruk Tibber Rewards for styring av lading av elbil allerede. Ja, det er interessant. Fortell gjerne mer om hva dere planlegger og ønsker hjelp til å teste. Siter
Einar Skrevet torsdag kl 22:53 Skrevet torsdag kl 22:53 Magnus_B skrev (6 timer siden): Høres spennende ut.. Hvem er "vi"? Finner ingen fornuftige ting når jeg forsøker og google alva. Så sikkert lurt og skrive litt om firmaet deres osv.. Jeg er enig. Det er også ChatGPT! Så de har nok gjort en god jobb med å snike seg under radaren. Her er ChatGPT 4o svaret : hva er Alva Dot ChatGPT sa: ChatGPT Alva Noto er artistnavnet til den tyske kunstneren og musikeren Carsten Nicolai, født i 1965 i Karl-Marx-Stadt (nå Chemnitz), Tyskland. Han er kjent for sitt arbeid innen elektronisk musikk og visuell kunst, hvor han ofte utforsker grenseområdene mellom lyd, kunst og vitenskap. Gjennom sin karriere har han samarbeidet med en rekke anerkjente artister, inkludert Ryuichi Sakamoto, Ryoji Ikeda og Blixa Bargeld. Wikipedia Når det gjelder "Alva Dot", finnes det ingen kjente referanser til dette navnet i forbindelse med Carsten Nicolai eller hans kunstneriske prosjekter. Det er mulig at "Alva Dot" er en feilstaving eller misforståelse relatert til "Alva Noto". Hvis du har mer spesifikk informasjon eller kontekst om "Alva Dot", vennligst del det, så kan jeg gi en mer presis beskrivelse. Siter
Magnus_B Skrevet torsdag kl 23:08 Skrevet torsdag kl 23:08 Varsellampene mine blinket moderat, men ikke mer en at jeg signet meg opp på piloten det er linket til over her. Ingen supersuspekte spørsmål eller personopplysninger annet enn navn og e-post adresse. Det er et Trondheimsfirma som heter https://www.alvaindustries.com/, de er jo i samme bransje, så kan jo hende de driver og utvikler noe. Men syntes TS bør fylle på litt med opplysninger om bedriften, sin rolle og prosjektets visjon, m.m for og få med flere... Siter
Alva Skrevet fredag kl 10:56 Forfatter Skrevet fredag kl 10:56 18 hours ago, eisa01 said: Det jeg savner er en ut av boksen løsning som styrer oppvarming mot nettleie, ingen av strømselskapene eller Futurehome har lansert dette Litt provoserende at Tibber gir folk med elbillader / solceller 10 kr rabatt på abonnementet, mens vi med fulloppkoblet varmesystem må betale full pris og ikke får lastbalansering mot nettleie... Varmesystemet er jo koblet opp 100% av tiden, så mye mer fleks enn elbil/solceller Vi kan koble deg opp uavhengig av hvilket system du har, så et varmesystem som ditt kan enkelt integreres på fleksibilitetsnettet vårt. Hvis du fyller ut skjemaet jeg sendte over, hadde det vært flott om du la til litt bakgrunnsinformasjon i slutten av skjemaet. Et system som ditt er svært relevant for oss å teste. Siter
Alva Skrevet fredag kl 11:06 Forfatter Skrevet fredag kl 11:06 Ser at det er mange her som etterspør mer informasjon om firmaet vårt, og det er selvfølgelig helt forståelig. Jeg skulle kanskje lagt dette til i den opprinnelige posten, men her kommer det: Vi er for tiden på jakt etter pilotkunder og har derfor ikke gått fullt ut i markedet ennå, noe som forklarer den begrensede informasjonen på nettet. Firmaet er registrert som Alva Technologies AS. Litt om oss: Vi er to co-founders, Ola og Susana, med en stor lidenskap for dette området. Bakgrunnene våre spenner blant annet fra NASA, Microsoft og Deloitte. 😊 På laget vårt har vi også verdens mest aktive tidligfase-investor, Antler. Du kan finne oss ved å besøke nettsiden deres og søke opp Alva. I tillegg har vi støtte fra Innovasjon Norge og er medlemmer av Nodes (https://nodesmarket.com). Jeg har brukt mye tid på å lete etter engasjerte mennesker med kompetanse på dette området, og jeg må si at dette forumet virkelig skiller seg ut med den gode innsikten dere deler. Setter stor pris på dialogen med dere! 