Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Zaptec lader, jeg kjøpte også en Zaptec Sense slik at laderen skulle kunne holde meg i rett kapasitetsledd. Dette fungerer overraskende dårlig, da det virker som om Zaptec er super-nervøs og holder ladingen to ledd under hva jeg ønsker den å bruke (pågående support sak hos Zaptec).

- Velger jeg å bruke trinn 10-15 kW, stopper laderen hvis totalforbruket stiger over 5 kW.

- Velger jeg å bruke trinn 15-20 kW, stopper laderen hvis totalforbruket stiger over 10 kW.

Om dette mot formodning skulle løse seg, så har de fremdeles ikke mulighet til å redusere effekten på dagtid for å komme unna dag/natt tariff (15 øre/kW) hos nettselskapet samtidig som man bruker Sense.

 

Sist jeg kikket innom homeassistant var for ett par år siden ettersom ett hus med med xComfort og Sensio fra før. Sensio er begrensende så forsøkte å se om homeassistant kunne ta over, men for meg ble dette med oppsett alt for avansert. 

 

Jeg har både Tibber pulse og Zaptec Sense i HAN port, Tensio nettselskap, Vibb strømselskap, Zaptec Go lader på 1-fas IT. 

Har noen satt opp slik at dette kan fungere sammen, og evt kunne tenke seg å hjelpe til mot en donasjon?

  • Like 1
Skrevet (endret)

Jeg har lignende observasjoner. Zaptec Sense er altfor forsiktig, spesielt på lavere energibraketter. For eksempel, om sommeren har jeg hele forbruket mitt uten billading under 0.5 kW, slik at det er 4.5 kW tilgjengelig for billading (så den vil lade på 4.1 kW med 6 A), men Zaptec Sense begynner aldri å lade hvis jeg begrenser den til 2-5 kW brakett.

 

Så ja, jeg tenkte på å bruke Home Assistant automatiseringer for å administrere ladeprosessen i stedet for Zaptec Sense. Men jeg har aldri fått tid til å håndtere det ordentlig (riktig beregning av tilgjengelig ladeenergi, med tanke på siste 15-minutters gjennomsnittsforbruk, fratrukket gjeldende ladeeffekt og så videre), så jeg fortsetter å stole på Zaptec Sense, dessverre.

Endret av ivan
Skrevet (endret)

Har snakket med easee om dette da jeg hadde samme problem med dem, og de anbefalte Tibber, har testet litt der nå, og det fungerer greit nok for mitt bruk iaf.

Den andre måten å gjøre det på er å kun be den begrense seg etter antall amps i hovedsikring og sette den i appen til ca der du har 10/15kw (usikker på hvor bra dette fungerer hos zaptec?)

Endret av MariusJS
Skrevet
3 hours ago, ivan said:

Men jeg har aldri fått tid til å håndtere det ordentlig (riktig beregning av tilgjengelig ladeenergi, med tanke på siste 15-minutters gjennomsnittsforbruk, fratrukket gjeldende ladeeffekt og så videre

Der har du meg også.  Tid/ork/vilje - mangelvare alt sammen.  Vet at mange har langt mer fornuftige strategier, bla med ubegrenset forbruk i starten av timen osv.  Men min erfaring så langt er at det ikke er så veldig nøye hvis du aksepterer litt slakk.  Det funker faktisk helt greit med en primitiv sjekk av øyeblikkseffekten hvert femte minutt.  Jeg sikter på 10k-grensen og runder av ladestrømmen nedover i 2A-intervaller. Og treffer gjerne på rundt 9,5k helt uten å vurdere snittforbruket.  Ikke viktig for meg å komme særlig nærmere. 

 

Har ikke ryddet i dette (ref tid/ork/vilje), men det er kanskje til inspirasjon likevel....

 

'1732307480710':
  alias: Elbil-lader
  sequence:
  - alias: Verify car is connected
    condition: not
    conditions:
    - condition: state
      enabled: true
      entity_id: sensor.hjemmelader_charger_mode
      state: Disconnected
  - alias: Calculate available current
    variables:
      tariff_limit: 10000
      available_a: '{{ (tariff_limit - states(''sensor.ams_be44_p'') | int + states(''sensor.hjemmelader_charge_power'')
        | int ) / 240 }}'
  - alias: Turn off if less than 6A is available
    if:
    - condition: or
      conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.elbil_lader_enable
        state: 'off'
      - condition: template
        value_template: '{{ available_a < 6 }}'
    then:
    - if:
      - condition: state
        entity_id: switch.hjemmelader_charging
        state: 'on'
      then:
      - target:
          entity_id: switch.hjemmelader_charging
        data: {}
        action: switch.turn_off
    - stop: Not enough power available
  - alias: Convert current to 2A steps and 32A max
    variables:
      available_a: '{{ min(32, (available_a / 2) | int * 2) }}'
  - alias: Turn on if necessary
    if:
    - condition: state
      entity_id: switch.hjemmelader_charging
      state: 'off'
    then:
    - target:
        entity_id: switch.hjemmelader_charging
      data: {}
      action: switch.turn_on
    - delay:
        hours: 0
        minutes: 1
        seconds: 10
        milliseconds: 0
  - alias: Check if max current should be changed
    condition: not
    conditions:
    - condition: template
      value_template: '{{ available_a == states(''number.hjemmelader_charger_max_current'')
        | int(0) }}'
    - condition: state
      entity_id: sensor.hjemmelader_charger_mode
      state: Charge done
  - alias: Update max current
    entity_id: number.hjemmelader_charger_max_current
    data:
      value: '{{ available_a }}'
    action: number.set_value
  icon: mdi:car-electric
  mode: single


