Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉
  • 0

Spørsmål

Skrevet

Vi er i ferd med å omgjøre et gammelt strømløst naust til fritidsbolig, og vil i den forbindelse ha det så smart men tradisjonelt som mulig. Jeg bruker i dag et 7-8 år gammelt Futurehome system som jeg er sånn passe fornøyd med hjemme, hvor alt går på z-wave og er ettermonter med puck'er og relé etter behov. Når jeg nå skal starte med blankt sikringskap antar jeg at jeg går for Homey Pro som sentral, men lurer på om jeg skal ta sjansen å la brytere også være zigbee og ikke ha noe rørføringer til disse. Alternativet er selvsagt å strekke rør fra lyspunkt til bryter, dette vil være safe og konservativt, samt at jeg trenger å tenke på batterier som må skiftes osv. 

Hvordan løses dette i dag? Jeg antar at elektriker ønsker å gjøre det på gamlemåten, da tjener de mest og tar minst risiko. Er det kun batteriet jeg bør bekymre meg for eller er det noe annet? 

Omfanget på prosjektet kan ses her: https://www.instagram.com/persahuset.no/

mvh Jan 

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 1
Skrevet

Jeg har totalrenovert huset mitt for noen år siden med bl.a. 100% nytt el.anlegg. Har ikke en eneste fysisk bryter men har et par trådløse, resten styres av bevegelsessensorer, timere o.l. 

Der finnes jo også enkelte trådløse brytere uten batteri som får sin energi fra knappetrykket (som jo da naturligvis er litt tyngre enn trykknapper flest). Har en slik og den har fungert nesten helt 100%.

• Like 1
  • 1
Skrevet (endret)

Har drevet å totalrenovert stuen her siden mai og i den forbindelse tenkt en del rundt dette.

Jeg velger å gå for smarte brytere påkoblet 230V, som går videre til lyskilder.

Det er mer stabilt, billigere og har fallback til å fungere offline. Bare fordeler fremfor smarte lyskilder. Det vil altid fungere og du trenger aldri bytte batteri.

Eneste bakdelen er at man ikke kan ha mer kompliserte funksjoner som RGB.

Men i taket har jeg lagt opp til å kjøre downlights med Tunable white, da med Namron Alfa Tunable White Downlight og Namron Tunable White Dimmer.

Trenger ikke være noe spesielt problem.

Rør trekkes opp til bryter og videre opp til takboks.

Selv har jeg også lagt rør til sensorer og røykvarsler. Sistnevnte kan være greit når du først er i gang. Elko har en på Zigbee. Har denne i både 230v og batteri (der jeg ikke har renovert)

Endret av Evelen
  • 1
Skrevet
Jan Vastvedt skrev (På 10.1.2025 den 12.40):

Hvordan løses dette i dag? Jeg antar at elektriker ønsker å gjøre det på gamlemåten, da tjener de mest og tar minst risiko. Er det kun batteriet jeg bør bekymre meg for eller er det noe annet? 

Vi bygget på og pusset mye opp for 5 år siden. Satte Fibaro Dimmer 2 bak alle lysbrytere, og vanlige Elko Plus foran.

Det hadde jeg glatt gjort en gang til. 🙂

• 0
Skrevet

"Tjener mest og tar minst risiko".. Det var også en setning. Hvis du mener risiko som i at det kanskje kanskje ikke fungerer så ja, en elektriker vil helst være sikker på at levert anlegg fungerer.. Å droppe å legge føringer til brytere er en minimal besparelse, og har sånt ikke noe med hverken fortjeneste eller risiko å gjøre.

For orden skyld er smarthus-produktene dyrere enn konvensjonelle produkter, så fortjenesten er høyere på smarthusprodukter.

Legg opp konvensjonelle føringer med smarte enheter drevet av 230v. Altså 230v dimmere med zigbee/z-wave/matter etc..

• 0
Skrevet

Var ikke meningen å trø noen på tærne her, men jeg har i det minste opplevd elektrikere som er "fremme i skoene" med smarthus, og ser hvordan et funksjonelt men likevel robust anlegg kan settes opp. Spørsmålet mitt var som sagt om hvordan jeg skal spesifisere anlegget, ikke om elektrikere som gribber til seg. Jeg kunne nyansert "tjener mest", om du tenker deg rom med forskjellige lyssoner vil det i mitt regnestykke være betydelig rimeligere å sette opp en 4-funksjons bryter med dobbeltsidig tape (eller skruer for den del) rett på veggen i forhold til å sette inn en dobbel boks, trekker minimum fem rør til denne, osv. Topper man det av med at snekker slipper å ta ut  x-antall huller til bokser så blir det penger til slutt. 