😊 17 hours ago, christbj said: Støttes. Noe av omtalen nettsiden som brukes til det jeg antar er en spørreundersøkelse frister ikke til å klikke på lenken: https://www.trustpilot.com/review/typeform.com Spørsmålene er gode og relevante, så de svarer jeg gjerne på: 1. En kombinasjon av alt. Jeg bruker Tibber puls som kilde til husets strømforbruk. Noe lar jeg Tibber styre direkte, som 2 stk Panasonic varmepumper og 2 Easee ladebokser for lading av elbiler. Tibber har også den primære kontrollen på effekt ift nettleie og struper lading av elbil når det trengs for å holde huset innenfor valgt nivå. Videre bruker jeg Home Assistant til å styre vv-bereder (gammel bereder tilkoblet Aeotec Heavy Duty Swich med selvmonterte temperaturprober), Nobø HUB (tilknyttet gulvvarme og panelovner), Systemair balansert ventilasjonsanlegg og lys. Home Assistant styrer VV-bereder slik at vannet varmes opp på de billigste timene i døgnet. 2 Standarder og utbredelse av disse som gjør at smarthus blir lettere tilgjengelig. Slik det er i dag er dette for entusiaster med høy teknisk kompetanse eller folk med så mye penger at de betaler for en profesjonell installasjon. 3. Info om strømforbruk er bra og noe jeg langt på vei allerede gjør, men da på noen få utvalgte kurser. Styring skjer gjennom smartplugger, smartkontakter og fastmonterte releer som den på vv-berederen. 4. Det gjør jeg og andre Tibber kunder som har tatt i bruk Tibber Rewards for styring av lading av elbil allerede. Ja, det er interessant. Fortell gjerne mer om hva dere planlegger og ønsker hjelp til å teste. Hadde vært kult å vite litt mer om hvilke automasjoner du har satt opp her og om disse systemene du har satt opp snakker sammen? Skjer det at struping av strøm for elbillader alene ikke er godt nok til å passe på effektledd? Siter
christbj Skrevet fredag kl 15:33 Skrevet fredag kl 15:33 Alva skrev (4 timer siden): Hadde vært kult å vite litt mer om hvilke automasjoner du har satt opp her og om disse systemene du har satt opp snakker sammen? Skjer det at struping av strøm for elbillader alene ikke er godt nok til å passe på effektledd? Da har jeg også meldt meg på. Hvilke automasjoner blir omfattende å svare på, men jeg kan gi et overordnet svar. Mitt mål med smarthus fra start (som bare er ca 3 år siden) var å få kontroll på de største strømbrukerne i huset som kunne flyttes i tid uten at det ville gå ut over komforten. Oppvarming av vann, gulvvarme (til en viss grad) og lading av elbil var derfor klare mål for styring. Før jeg satte i gang undersøkte jeg hvilke alternativer jeg hadde og vurderte både Futurehome, Homey Pro og Home Assistant. Ut over styring av store strømbrukere ville jeg også ha integert i smarthuset både balansert ventilasjon (Systemair) og alarmanlegg (Verisure). Disse to er det flere som kan håndtere, men Nobø hub som jeg hadde fra før til styring av gulvvarme og panelovner var det kun Home Assistant som kunne styre. Samtidig virket det som det mest fleksible systemet - selv om det for tre år siden også var det meste krevende å komme i gang med. Det har blitt vesentlig enklere, spesielt de siste to årene. Varmtvann løste jeg med installasjon av Aeotec Heavy Duty Switch, styrt av Home Assistant. Gulvvarme og panelovern som nevn med integrasjon av Nobø hub i Home Assistant (Nobø hub har ukeprogram og fungerer i utgangspunktet selvstendig, men Home Assistant får status og kan overstyre ved behov. Dette bruker jeg bl.a. til å sette gulvvarmen på badet i kjelleren til sparetemperatur når primær bruker av dette badet ikke er hjemme på kvelden (unngår da å unødvendig bruk av strøm til å heve temperaturen til komfort på morgenen). Lading av elbil løste jeg ved installasjon av Easee ladeboks som er integrert både med Home Assistant og med Tibber. Her lar jeg per i dag Tibber styre Easee og det fungerer veldig bra. Det eneste jeg vurderer å legge til er en automasjon i Home Assistant som skrur ned maks ladeeffekt på Easee når jeg bruker strømkrevende verktøy i garasjen. Dette for å unngå overbelastning av kursen frem til underfordelingen i garasjen, den har ikke Tibber noen kunnskap om. Verisure integrasjonen