stigvi Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jeg fant ingen god kategori å legge dette i så det havnet her i kafèen. Philips reklamerer med at denne tåler vær og vind. Jeg bor på Jæren bare noen få kilometre fra Nordsjøen. Her er vær nok, spesielt om vinteren. Mine to sensorer var montert på vegg uten noen beskyttelse. Den ene stod på sin plass i 4 år. Da jeg i fjor skulle bytte batteri på den så var skruene både til luke for batteri og for feste på vegg rustet såpass at jeg måtte bryte den opp. Jeg antok at den ikke lenger var tett så den ble flyttet til under et takutspring der den står tørt. Der fungerer den fortsatt. Nummer 2 sluttet å rapportere data i helgen som var. Etter 5 år var batteri sunket til 60% så jeg antok at det var noe annet enn for lite strøm. Denne måtte også brytes løs fra vegg og åpnes med makt. Skruene var rustet. Det ene batteriet var såvidt begynt å lekke syre og det var ørlite fukt innvendig. Om dette er fuktighet utenfra eller væske fra batteri, er ikke godt for meg å si. Den ville uansett ikke på nett igjen med nye batterier så den havnet i returavfallet. Jeg kjøpte en ny i går og ser at Philips har endret innfestingen på batteriluke fra 4 tynne skruer til 1 tykkere. Jeg smurte disse inn med fett og hengte sensoren opp under et takutspring. Så får vi se hvor lenge den holder. Så langt er de ikke holdbare i vær og vind, dessverre. Siter
JoeHugin Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden I et så vanskelig miljø som kyststrøk (går ut ifra at du ikke bor SÅ langt fra kysten?) så er det også en utfordring for både plast og "skruer i ubehandlet stål" over tid i vær og vind fra sjøen, som inneholder høyere verdier av salt. Ser dette på jobb på produktene vi selger, er det nærhet til sjø må man nesten ta høyde for dette med plasttyper på kapslinger. Sier ikke at det er det som er skjedd her, men kan jo høres litt slik ut ref rusten og at det var "sveiset fast" 🙂 Forsåvidt OK at IKEA sine er IP44, men de skal nå monteres i le for vær og vind de også (Vallhorn) Siter
stigvi Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden cat0 skrev (3 timer siden): Disse er vel IP42(?). Ikea sine er IP44. Philips oppgir IP54 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.