 

 "sensor.ams_be44_p" er øyblikkseffekt fra et amsleser.no HAN-adapter.  "*.hjemmelader_*" er sensorer/switch/input fra zaptec custom_component mot en eldre Zaptec Home. "input_boolean.elbil_lader_enable" er bare en input jeg bruker for å styre når ladingen skal skjer (manuell, eller evt basert på pris).

 

Grunnen til forsinkelsen i tilfelle jeg må slå på ladingen er at det tar ganske lang tid før "charger_mode" oppdateres etter dette.  Og jeg har den sjekken av "charger_mode" for å unngå unødvendige endringer av charger_max_current.  Lite vits i å oppdatere når bilen er ferdigladet

 

Trigger scriptet med time_pattern eller ved endring av enable-inputen ala:

 

  trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
  - platform: state
    entity_id:
    - input_boolean.elbil_lader_enable

 

 

Langt fra noen perfekt løsning, men den har vist seg å være god nok for meg.

  • Like 1
Skrevet

Jeg kan bekrefte at Easee og Tibber er en god kombinasjon for å holde seg innenfor valgt effekt-trinn. Som Tibber kunde har man tilgang til «estimert forbruk denne timen» som gjør det veldig enkelt å styre forbruket tett opp mot men innenfor valg grense. Jeg vil tro at Zaptec kan styres like bra med tilgang til slike data. Mer omtale finnes her: 

 

Skrevet (endret)

 

4 hours ago, Bjørn Mork said:

Har ikke ryddet i dette (ref tid/ork/vilje), men det er kanskje til inspirasjon likevel....

 

Super inspirasjon. Jeg tror nok ikke jeg klarer å bruke det, men fint å se logikken din.

 

Vel. Jeg fikk svar fra Zaptec idag. Beskjeden var som følger (etter 3 måneder frem og tilbake):

Quote

Beklager litt sen tilbakemelding.
Har gått litt tid til feilsøking her bak kulissene.
 
Jeg har gått over saken med en del kollegaer. Årsaken til problemstillingen her er at på 230V IT nett behøver du mer tilgjengelig kapasitet for å kunne lade sammenlignet med 400V TN nett. Zaptec Sense er designet for å beskytte hovedsikringen og dette med å låse på kapasitetsledd er en funksjon som har kommet i ettertid. Ettersom produktet er ment å passe på hovedsikringen betyr det at det er litt mer restriktiv enn hva enkelte gjerne skulle ønske, når det kommer til din situasjon.
 
Grafen du ser på og viser til er dessverre utregninger basert på 400V TN og vil bli litt uriktig når det gjelder 230V IT. Dette er noe jeg tar videre. Men årsaken til ladeproblematikken du opplever er rett og slett for høyt forbruk.

Jeg forstår utregninger og slikt er forskjellig. Men idag hadde jeg ~20A last på L1, hvor Zaptec Sense nektet å lade (50A sikring). Det blir litt vel mye tilgjengelig kapasitet til at det skal fungere. 🙄

 

5 hours ago, MariusJS said:

Den andre måten å gjøre det på er å kun be den begrense seg etter antall amps i hovedsikring og sette den i appen til ca der du har 10/15kw (usikker på hvor bra dette fungerer hos zaptec?)

Dette derimot var meget smart! Av en eller annen grunn har denne muligheten gått meg hus forbi. Jeg ser i Zaptec portalen at den setter tilgjengelig strøm MYE mer liberalt når jeg ikke har aktivert kapasitetsleddet, men heller justerer hovedsikringen til den samme "limiten". Snedig, skal forsøke dette nærmere i tiden som kommer når bilen må lades. Hvis dette fungerer så kan det jo faktisk være en mulighet å redusere ladehastighet i bilen for dag/natt på en annen måte.

Se den helt ville forskjellen på tilsynelatende samme limit:

Spoiler

chrome_i7P9Y45roP.thumb.png.629a9b88a18b3966624b4ac65d2762f0.pngchrome_IcxMEXm71F.thumb.png.4dee5e722037d71d7e0541c5eb4ed8d4.png

 

Tibber forlot jeg som mange andre i 2023, og har ikke sett meg tilbake siden. 🙂

Sanntidsavlesing fra Pulse er milevis bedre i Tibber appen enn i Vibb sin app, så det er det eneste jeg fremdeles bruker Tibber appen til..