bruker jeg til å detektere om huset er tomt eller ei. Er alarmen på er det ingen hjemme - og det bruker jeg i Home Assiastant som trigger for automasjoner som skrur av det meste av lys og, etter en pause på 30 min for å lufte ut, skrur ned (ikke av) hastigheten på ventilasjonsanlegget. Ingen grunn til å pumpe inn store mengder kald luft som må varmes opp når ingen er hjemme. Det Verisure ikke er bra nok til, fordi integrasjonen er basert på en skytjeneste, er f.eks å skru på lyset når vi kommer hjem. Det tar 30-45 sekunder fra alarmen skrus av til Home Assistant blir oppdatert og kan bruke dette til noe. Det er godt nok for mye, men ikke til å skru på lyset. Så der har jeg i dag montert en egen sensor på inngangsdøren for å skru på lyset. Ang effektleddet så kan det skje at vi klarer å nærme oss og kunne bikke effektleddet vi styrer mot, 10 kWt/t. F.eks ved matlaging til større middager der det også brukes så mye varmtvann at berederen slås på av Home Assistant fordi den nærmer seg tom (dette styres basert på 6 temperatursensorer jeg selv har montert på berederen). Legg til strømforbruket til oppvarming av huset generelt og kanskje «gjestemodus» på badene så kan strømforbruket bli høyt. Derfor har jeg egne automasjoner i Home Assistant som trigges av Tibber sin estimert forbruk denne timen og som skrur av det som trengs mot slutten av timen for å styre innenfor valgt grense. Da skrus først vv-bereder av, deretter gulvvarme og til slutt panelovner. Dette skjer svært skjelden, og er mest satt opp for å lære og teste ut systemet. Tilsvarende styring som beskrevet her er mer nyttig på hytta, der målet er å holde seg innenfor 5 kWt/t. For at dette i det hele tatt skal være mulig har jeg laget automasjoner som styrer klargjøring av hytta, slik at oppvarming av vv-bereder er fullført og varmen inne i hytta er tilstrekkelig til at fyring i ovnen raskt gir behagelig temperatur. Lading av elbil styres med lavest prioritet på dagtid, men med høy prioritet om natten. Det gjør det mulig å plugge i bilen og lage mat som normalt uten å tenke på stømforbruket - det fikser Home Assistant. Tror det holder for denne gang. 😊 Siter
Thomas Lundquist Skrevet søndag kl 18:01 Skrevet søndag kl 18:01 For meg er ett spørsmål avgjørende: Støtter utstyret en utbredt standard slik at jeg kan bruke det lokalt med min egen hub/kontroller? Å erstatte sikringene i skapet med sikringer med energimåling og av/på er noe jeg ser etter å få gjort. Z-wave eller Zigbee, men Thread/Mattter er greit det også. Siter
OlavT Skrevet søndag kl 23:02 Skrevet søndag kl 23:02 For min del vil Matter støtte være et krav for nye dingser. Siter
Alva Skrevet mandag kl 08:20 Forfatter Skrevet mandag kl 08:20 On 13/12/2024 at 16:33, christbj said: Da har jeg også meldt meg på. Hvilke automasjoner blir omfattende å svare på, men jeg kan gi et overordnet svar. Mitt mål med smarthus fra start (som bare er ca 3 år siden) var å få kontroll på de største strømbrukerne i huset som kunne flyttes i tid uten at det ville gå ut over komforten. Oppvarming av vann, gulvvarme (til en viss grad) og lading av elbil var derfor klare mål for styring. Før jeg satte i gang undersøkte jeg hvilke alternativer jeg hadde og vurderte både Futurehome, Homey Pro og Home Assistant. Ut over styring av store strømbrukere ville jeg også ha integert i smarthuset både balansert ventilasjon (Systemair) og alarmanlegg (Verisure). Disse to er det flere som kan håndtere, men Nobø hub som jeg hadde fra før til styring av gulvvarme og panelovner var det kun Home Assistant som kunne styre. Samtidig virket det som det mest fleksible systemet - selv om det for tre år siden også var det meste krevende å komme i gang med. Det har blitt vesentlig enklere, spesielt de siste to årene. Varmtvann løste jeg med installasjon av Aeotec Heavy Duty Switch, styrt av Home Assistant. Gulvvarme og panelovern som nevn med integrasjon av Nobø hub i Home Assistant (Nobø hub har ukeprogram og fungerer i utgangspunktet