Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Vi har fått installert nye spotter i stuen hjemme, men koblingspunktet til spottene er i en annen etasje enn der stuen. Det betyr at vi i dag har en dimmepille i veggen oppe som styrer spottene, og så et trådløst dimmehjul i stuen nede koblet direkte til dimmepillen. Dette er Zigbee. Denne tilkoblingen mellom dimmehjul og dimmepille fungerer helt ok med namron sin Dimmer 2 og dimmehjulet de har.

Men - jeg er ikke fornøyd med namron sin dimmer. Den har vært vanskelig å programmere og den eksponerer jo ingen andre verdier enn "state" og "brightness". Jeg har siden byttet alle dimmere i hele huset til Heatit sine Z-Wave dimmere, og for akkurat spottene i stuen hadde jeg liggende en Fibaro Dimmer 2. Z-Wave dimmerene fungerer helt strålende og eksponerer en hel masse verdiger og instillinger som har gjort det veldig enkelt for meg å f.eks endre min / max nivå på lysene. Det eneste problemet er at jeg ikke finner et eneste trådløs dimmehjul jeg kan koble direkte mot dimmepillen... Løsningen jeg har nå fungerer, men er jo langt fra optimal: 

Zigbee dimmehjul --> Zigbee2MQTT --> Home Assistant --> Zwave2MQTT -> Z-Wave Dimmepille.

Så lenge serveren min er oppe så fungerer dette, men i det øyeblikket jeg dummer meg ut eller at serveren av andre årsaker går ned så kan vi ikke lenger justere lysstyrken på spottene i stua... 

Hvordan kan dette løses? Jeg må  bruke en dimmepille på lysene, og samboeren ønsker svært gjerne et fysisk dimmehjul hun kan vri på nede i studen for å justere lysstyrken.

Takk på forhånd for alle innspill!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.