JoeHugin Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Home Assistant Voice Preview Edition - Home Assistant Home Assistant har sluppet sin egen stemmestyringsassistent - med fokus på "privacy" (Nynorsk er fint.) Denne syntes jeg virker bra, da man kan kjøre stemmeassistent lokalt uten Siri/Google/Alexa. Antar det kan settes opp med lokal LLM også, som Chuck har gjort her: Men støtte for norsk er jo ganske dårlig, iallefall lokalt. HA støtter norsk i cloud, men det koster jo penger igjen. Så da lurer jeg jo på, noen som har bidratt noe til utvikling? Kunne tenkt meg å hjulpet til for å få gjort ting, som f.eks språk. Jeg har null erfaring med koding utover veldig grunnleggende greier, så der skal jeg ikke prøve å pote med engang. Men hjelp til stemmestyring og få norsk til HA kunne jeg gjort. Noen som har noen erfaringer med dette? Contribute to the Voice initiative - Home Assistant Ganske interessert i hvordan dette går for Home Assistant, ser frem til å kunne benytte dette selv. 🙂 Foreløpig ingen i Norge som har sluppet den som jeg har funnet, men den ble sluppet i går. Spurte Kjell om de skulle ta den inn, svaret: Siter
christbj Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden JoeHugin skrev (6 timer siden): Home Assistant Voice Preview Edition - Home Assistant Jeg har ventet på denne, bestilte under presentasjonen i går kveld fra Danmark. Dette ser jeg frem til å teste. Det er, så langt jeg kjenner til, den første ferdigbygde smarthøyttaleren som kan fungere helt lokalt og dermed uten bruk av skytjenester. Det er selvsagt mulig å bruke skytjenester, da det gir vesentlig smartere tolkning av det som ses. Evt kan man kjøre sin egen KI med en LLM på dertil egnet HW. Det er mitt prosjekt for juleferien - å installere Ollama på en gammel spillPC med skjermkort med 6GB ram - akkurat nok til minste versjon. De mente de hadde fått produsert opp tilstrekkelig med enheter denne gangen, sammenliknet med da Home Assistant Green ble introdusert, men i løpet av den to timer lange presentasjonen ble i praksis alle nettbutikker i verden som fører denne utsolgt! 😁 Og merk navnet, Priview edition. Dette er ikke en ferdig utviklet smarthøyttaler på nivå med Google og Amazon sine produkter, men et godt utviklet HW produkt som kan bli veldig mye bedre fremover med videreutvikling der brukerne kommer til å være vesentlige bidragsytere. Og når også HW er open source er det opp til de som vil (og kan) å bidra til forbedring der også - det er fullt mulig å lage tilleggsmoduler og å bytte ut komponenter. Årets julegave til meg selv. 😊 Siter
JoeHugin Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden christbj skrev (2 timer siden): Jeg har ventet på denne, bestilte under presentasjonen i går kveld fra Danmark. Dette ser jeg frem til å teste. Det er, så langt jeg kjenner til, den første ferdigbygde smarthøyttaleren som kan fungere helt lokalt og dermed uten bruk av skytjenester. Det er selvsagt mulig å bruke skytjenester, da det gir vesentlig smartere tolkning av det som ses. Evt kan man kjøre sin egen KI med en LLM på dertil egnet HW. Det er mitt prosjekt for juleferien - å installere Ollama på en gammel spillPC med skjermkort med 6GB ram - akkurat nok til minste versjon. De mente de hadde fått produsert opp tilstrekkelig med enheter denne gangen, sammenliknet med da Home Assistant Green ble introdusert, men i løpet av den to timer lange presentasjonen ble i praksis alle nettbutikker i verden som fører denne utsolgt! 😁 Og merk navnet, Priview edition. Dette er ikke en ferdig utviklet smarthøyttaler på nivå med Google og Amazon sine produkter, men et godt utviklet HW produkt som kan bli veldig mye bedre fremover med videreutvikling der brukerne kommer til å være vesentlige bidragsytere. Og når også HW er open source er det opp til de som vil (og kan) å bidra til forbedring der også - det er fullt mulig å lage tilleggsmoduler og å bytte ut komponenter. Årets julegave til meg selv. 😊 skulle ønske jeg og kunne fått den til jula, men raskeste levering er vel midt i januar såvidt jeg har funnet ut 😅 skal til Stockholm første uka i januar, så kanskje stikke innom Webhallen da 😎 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.