selvstendig, men Home Assistant får status og kan overstyre ved behov. Dette bruker jeg bl.a. til å sette gulvvarmen på badet i kjelleren til sparetemperatur når primær bruker av dette badet ikke er hjemme på kvelden (unngår da å unødvendig bruk av strøm til å heve temperaturen til komfort på morgenen). Lading av elbil løste jeg ved installasjon av Easee ladeboks som er integrert både med Home Assistant og med Tibber. Her lar jeg per i dag Tibber styre Easee og det fungerer veldig bra. Det eneste jeg vurderer å legge til er en automasjon i Home Assistant som skrur ned maks ladeeffekt på Easee når jeg bruker strømkrevende verktøy i garasjen. Dette for å unngå overbelastning av kursen frem til underfordelingen i garasjen, den har ikke Tibber noen kunnskap om. Verisure integrasjonen bruker jeg til å detektere om huset er tomt eller ei. Er alarmen på er det ingen hjemme - og det bruker jeg i Home Assiastant som trigger for automasjoner som skrur av det meste av lys og, etter en pause på 30 min for å lufte ut, skrur ned (ikke av) hastigheten på ventilasjonsanlegget. Ingen grunn til å pumpe inn store mengder kald luft som må varmes opp når ingen er hjemme. Det Verisure ikke er bra nok til, fordi integrasjonen er basert på en skytjeneste, er f.eks å skru på lyset når vi kommer hjem. Det tar 30-45 sekunder fra alarmen skrus av til Home Assistant blir oppdatert og kan bruke dette til noe. Det er godt nok for mye, men ikke til å skru på lyset. Så der har jeg i dag montert en egen sensor på inngangsdøren for å skru på lyset. Ang effektleddet så kan det skje at vi klarer å nærme oss og kunne bikke effektleddet vi styrer mot, 10 kWt/t. F.eks ved matlaging til større middager der det også brukes så mye varmtvann at berederen slås på av Home Assistant fordi den nærmer seg tom (dette styres basert på 6 temperatursensorer jeg selv har montert på berederen). Legg til strømforbruket til oppvarming av huset generelt og kanskje «gjestemodus» på badene så kan strømforbruket bli høyt. Derfor har jeg egne automasjoner i Home Assistant som trigges av Tibber sin estimert forbruk denne timen og som skrur av det som trengs mot slutten av timen for å styre innenfor valgt grense. Da skrus først vv-bereder av, deretter gulvvarme og til slutt panelovner. Dette skjer svært skjelden, og er mest satt opp for å lære og teste ut systemet. Tilsvarende styring som beskrevet her er mer nyttig på hytta, der målet er å holde seg innenfor 5 kWt/t. For at dette i det hele tatt skal være mulig har jeg laget automasjoner som styrer klargjøring av hytta, slik at oppvarming av vv-bereder er fullført og varmen inne i hytta er tilstrekkelig til at fyring i ovnen raskt gir behagelig temperatur. Lading av elbil styres med lavest prioritet på dagtid, men med høy prioritet om natten. Det gjør det mulig å plugge i bilen og lage mat som normalt uten å tenke på stømforbruket - det fikser Home Assistant. Tror det holder for denne gang. 😊 Veldig kult! Her er det litt å holde styr på av automasjoner og samhandling mellom mange systemer. Har du hatt noen problemer med dette? Diverse at du må gjøre endringer eller reboots for å ikke få driftsstans? 14 hours ago, Thomas Lundquist said: For meg er ett spørsmål avgjørende: Støtter utstyret en utbredt standard slik at jeg kan bruke det lokalt med min egen hub/kontroller? Å erstatte sikringene i skapet med sikringer med energimåling og av/på er noe jeg ser etter å få gjort. Z-wave eller Zigbee, men Thread/Mattter er greit det også. 9 hours ago, OlavT said: For min del vil Matter støtte være et krav for nye dingser. Vil gjerne høre mer om hva dere ønsker her. Vi støtter Matter out of the box, samme med Google Home or Alexa. Apple Homekit er også noe vi kan få til, men ikke noe vi har utført verifiseringen de krever enda. Det som er vanskelig her er at de fleste smarthus systeme ikke har god støtte for energistyring. HA har best kompatibilitet med slikt utstyr men for de som ikke vil bruke så mye tid som HA krever er det vanskeligere. Homey lanserte nettopp energy hub i appen sin, vi holder på å teste denne. Det ser lovende ut. For Google Home, Alexa og Apple Homekit er det mer begrenset hva vi kan pushe inn da systemene har begrenset støtte for slike enheter. Siter
