Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kan noen argumentere for og imot å lese ut fra HAN-port vs å bruke f.eks Elko SmartTag på hovedsikringen (og evt noen utvalgte strømsultne kurser)?

Er elektriker selv så kobler fint i skapet selv. Men sliter litt med å argumentere ovenfor meg selv hvilken løsning som "er best". 🙂

Skrevet

Jeg har begge deler. Kamstrup leser av hvert 10 sekund, og har bare 32a 3fas på hytta. Så hvis noen lager mat, vv bereder og varme er på, elbil lader.. Da er 10 sekunder litt lenge når lastene skal prioriteres.

Også er HAN port leseren min til tider ustabil. Men bruker HAN port for å regne ut forbruk per time. 

Jeg bruker aeotec sin zwave strøm måler. I parallell med en amsleser.no (tidligere esp8266 versjon)

Skrevet
3 hours ago, mrkaasa said:

Jeg har begge deler. Kamstrup leser av hvert 10 sekund, og har bare 32a 3fas på hytta. Så hvis noen lager mat, vv bereder og varme er på, elbil lader.. Da er 10 sekunder litt lenge når lastene skal prioriteres.

Hvorfor er 10 sekunder lenge? Hva er det som haster med å prioritere laster?

Skrevet
16 hours ago, OlavT said:

Mulig det er et mindre problem enn jeg gjør det til. Men om vinteren ligger jeg tidvis opp mot 32a grensa ofte (B automat) . Og hvis kokeplata begynner med oppkokikg eller en elbil begynner å lade eller den elektriske motorsaga 😅, synes jeg det er fint å kunne slå av VV bereder og eller varmekabler og unngå overbelastning. 

Det kjører uansett i paralell med HAN leseren.

Skrevet
OlavT skrev (20 timer siden):

Jeg får data fra HAN ca hvert 2 sekund og jeg har også 32A hovedsikring (ca 7.4kW) men ser at jeg enkelte ganger kan ligge rundt 9kW i noe som i alle fall føles som 10 sekund, har ikke timet det... Har ikke funnet ut hvorfor automatikken min ikke reagerer kjappere men mistenker at det kan være HAN som ikke ALLTID leverer data hvert 2 sek. Sikringen har aldri trippet...

...men det er heller ikke slik at en 32A sikring ryker på 33A... Den skal klare 36A tilnærmet uendelig og 64A i minst 10 sek... Både kabler, motorer og det meste elektrisk utstyr uten elektronikk tåler ganske bra med overbelastning om det ikke står på alt for lenge.

8f5d6fea18244a848a25b344a356c3dd.jpg?maxwidth=1200&maxheight=1500

• Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.