omarfi Skrevet 26. desember 2024 Skrevet 26. desember 2024 (endret) Hei Er helt ny i hjemmeautomasjon sværen og nokså amatør, dog er utdannet IT utvikler. Har nettopp bygd et nytt hus som jeg har prøvd å gjøre litt smart og driver nå å utforsker både behov og løsning. Hovedmotivasjonen med smarthjem var strømsparing-og overvåkning, men er ikke helt sikker på hva som trengs og hvor jeg skal starte. Har gått til innkjøp av en Athom Homey Pro. Jeg har også Plejd piller bak brytere og en plejd rele bak VVB, samt Elko One termostater (støtter Matter) som styrer all varmen i huset. Har kun gulvvarme (folie + varmekabler). Alle enhetene har jeg fått lagt inn i Homey. Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå videre herifra for å få full oversikt over strømforbruket i huset, samt lage flower som styrer forbruket på en smart måte for å redusere kost, feks slå av vvb/termostater ved dyr strøm. (trenger ideer til flows) Har lastet ned både Power By The Hour appen, PiggyBank, og Tibber på Homey, men skjønner ikke en bær av hvordan de funker. Hvordan er de ment til å få tak i strømforbruket? Finnes det noe gode manualer for hvordan man setter de opp, spesielt de to førstnevnte? Tibber krever innlogging, men jeg er ikke Tibber kunde. Har strøm fra Vibb. Men skjønte det slik at man ikke må være Tibber kunde for å strømpriser fra dem? Kan ikke se på nettsidene deres hvordan man oppretter konto. Antar man trenger Tibber Pulse for å lese av strømmen? Men hvordan integrerer jeg den til Homey? Masse spørsmål, og helt confused. 😕 Men oppsummert har jeg til å starte med 2 spørsmål: 1. Hvordan få tak i strømforbruket mitt i Homey? 2. Hvordan få tak i strømprisene i i Homey? (jeg får spottpris fra Vibb) Endret 26. desember 2024 av omarfi Siter
storeulv Skrevet 27. desember 2024 Skrevet 27. desember 2024 omarfi skrev (17 timer siden): Men skjønte det slik at man ikke må være Tibber kunde for å strømpriser fra dem? Det stemmer nok. Vibb har en tilsvarende løsning, dvs en dongle man kobler på HAN-porten til strømmåleren. For å få tak i strømprisene kan du installere en app som heter Happy Spot Price på din Homey. Den skal støtte strømprisene for Norge. Selv har jeg Tibber-abonnement og Tibber sin dongle, dermed har jeg ikke behov for appen nevnt over, men jeg anbefaler deg å teste den ut. Siter
christbj Skrevet 28. desember 2024 Skrevet 28. desember 2024 omarfi skrev (På 26.12.2024 den 20.25): Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå videre herifra for å få full oversikt over strømforbruket i huset, samt lage flower som styrer forbruket på en smart måte for å redusere kost, feks slå av vvb/termostater ved dyr strøm. (trenger ideer til flows) Har du sett Tibber sin side om Homey? omarfi skrev (På 26.12.2024 den 20.25): Har lastet ned både Power By The Hour appen, PiggyBank, og Tibber på Homey, men skjønner ikke en bær av hvordan de funker. Hvordan er de ment til å få tak i strømforbruket? Finnes det noe gode manualer for hvordan man setter de opp, spesielt de to førstnevnte? Brukerveiledningen på Sparegris(PiggyBank) er kort, men du kan finne eksempler og noen svar på homey forumet. omarfi skrev (På 26.12.2024 den 20.25): Tibber krever innlogging, men jeg er ikke Tibber kunde. Har strøm fra Vibb. Men skjønte det slik at man ikke må være Tibber kunde for å strømpriser fra dem? Kan ikke se på nettsidene deres hvordan man oppretter konto. Antar man trenger Tibber Pulse for å lese av strømmen? Men hvordan integrerer jeg den til Homey? Du trenger ikke være kunde, men du må opprette en bruker i Tibber sin mobilapp for å installere puls. Du finner veiledning og svar på vanlige spørsmål hos Tibber. Det du ikke får uten å være kunde er data som estimert forbruk per time mm. Du får kun sanntidsdata - men det skal holde til å styre på en grei, men ikke optimal måte (Estimert forbruk per time er den verdien jeg foretrekker å styre etter ift å holde meg innenfor valg effekttrinn, da tillates det at forbruket over noen minutter kan være langt over valgt trinn, siden trinnet styres av gjennomsnittet i de tre høyeste timene per mnd). omarfi skrev (På 26.12.2024 den 20.25): 2. Hvordan få tak i strømprisene i i Homey? (jeg får spottpris fra Vibb) Du bør få det du trenger fra appen PowerByTheHour. (Har ikke testet selv, benytter Puls på den Homey Pro enheten jeg har satt opp.) omarfi skrev (På 26.12.2024 den 20.25): Masse spørsmål, og helt confused. 😕 Det er helt normalt når man begynner med smarthus. 🙂 Du har i alle fall stilt gode spørsmål og på rett sted, så dette er en god start. 👍 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.