Thomas Lundquist Skrevet mandag kl 09:17 Skrevet mandag kl 09:17 Takk for kjapp respons, det er lovende. > Vil gjerne høre mer om hva dere ønsker her. Vi støtter Matter out of the box, samme med Google Home or Alexa. Apple Homekit er også noe vi kan få til, men ikke noe vi har utført verifiseringen de krever enda. Hva er det som støtter Mattter ut av boksen? En HUB eller hver enkelt enhet? Skulle gjerne visst hva det er som skal styre hver kurs, om det er DIN-sikringer man bytter ut i sikringsskapet eller noe annet. > Det som er vanskelig her er at de fleste smarthus systeme ikke har god støtte for energistyring. HA har best kompatibilitet med slikt utstyr men for de som ikke vil bruke så mye tid som HA krever er det vanskeligere. Homey lanserte nettopp energy hub i appen sin, vi holder på å teste denne. Det ser lovende ut. For Google Home, Alexa og Apple Homekit er det mer begrenset hva vi kan pushe inn da systemene har begrenset støtte for slike enheter. Om dere vil lage enda en dings som skal bruke skytjenester for å kontrollere folks hjem er det ett fett for meg. Men jeg vil altså ikke ha noe slikt, det er mer enn nok med den ene jeg har som jeg vil at skal gjøre alt. Noen vil kanskje la Tibber stå for styringen via for eksempel Futurehome som hub. Eller Futurehome sin egen "Strømkontroll" for den saks skyld. Det er en del slike idag og Homey har hatt mulighet for dette siden de kom om man lagde egne flows for å håndtere dette. Siter
Bjørn Mork Skrevet mandag kl 10:16 Skrevet mandag kl 10:16 12 minutes ago, Thomas Lundquist said: Skulle gjerne visst hva det er som skal styre hver kurs Jeg skulle gjerne visst hva som var poenget med det. Det er svært få kurser jeg kunne tenke meg å slå av og på automatisk. Selv om jeg virkelig legger godviljen til, så er det bare elbillader, varmtvannsbereder og platetopp jeg ser at det har noen som helst nytteverdi. Men for elbiillader er det helt åpenbart mye bedre å ha en smart lader der du også kan styre ladestrømmen. Skal du først bruke noen tusenlapper på å gjøre elbillading smartere så bytter du ut ladeboksen. For platetopp ville den eneste praktiske funksjonen (for min del ihvertfall) vært som en sentralisert komfyrvakt. Det er forsåvidt nyttig nok. Men da må løsningen inneholde direkte sensor-tilkobling og logikk for utkobling uten at noen smarthub er involvert. Uten det må du jo ha en ordinært komfyrvakt i tillegg, og da kan du like gjerne gjøre den smart. Så slapp du dobbelt opp med releer og måler på den kursen også. Ønsker uansett ikke automatisk utkobling basert på annet enn sikkerhet. Da hadde vi VVB igjen. Der er et rele i sikringskapet like bra som de andre av dagens ettermonterte puck-løsninger. Men for nye installasjoner vil jo en smart VVB åpenbart være mye bedre. Jeg har utelatt oppvarming. Med panelovner og elektrisk gulvvarme er det bedre med styring og måling på hver varmekilde separat. Vannbåren varme med elektrisk fyring har nok egen kurs, men er ikke noe jeg ville styrt med utkobling av strømmen. Du har gjerne varmepumpe(r) og en god del sensorer koblet direkte til det systemet, med sin egen halvsmarte styring Tar gjerne mye bedre smarthus-integrasjon av målinger og og styring enn jeg har i dag. Men å slå hele sulamitten av og på med en ekstern strømbryter er uaktuelt. Det hadde nok vært gøy med målinger per kurs med Elkos smarttag eller tilsvarende. Men jeg er usikker på nytteverdien ifm automatisering. Det er nyttig å vite hvor mye elbil og VVB trekker, og relatere dette til totalforbruk. Men hvis du allerede har elbillader og VVB-puck med målinger så blir det jo smør på flesk med måling i sikringsskapet. Så hva skal jeg egentlig med noe i sikringsskapet? 1 Siter
