Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En kollega har Philips Hue, og sier han ikke bruker lysbryterne lenger. Det høres jo forlokkende ut, å trykke på lysbrytere hver gang man skal inn og ut av et rom er jo kanskje ikke så big deal tenker mange, men det er jo bare fordi vi er så vant med det ☺️

Nå har jeg ikke Hue, men lurer på å få til noe lignende med Home Assistant (og smarte dimmere). Hvilket system som ligger i bånn er kanskje ikke så viktig. Jeg lurer mer på hva hva slags utstyr folk bruker til å sense/algoritme om lyset skal være på eller ikke.

- Geogjerde på telefon? (mobiltelefonen pleier jo å ha den med i lomma overalt). Har små barn uten mobil, men de kan jo fortsette å bruke lysbryterne.
-Bevegelsessensor? Må vel da ha i alle/mange rom. Kanskje kombinert med geogjerde.

- Nattmodus?

- Lyset i trappa bør kanskje stå på 24/7?

Kort og greit lurer jeg på hvordan folk har løst at de slipper å trykke på brytere 🤩

Endret av NilsG
Skrevet

Har HA appen på mobilen, den er rask med å sende ut posisjonen når jeg ankommer hjemme.
Da låses ytterdøren opp, og lysene skrus på i stue og andre oppholdsrom om det er mørkt i stuen, har en Multisensor som rapportere lux, er den under 50 ish, så skal lysene på.

Har en egen boolsk knapp som heter "God natt", når denne skrus på så låses ytterdøren og lysene skrues av, her aktiveres også en timer, som går i 6 timer før "God natt" skrus av, om morgenen når multisensoren i stuen trigges, så skrus lysene på om lux-en er under 50 ish.

Bruker lysbryterne svært sjeldent.. 

• Like 1
Skrevet

Haugmange løsninger på det...

Jeg har bevegelsessensorer i alle rom bortsett fra stue og soverom. Hver bevegelse setter lyset til en en forhåndsvalgt verdi og så dimmer det sakte ned til null. Stue og soverom har jeg manuell styring på med trådløse fjernkontroller, dels paret med dimmer og dels styring via Node-RED.

Jeg har 3 lysmodes: Dag, kveld (som er skumringstiden både morgen og kveld) og natt. Dag setter lys til 100%, natt til 2-30% (varierer med dimmer/lyskilde hva som passer) og kveld noe midt mellom.

Husmode: Dag/Natt. Dag slår på enkelte lys, slår av alarmfunksjoner. Natt låser alle dører, slår av alle lys, aktiverer alarm. Dag stopper også neddimming av lys i gang/kjøkken på 2% slik at det ikke blir helt mørkt når der er folk i huset (åpen løsning med gang/kjøkken/stue).

• Like 1
Skrevet

Bevegelses sensor i alle rom inkludert soverom også.

Bruker profiler for dag/hjemme og Natt. 
kunne brukt kveld og borte profiler også. Men ble hovedsakelig kun dag/natt etter hvert for mine behov. 

Bruker kun bryter ved senga for å skifte mellom dag/natt (1xtrykk for dag og 2x for natt) 

På dag tid å det oppdages bevegelse kommer lyset på til en standard scene (ganske mye lys slik jeg liker det)
Å om dama vil ha det dimma har hun widget på tlf eller scene brytere for å aktivere dimme scener.  

Når natta profil er aktiv går lys på i egne natta scener som er selvfølgelig ned dimmet minimum lys bare. 
Så på soverommet er jo da selvfølgelig lys scene/bevegelses sensorer deaktivert. 

Bruker kun brytere/widget for å endre fra mye lys til dimma scene/scenario.

Kunne nok automatisert dette mer med lux sensor eller på tid eller brukt kveld profiler, men har ikke had behovet  😄 

• Thanks 1
Skrevet

Har bevegelsessensor i alle rom
Alle rom har følgende moduser AV, PÅ og AUTO

Noen rom har også andre moduser som feks stuen som har filmmodus, soverommene har NATT (er de satt til natt er det litt annen logikk på om de blir satt tilbake til auto)
Begge setter laveste lysstyrke når de er satt til NATT ellers går de andre rommene til AV om natten da vi har en katt som pleier å vandre rundt og aktivere lyset. 
Ellers går alle rommene til AV når vi begge er registrert som borte mer enn 20 minutter, men ikke om vi er på ferie da er de satt til AUTO siden katten ikke får leke alene hjemme og alle brytere er også deaktivert slik at uansett hva en ubuden gjest trykker på så forblir lyset på ved bevegelse.

De forskjellige lysmodusene blir satt ihht DAGMODUS som er MORGEN, DAG, KVELD og NATT. Ved MORGEN og KVELD settes lyset utenfor soverommene til å være lavere siden lyset skinner under dørene pga ventilasjon og det ikke blir like forstyrrende hvis noen åpner døren til soverommene.

Er mye mer smålogikk bak det, og det er så deilig når det virker som man vil 🙂

• Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.