Men igjen, mitt første innlegg på forumet var ikke for å provosere, jeg beklager dette.

mvh Jan

• 0
Skrevet

Legg kabel. Det er enklere å gjøre kablet opplegg "smart" enn smart opplegg "dumt".

Å kunne slå av lyset manuelt er kjekt, for de gangene noe er funky med smartenheten elelr zigbee/zvavenettet og du egentlig vil legge deg er helsikes irriterende.

Jeg vil altså gå for styrbare brytere og slikt på 230v og kabel.

• Like 1
  • 0
Skrevet

Vi har gått for fibaro dimmere (eller tilsvarende) tilkoblet vanlig lysbryter i alle rom utenom ett. Det er jeg veldig glad for. For det første har vi en intuitiv backup-løsning de gangene det er noe galt med smarthussystemet. For det andre slipper jeg å drive med opplæring av besøkende, når de vil overstyre automatiseringen av en eller annen grunn. Å være avhengig av å fiske opp mobiltelefonen for å styre lysene hadde vært veldig irriterende.

Det ene rommet som bare har smart lyspære er det som skaper desidert mest frustrasjon i den sammenheng

• 0
Skrevet (endret)
Im_IB skrev (21 minutter siden):

Å være avhengig av å fiske opp mobiltelefonen for å styre lysene hadde vært veldig irriterende.

Ikke for å være ufin men kanskje du burde finspisse automasjonene en smule? Slik jeg har det nå er et resultat av mye prøving og feiling over mange år... Som nevnt har jeg ingen manuelle brytere med et par unntak. De automatiske lysene har jeg aldri hatt behov for å overstyre.

Soverommet er et slags unntak:

• Har HUE LED stripe plassert under sengen sammen med en HUE bevegelssensor. Ved bevegelse dimmes LED stripen opp til noe rundt 50% i løpet av 4 sekund og etter et par minutt dimmes den ned igjen i løpet av 2 minutt, det gir et veldig behagelig nattlys ved behov.
  • Taklys er helt manuelt med litt automasjon: Trådløs bryter innenfor døren slår lyset av eller på til 1%. Automatikken ser etter 1% lysstyrke og overstyrer til 100% på dagtid og til 30% om kveld/morgen (skumringstiden). Langt trykk på bryteren setter lyset til 100% uansett.

Stue er også manuelt vha et par trådløse fjernkontroller med de vanlige av/på/dim opp/dim ned funksjonene.

Automatiske lys (kjøkken, gang, bad, bod o.l., altså ikke-oppholdsrom): Bevegelssensor slår lyset på 100/40/10% avhengig av dag/kveld/natt og så dimmes langsomt ned til 0%. Hvor langsomt variere med hvilket rom, kan være 2 minutt eller 20 min eller noe sånt. Stue/gang/kjøkken er i mer eller mindre åpen løsning så her dimmes kun ned til 1% når huset ikke er i nattmodus for det ser litt teit ut med bekmørke rom som viser fra stuen...

De nevnte prosent dimmeverdiene kan variere mye avhengig av hvilke dimmere og/eller lyskilder, det må tas litt på gefühlen...

I Node-RED ser soverombelysningen slik ut:

image.thumb.png.58b3a8b22c4044d0ba30e60c4927e13e.png

Den lange dimmetiden viser i "show-value" noden som "transition":120. Ikke alle dimmere har denne funksjonen men HUE har den og den og den er veldig smidig, ikke i trappetrinn som en del dimmere har.

Endret av SveinHa
  • 0
Skrevet
SveinHa skrev (1 time siden):

Ikke for å være ufin men kanskje du burde finspisse automasjonene en smule? Slik jeg har det nå er et resultat av mye prøving og feiling over mange år... Som nevnt har jeg ingen manuelle brytere med et par unntak. De automatiske lysene har jeg aldri hatt behov for å overstyre.

Det var kanskje litt upresist formulert av meg. Jeg bruker praktisk talt aldri lysbryterne, men er veldig glad for å ha dem som en backup og til gjester.

Jeg har forskjellige lysmoduser/-innstillinger basert på tid på døgnet, husstatus (feks. nattmodus når noen sover), om TV-en spiller innhold osv., og jeg bruker til tider telefonen for å gjøre justeringer. Men jeg synes det er veldig irriterende hver gang jeg må fiske frem telefonen for å justere på noe, så jeg prøver også å ha mest mulig automatisert.

• Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.