stigvi Skrevet mandag kl 11:24 Skrevet mandag kl 11:24 Bjørn Mork skrev (1 time siden): Så hva skal jeg egentlig med noe i sikringsskapet? Godt spørsmål. Jeg har lurt på det samme. Panelovner med litt "ekstra funksjonalitet" har gjerne innebygde regulatorer som finjusterer effekten ut i fra behov. Disse er det også lite lurt å bare koble ut med et rele i stikkontakten. I stedenfor styrer en de med de mulighetene smarte ovner har. Er de ikke smarte så er det bedre å bruke pengene på nye ovner enn noe nytt i sikringskapet. Stekeovn og platetopp kobler en ikke ut. Skal en ødelegge søndagsmiddagen for å spare 120 kroner i nettleie? Siter
OlavT Skrevet mandag kl 12:42 Skrevet mandag kl 12:42 1 hour ago, stigvi said: Skal en ødelegge søndagsmiddagen for å spare 120 kroner i nettleie? For de fleste er trinnene for fastleddet for nettleien så store at det skal mye smerte og innsats til for å skvise seg et trinn lavere enn det som er komfortabelt. Jeg vil anta at de fleste ikke bryr seg og hva er da vitsen? Hele modellen virker ekstremt kunstig. Hva er det egentlig en ønsker å oppnå med denne modellen? Virker mer som en lek noen har satt igang fordi det er mulig. Selvfølgelig kaster utstyrsleverandørene seg på karusellen med løsninger. Reelt tror jeg det er lite å spare her. 4 hours ago, Alva said: Vil gjerne høre mer om hva dere ønsker her. Vi støtter Matter out of the box, samme med Google Home or Alexa. Apple Homekit er også noe vi kan få til, men ikke noe vi har utført verifiseringen de krever enda. Holder det ikke at enheten er Matter sertifisert? Da er det vel opp til Apple å implmentere støtter for Matter på best mulig måte? Siter
Thomas Lundquist Skrevet mandag kl 14:22 Skrevet mandag kl 14:22 > Jeg skulle gjerne visst hva som var poenget med det. På hytta har jeg det behovet, irriterende nok. Lite plass i sikringsskap, kun mulig å styre VVB og gulvvarme i stua derfra. (Dvs, av/på kan jeg gjøre på stuekablene, men ikke energimåling og releet som er i skapet nå skule jeg gjerne blitt kvitt så jeg fikk mer plass.) Badstuovnen har egen kurs og om man skulle trenge å skru av remote er det i skapet det må gjøres :=) Og energimåling per kurs er nyttig for oss som bare har lyst til å ha det :=) Og iofs for å se balanseringen man har per fase og hvor mye strøm man faktisk bruker på ting man ikke gidder sette på egne målere. Platetoppen er det jo meningsløst å skru av fra skapet, men å vite forbruket kan hjelpe med balansering ellers da den bør prioriteres. Jada, jeg bare rasjonaliserrer et marginalt behov.. Siter
christbj Skrevet mandag kl 19:22 Skrevet mandag kl 19:22 Alva skrev (10 timer siden): Veldig kult! Her er det litt å holde styr på av automasjoner og samhandling mellom mange systemer. Har du hatt noen problemer med dette? Diverse at du må gjøre endringer eller reboots for å ikke få driftsstans? De integrasjonene som er skybasert er sårbare for endringer, men som regler blir de fort oppdatert (enten av den som har laget integrasjonen opprinnelig eller andre bidragsytere. Derfor forsøker jeg å gjøre så mye som mulig lokalt, f.eks ved montering av spesialtilpasset ESP32 i Panasonic varmepumpene i huset. Ventilasjonsanlegget styres med Ethernet til RS485 konverter tilkoblet modbus inngang på enheten, dermed er den også lokalt styrt. Og det blir uansett ikke driftsstans i den forstand. Målet er at grunnfunksjonen skal fungere også om smarthuset ikke fungerer. Lysbryterne og dimmerne virker som normalt. Ventilasjonen vil gå på den hastigheten den sist var satt til (som lett merkes om den er unormal og kan endres på enheten styrepanel), gulvvarme og panelovner følger sitt normale ukeprogram osv. Det er kun vv-berederen som per i dag er sårbar. Om systemet går ned når den er skrudd av vil vi ikke oppdage det før vannet er kaldt. Derfor vurdere jeg et separat system som bakcup på denne, f.eks en servo styrt av ESP enheten som har temperaturprobene som kan trykke på den fysiske knappen på Aeotec Heavy