Endret av Gøran
Skrevet
Bjørn Mork skrev (18 timer siden):

Der har du meg også.  Tid/ork/vilje - mangelvare alt sammen.  Vet at mange har langt mer fornuftige strategier, bla med ubegrenset forbruk i starten av timen osv.  Men min erfaring så langt er at det ikke er så veldig nøye hvis du aksepterer litt slakk.  Det funker faktisk helt greit med en primitiv sjekk av øyeblikkseffekten hvert femte minutt.  Jeg sikter på 10k-grensen og runder av ladestrømmen nedover i 2A-intervaller. Og treffer gjerne på rundt 9,5k helt uten å vurdere snittforbruket.  Ikke viktig for meg å komme særlig nærmere. 

 

Har ikke ryddet i dette (ref tid/ork/vilje), men det er kanskje til inspirasjon likevel....

 

'1732307480710':
  alias: Elbil-lader
  sequence:
  - alias: Verify car is connected
    condition: not
    conditions:
    - condition: state
      enabled: true
      entity_id: sensor.hjemmelader_charger_mode
      state: Disconnected
  - alias: Calculate available current
    variables:
      tariff_limit: 10000
      available_a: '{{ (tariff_limit - states(''sensor.ams_be44_p'') | int + states(''sensor.hjemmelader_charge_power'')
        | int ) / 240 }}'
  - alias: Turn off if less than 6A is available
    if:
    - condition: or
      conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.elbil_lader_enable
        state: 'off'
      - condition: template
        value_template: '{{ available_a < 6 }}'
    then:
    - if:
      - condition: state
        entity_id: switch.hjemmelader_charging
        state: 'on'
      then:
      - target:
          entity_id: switch.hjemmelader_charging
        data: {}
        action: switch.turn_off
    - stop: Not enough power available
  - alias: Convert current to 2A steps and 32A max
    variables:
      available_a: '{{ min(32, (available_a / 2) | int * 2) }}'
  - alias: Turn on if necessary
    if:
    - condition: state
      entity_id: switch.hjemmelader_charging
      state: 'off'
    then:
    - target:
        entity_id: switch.hjemmelader_charging
      data: {}
      action: switch.turn_on
    - delay:
        hours: 0
        minutes: 1
        seconds: 10
        milliseconds: 0
  - alias: Check if max current should be changed
    condition: not
    conditions:
    - condition: template
      value_template: '{{ available_a == states(''number.hjemmelader_charger_max_current'')
        | int(0) }}'
    - condition: state
      entity_id: sensor.hjemmelader_charger_mode
      state: Charge done
  - alias: Update max current
    entity_id: number.hjemmelader_charger_max_current
    data:
      value: '{{ available_a }}'
    action: number.set_value
  icon: mdi:car-electric
  mode: single


 

 "sensor.ams_be44_p" er øyblikkseffekt fra et amsleser.no HAN-adapter.  "*.hjemmelader_*" er sensorer/switch/input fra zaptec custom_component mot en eldre Zaptec Home. "input_boolean.elbil_lader_enable" er bare en input jeg bruker for å styre når ladingen skal skjer (manuell, eller evt basert på pris).

 

Grunnen til forsinkelsen i tilfelle jeg må slå på ladingen er at det tar ganske lang tid før "charger_mode" oppdateres etter dette.  Og jeg har den sjekken av "charger_mode" for å unngå unødvendige endringer av charger_max_current.  Lite vits i å oppdatere når bilen er ferdigladet

 

Trigger scriptet med time_pattern eller ved endring av enable-inputen ala:

 

  trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
  - platform: state
    entity_id:
    - input_boolean.elbil_lader_enable

 

 

Langt fra noen perfekt løsning, men den har vist seg å være god nok for meg.



Ser at du bruker Zaptec. Hvis noen har tenkt å gjøre tilsvarende for Easee så er det viktig å bruke "dynamic" instillingene for å sette maks ladestrøm. De andre instillingene lagres til flashminne og Easee har sagt tydelig i fra om at dette vil slite ut flashminne hvis de brukes av en automasjon som endrer ofte.

Og så ser jeg på min egen bil som en en e-Golf at den av og til ikke reagerer raskt nok til å justere ned ladestrømmen. Mulig det her er snakk om millisekunder, men en sjelden gang finner Easee-boksen ut at bilen trekke mer strøm enn tillatt og så avbryter Easee-boksen pga "sikkerhet". Og bilen må kobles fra og plugges i på nytt for å nullstille. Det er altså ikke bare-bare med å endre ladestrøm. Alltid et eller annet som ødelegger det perfekte 🙂

Skrevet

Usikkerhet mht hvor ofte/raskt strømmen kan endres er litt av grunnen til at jeg valgte å starte med 5-minutters intervaller og 2A trinn.  Det forholdsvis få endringer.  Og i praksis er det altså godt nok, selv om det åpenbart betyr at maks strøm er "feil" i kortere perioder.

 

Jeg kjører omtrentlig samme script mot Amina S med 5k tariff på hytta.  Det har også funket greit det lille jeg har fått testet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.