Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Elko One termostat Matter med Elko smarthub

Spørsmål

Skrevet

Prøvde igår igår å flytte denne termostaten fra min Aeotec hub, til Elko sin, men fikk det ikke til. Begynner å lete på nettet etter hva som kan være feil, og finner da indikasjoner på at de her termostatene ikke går å koble opp på Elko sin hub. Er det jeg som er kravstor som mener at dette er noe som burde virke? Når får Elko dette på plass? 

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

Joda, jeg skjønner egentlig dette. Men synes det er dumt at Elko lager et smartprodukt som ikke passer sin egen hub. 

Jeg hadde egentlig lyst å bytte til mest mulig Elko One produkter nå når jeg driver og pusser opp. Nå når jeg ikke vet når/hvis Elko One sin Matter termostat kommer til å være mulig å knytte opp til Elko sin hub, så må jeg tenke meg om hvis jeg skal satse på Elko One eller gå for RS. Det som hadde vært kjipt, er hvis jeg går for RS, så går det si 1 måned så blir One kompatibelt med Elko sin hub. Derfor hadde det fint å få svar fra Elko hva de ser foran seg vedrørende dette. 

• 0
Skrevet (endret)

Du bør også forsikre seg om at de kommer til å oppdatere termostaten med ny firmware for å støtte strømmåling som kom i Matter 1.3. Kjekt å vite hvor mye strøm som trekkes.

Endret av OlavT
  • Like 1
  • 0
Skrevet

Ja, sånne ting må man ju også kunne gjøre. Sen så er det ju ikke mye ting jeg kan gjøre i Smartthings appen (Aeotec hub) med denne termostaten. Hadde ønsket å gjøre samme som med min RS termostat i Elko hub. 

• 0
Skrevet
57 minutes ago, Joakim S said:

Sen så er det ju ikke mye ting jeg kan gjøre i Smartthings appen (Aeotec hub) med denne termostaten. Hadde ønsket å gjøre samme som med min RS termostat i Elko hub. 

Har du noen eksempler på hva du ønsker å kunne gjøre som du ikke kan i Smartthings appen?

• 0
Skrevet (endret)

Mest ved oppstarten at jeg vil kunne finjustere ting uten å gå inn i innstillingene på selve termostaten. Sen liker jeg å sjekke effektforbruket. Temperatur historikken får jeg ju sjekket i ST,men savner som sagt de andre tingen som jeg får justert og sjekket i Elko appen. 

Bildene viser øverst bilde på Elko One i ST, og de 3 andre Elko RS i Elko appen

Screenshot_20241215_155607_SmartThings.jpg

Screenshot_20241215_155716_ELKO Smart.jpg

Screenshot_20241215_155755_ELKO Smart.jpg

Screenshot_20241215_155803_ELKO Smart.jpg

Endret av Joakim S
  • 0
Skrevet
Joakim S skrev (På 15.12.2024 den 9.05):

Joda, jeg skjønner egentlig dette. Men synes det er dumt at Elko lager et smartprodukt som ikke passer sin egen hub. 

Jeg hadde egentlig lyst å bytte til mest mulig Elko One produkter nå når jeg driver og pusser opp. Nå når jeg ikke vet når/hvis Elko One sin Matter termostat kommer til å være mulig å knytte opp til Elko sin hub, så må jeg tenke meg om hvis jeg skal satse på Elko One eller gå for RS. Det som hadde vært kjipt, er hvis jeg går for RS, så går det si 1 måned så blir One kompatibelt med Elko sin hub. Derfor hadde det fint å få svar fra Elko hva de ser foran seg vedrørende dette. 

Hei @Joakim S,
Så hyggelig å høre at du er interessert i ELKO One!😊

Matter-termostaten i ELKO One-serien er dessverre ikke en del av vår ELKO Smart-portefølje. Det er en frittstående termostat med tilkoblingsmuligheter. Selv om vi ikke ønsker å lukke døren for å etter hvert integrere den i ELKO Smart, så vil det i hvert fall ikke skje den nærmeste tiden.

OlavT skrev (På 15.12.2024 den 13.27):

Du bør også forsikre seg om at de kommer til å oppdatere termostaten med ny firmware for å støtte strømmåling som kom i Matter 1.3. Kjekt å vite hvor mye strøm som trekkes.

Hei @OlavT,

Vår Matter-termostat støtter ikke Matter 1.3, og kommer ikke med innebygget energimåling dessverre (dette gjør heller ikke WiFi/Zigbee-variantene). ELKO Smart-systemet gjør derimot en beregning basert på det du legger inn som «installert effekt». Da vil appen vise beregnet historisk forbruk ned til timenivå😊

• 0
Skrevet
Joakim S skrev (16 timer siden):

Ok. Takk for svar 👍🏻. Blir vanskelig dette nå når skal bestemme hvilken Elko serie jeg skal gå for. 

Vi forstår at det kan være vanskelig å velge. Dersom du har ELKO Smart-produkter hjemme fra før, vil vi anbefale deg å fortsette med RS-serien og ELKO Smart. Da har du muligheten til å utvide til flere smarte ELKO-produkter i etterkant også (SmartTags, sensorer osv.). Men om du kun ønsker smart varmestyring (og en mer budsjettvennlig løsning), vil ELKO One med Matter-termostat være et godt valg. Hvis du fortsatt er usikker på noe er det bare å spørre😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.