Duty Switchen som styrer strømmen. Endringer i automasjoner blir det når man oppdater situasjoner som man ikke har tenkt på. Da blir det enten redigering eller å bygge nye automasjoner for de spesielle situasjonene - eller si at dette er godt nok. Alva skrev (10 timer siden): Vil gjerne høre mer om hva dere ønsker her. Vi støtter Matter out of the box, samme med Google Home or Alexa. Apple Homekit er også noe vi kan få til, men ikke noe vi har utført verifiseringen de krever enda. Det som er vanskelig her er at de fleste smarthus systeme ikke har god støtte for energistyring. HA har best kompatibilitet med slikt utstyr men for de som ikke vil bruke så mye tid som HA krever er det vanskeligere. Homey lanserte nettopp energy hub i appen sin, vi holder på å teste denne. Det ser lovende ut. For Google Home, Alexa og Apple Homekit er det mer begrenset hva vi kan pushe inn da systemene har begrenset støtte for slike enheter. Som andre har skrevet, så lenge dere støtter Matter og oppdatere dette etterhvert som Matter utvikles vil deres løsning fungere med alle som også følger utviklingen til Matter standarden. Thomas Lundquist skrev (5 timer siden): Og energimåling per kurs er nyttig for oss som bare har lyst til å ha det :=) Og iofs for å se balanseringen man har per fase og hvor mye strøm man faktisk bruker på ting man ikke gidder sette på egne målere. Helt enig. Ingen av mine gulvtermostater (Nobø) rapporterer noe jeg kan bruke til å måle faktisk energiforbruk, hverken forbruk eller om varmen faktisk er aktiv i øyeblikket eller ikke. Dersom jeg hadde hatt måler på hver kurs ville jeg i rimelig stor grad kunne se hvilken enhet som er på, basert på endringen i forbruk, så lenge det ikke er flere enheter på samme kurs med identisk forbruk. Spesielt etter at Home Assistant innførte eget dashbord for energi har det blitt interessant å se hva det er i huset som bidrar til grunnforbruket og hva jeg evt kan gjøre noe med. På hytta har jeg klart å komme ned på 60-70 watt, hjemme er det ca 500watt. Og siden det ble lagt inn en egen enhet i energi dashbordet som viser uidentifisert forbruk har jakten på dette uidentifiserte blitt enda mer interessant. 😉 1 Siter
Alva Skrevet i går, 08:36 Forfatter Skrevet i går, 08:36 23 hours ago, Thomas Lundquist said: Hva er det som støtter Mattter ut av boksen? En HUB eller hver enkelt enhet? Vi ønsket ikke å ha masse individuelle enheter og en hub som du må ha i tillegg. Derfor er alt integrert i en enhet som støter Matter. Plasseres i sikringsskapet. 22 hours ago, Bjørn Mork said: For platetopp ville den eneste praktiske funksjonen (for min del ihvertfall) vært som en sentralisert komfyrvakt. Det er forsåvidt nyttig nok. Men da må løsningen inneholde direkte sensor-tilkobling og logikk for utkobling uten at noen smarthub er involvert. Vi har dette på roadmap, ingen grunn til å ha komfyrvakt i tillegg. Må derimot innom noe sertifisering for å være godkjent, så denne sensoren vil vi komme med litt senere. Siter
Alva Skrevet i går, 08:51 Forfatter Skrevet i går, 08:51 20 hours ago, OlavT said: mye smerte og innsats til for å skvise seg et trinn lavere enn det som er komfortabelt. Dagens effektledd er ganske rigid. Det betyr at hvis du har én dag i måneden der strømforbruket ditt er høyt, for eksempel 10,2 kW, kan det gjøre at du havner i en høyere prisgruppe, selv om forbruket ditt er lavt resten av tiden. Dette kan føles urettferdig. Fremover ser vi dessverre at nettleien og kostnader knyttet til høyt strømforbruk vil øke kraftig. Derfor er det viktig å skape smartere løsninger som gir deg fordeler hvis du bruker strøm når belastningen på nettet er lav. Målet er at du skal betale en mer rettferdig pris, der nettleien er lavere når få bruker strøm, i stedet for en fast og statisk modell som i dag. Dette kan gi deg mulighet til å spare penger ved å tilpasse forbruket ditt på en annen måte enn i dag. Vi er med i et test prosjekt her der kundene til Alva får betalt for å ikke bruke strøm på gitte tidspunkt. 