Gå til innhold
  • Bli medlem
  • 0

Strategi på elektro - strekke rør som tradisjonelt anlegg eller ta risiko?

Spørsmål

Skrevet

Vi er i ferd med å omgjøre et gammelt strømløst naust til fritidsbolig, og vil i den forbindelse ha det så smart men tradisjonelt som mulig. Jeg bruker i dag et 7-8 år gammelt Futurehome system som jeg er sånn passe fornøyd med hjemme, hvor alt går på z-wave og er ettermonter med puck'er og relé etter behov. Når jeg nå skal starte med blankt sikringskap antar jeg at jeg går for Homey Pro som sentral, men lurer på om jeg skal ta sjansen å la brytere også være zigbee og ikke ha noe rørføringer til disse. Alternativet er selvsagt å strekke rør fra lyspunkt til bryter, dette vil være safe og konservativt, samt at jeg trenger å tenke på batterier som må skiftes osv. 

Hvordan løses dette i dag? Jeg antar at elektriker ønsker å gjøre det på gamlemåten, da tjener de mest og tar minst risiko. Er det kun batteriet jeg bør bekymre meg for eller er det noe annet? 

Omfanget på prosjektet kan ses her: https://www.instagram.com/persahuset.no/

mvh Jan 

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 1
Skrevet

Jeg har totalrenovert huset mitt for noen år siden med bl.a. 100% nytt el.anlegg. Har ikke en eneste fysisk bryter men har et par trådløse, resten styres av bevegelsessensorer, timere o.l. 

Der finnes jo også enkelte trådløse brytere uten batteri som får sin energi fra knappetrykket (som jo da naturligvis er litt tyngre enn trykknapper flest). Har en slik og den har fungert nesten helt 100%.

• Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.