Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har i noen tiår brukt forskjellige VPN løsninger, både på jobb og privat, men f.eks. mobilt internet skaper en del uoverkommelige utfordringer.

Dumpet over TailScale og har nå installert det på et titalls enheter, både flere RPi, Android, Linux Mint, Windows10/11 og headless Ubuntu server. Det er veldig enkelt å sette opp og plutselig har en et VPN nettverk med alle maskiner jeg holder mine klamme hender over på flere lokasjoner og som er tilgjengelig fra hvor som helst.

Selv om jeg føler jeg er ganske teknisk av meg var dette en veldig positiv ikke-teknisk opplevelse. Og gratis for opptil 3 brukere/100 enheter.

Endret av SveinHa
Skrevet

Ja, Tailscale fungerer flott. Jeg har satt opp HA som exit-node og bruker det blant annet til å ha tilgang til videoer med geofencing og for å unngå ip-ban på div. streamingtjenester.

Husk bare å slå av key-expire sånn at du ikke låser deg ute fra maskiner du ikke bruker så ofte.

• Like 1
Skrevet

Jeg bruker det og synes det ble en enkel og fin integrering av hytta bak mobil nettverksruter. Funker fra mobilen også.

Forbløffende enkelt å sette opp.

• Like 1
Skrevet

Bruker det for å administrere ting hjemme når jeg er borte.

Har installert det på ruteren (pfsense), dermed trenger jeg ikke installere det på servere og klienter på nettverket.

• Like 1
Skrevet
MrE skrev (3 minutter siden):

Synes RDP går litt tregt gjennom tailscale

Nå har jeg aldri likt RDP noe særlig så jeg har holdt meg til X-VNC og det fungerer supert gjennom tailscale.

Skrevet
SveinHa skrev (12 timer siden):

Nå har jeg aldri likt RDP noe særlig så jeg har holdt meg til X-VNC og det fungerer supert gjennom tailscale.

Nå er det ikke det samme. RDP tar over en faktisk sesjon mens X-VNC bare speiler den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.