13 hours ago, christbj said: Helt enig. Ingen av mine gulvtermostater (Nobø) rapporterer noe jeg kan bruke til å måle faktisk energiforbruk, hverken forbruk eller om varmen faktisk er aktiv i øyeblikket eller ikke. Dersom jeg hadde hatt måler på hver kurs ville jeg i rimelig stor grad kunne se hvilken enhet som er på, basert på endringen i forbruk, så lenge det ikke er flere enheter på samme kurs med identisk forbruk. En av funksjonene vi jobber med, som vi bruker mest tid på, er å bruke målingene våre til å identifisere enheter og om de er av eller på. Vi har kommet et godt stykke i gang med dette arbeidet. Diverse vil du på sikt ikke bare kunne se strømmen som brukes på kretsen men hvilke enheter som bruker strøm, hvor mye strøm hver enhet bruker og når enhet er av eller på. Uavhengig om enheten er dum eller smart. 1 Siter
OlavT Skrevet i går, 14:27 Skrevet i går, 14:27 5 hours ago, Alva said: Vi er med i et test prosjekt her der kundene til Alva får betalt for å ikke bruke strøm på gitte tidspunkt. Vil ikke det normalt gjenspeiles i strømprisene? Er det eksempler der strømprisene er lave og fortsatt skal en få betalt for å ikke bruke strøm? Siter
Bjørn Mork Skrevet i går, 15:02 Skrevet i går, 15:02 23 minutes ago, OlavT said: Vil ikke det normalt gjenspeiles i strømprisene? Du kan ha høy strømpris pga spekulasjon eller produksjonsutfordringer uten at det er kapasitetsproblemer i nettet. Og motsatt kan det godt tenkes at ditt lokale nett blir overbelastet når alle skal lade elbilen sin på negativ strømpris midt på natta. For oss som bor i et vannkraftland gir det mye mer mening med variabel nettleie enn variabel strømpris. De ekstreme prisforskjellene som skapes av det mislykkede markedseksperimentet skaper nok mer trøbbel for netteierne enn de vil ut med. 1 Siter
OlavT Skrevet i går, 15:07 Skrevet i går, 15:07 (endret) 5 minutes ago, Bjørn Mork said: Du kan ha høy strømpris pga spekulasjon eller produksjonsutfordringer uten at det er kapasitetsproblemer i nettet. Og motsatt kan det godt tenkes at ditt lokale nett blir overbelastet når alle skal lade elbilen sin på negativ strømpris midt på natta. Det skal bli interessant å se hvordan evt. dette slår ut i prismodeller for nettleie. Flaskehalsene i nettet kan vel like gjerne være relatert til trafostasjonen i nærheten enn i hele prissonen, så er tanken å styre dette ned på hver enkelt liten del av nettet? Dagens system med fastledd basert på gjennomsnittet av 3 døgnmakser virker ganske så meningsløst. Endret i går, 15:09 av OlavT Siter
Alva Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden 5 hours ago, OlavT said: Det skal bli interessant å se hvordan evt. dette slår ut i prismodeller for nettleie. Flaskehalsene i nettet kan vel like gjerne være relatert til trafostasjonen i nærheten enn i hele prissonen, så er tanken å styre dette ned på hver enkelt liten del av nettet? Dagens system med fastledd basert på gjennomsnittet av 3 døgnmakser virker ganske så meningsløst. Ja det stemmer vi vil egentlig så langt ned som mulig. Problemene er mange både i store og små områder i nettet. Det kan oppstå ganske lokale problemer som det betales mye for å håndtere. Helt ned til hyttefelt som alle plugger i elbillader, tar på varmen og jacuzzi fredag ettermiddag og nettselskap må installere bufferbatteri i nærheten av hytteområdet for å ikke få problemer. Her kunne heller noen fått betalt for å heller fyre opp jacuzzien på lørdag eller til og med en dag før på torsdag. Siter
Alva Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden Ref diskusjonen rundt effekt av fleksibilitet i nettet, https://www.europower.no/kraftmarked/-n-prosent-storre-produksjon-kunne-halvert-ekstremprisen/2-1-1753442 . Tilsvarende økning i fleksibilitet på forbruksleddet kunne hatt samme effekten. Det skal ikke mer enn 125.000 hus som reduserte forbruket med 1,2kW til for å oppnå dette. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.