christbj Skrevet fredag kl 16:46 Skrevet fredag kl 16:46 Denne artikkelen i tu.no er det mest interessante jeg har lest om strømprisen på lenge. Kort fortalt skriver de at Norge er det eneste landet i Europa som utsetter forbrukerne for timespris på strøm! «Svenskene velger fastpris, Storbritannia setter strømpris for tre måneder av gangen.» De foreslår rett og slett å opprette et statlig strømselskap som kjøper strøm gjennom langsiktige avtaler og selger til forbrukerne. Og i praksis kan dette skje gjennom nettselskapene, slik at vi kommer tilbake til en leverandør og en regning. Selvfølgelig litt kjedelig om det blir slikt for oss som synes det er interessant å lage automasjoner for å utnytte varierende strømpriser best mulig, men det er mye annet i smarthuset vi heller kan bruke tiden på. Jeg håper dette kan bli en realitet, hvorfor skal vi være de eneste som lar markedskreftene råde på dette området? Det vil også frigjøre en rekke arbeidsplasser med det jeg antar er ganske smarte folk som heller kan brukes til mer produktive ting enn å markedsføre hvorfor deres strømselskap er bedre enn alle andre. Siter
eisa01 Skrevet fredag kl 18:04 Skrevet fredag kl 18:04 (endret) Det er jo ingen som stopper folk fra fastprisavtaler i dag, det er ikke statlige selskap i Europa som gjør at de har det, det er markedskreftene der og. Uten spotprisavtaler blir markedet mindre transparent, og de tar ut høyere marginer enn det vi er vant med i Norge. Grunnen til det britiske systemet var fordi de syns strømselskapene tok for stor profitt på "standard variabel"-avtalene (som vi hadde i Norge før og var cash-cow for selskapene) Nå som de får elbiler og varmepumper i Europa så blir spotprisavtaler mer populært der og, det har og kommet krav om at strømleverandørene må tilby det siden det var land som ikke hadde det i det hele tatt. Med strømstøtte på timesbasis er det galskap å ta fastpris for forbrukere i dag, spesielt når man ser at det ikke er noen seriøse selskap som tilbyr det i dag. Endret fredag kl 18:08 av eisa01 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.