Gøran Skrevet mandag kl 11:56 Skrevet mandag kl 11:56 Jeg har en Zaptec lader, jeg kjøpte også en Zaptec Sense slik at laderen skulle kunne holde meg i rett kapasitetsledd. Dette fungerer overraskende dårlig, da det virker som om Zaptec er super-nervøs og holder ladingen to ledd under hva jeg ønsker den å bruke (pågående support sak hos Zaptec). - Velger jeg å bruke trinn 10-15 kW, stopper laderen hvis totalforbruket stiger over 5 kW. - Velger jeg å bruke trinn 15-20 kW, stopper laderen hvis totalforbruket stiger over 10 kW. Om dette mot formodning skulle løse seg, så har de fremdeles ikke mulighet til å redusere effekten på dagtid for å komme unna dag/natt tariff (15 øre/kW) hos nettselskapet samtidig som man bruker Sense. Sist jeg kikket innom homeassistant var for ett par år siden ettersom ett hus med med xComfort og Sensio fra før. Sensio er begrensende så forsøkte å se om homeassistant kunne ta over, men for meg ble dette med oppsett alt for avansert. Jeg har både Tibber pulse og Zaptec Sense i HAN port, Tensio nettselskap, Vibb strømselskap, Zaptec Go lader på 1-fas IT. Har noen satt opp slik at dette kan fungere sammen, og evt kunne tenke seg å hjelpe til mot en donasjon? 1 Siter
ivan Skrevet i går, 10:30 Skrevet i går, 10:30 (endret) Jeg har lignende observasjoner. Zaptec Sense er altfor forsiktig, spesielt på lavere energibraketter. For eksempel, om sommeren har jeg hele forbruket mitt uten billading under 0.5 kW, slik at det er 4.5 kW tilgjengelig for billading (så den vil lade på 4.1 kW med 6 A), men Zaptec Sense begynner aldri å lade hvis jeg begrenser den til 2-5 kW brakett. Så ja, jeg tenkte på å bruke Home Assistant automatiseringer for å administrere ladeprosessen i stedet for Zaptec Sense. Men jeg har aldri fått tid til å håndtere det ordentlig (riktig beregning av tilgjengelig ladeenergi, med tanke på siste 15-minutters gjennomsnittsforbruk, fratrukket gjeldende ladeeffekt og så videre), så jeg fortsetter å stole på Zaptec Sense, dessverre. Endret i går, 10:34 av ivan Siter
MariusJS Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) Har snakket med easee om dette da jeg hadde samme problem med dem, og de anbefalte Tibber, har testet litt der nå, og det fungerer greit nok for mitt bruk iaf. Den andre måten å gjøre det på er å kun be den begrense seg etter antall amps i hovedsikring og sette den i appen til ca der du har 10/15kw (usikker på hvor bra dette fungerer hos zaptec?) Endret 22 timer siden av MariusJS Siter
Bjørn Mork Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 3 hours ago, ivan said: Men jeg har aldri fått tid til å håndtere det ordentlig (riktig beregning av tilgjengelig ladeenergi, med tanke på siste 15-minutters gjennomsnittsforbruk, fratrukket gjeldende ladeeffekt og så videre Der har du meg også. Tid/ork/vilje - mangelvare alt sammen. Vet at mange har langt mer fornuftige strategier, bla med ubegrenset forbruk i starten av timen osv. Men min erfaring så langt er at det ikke er så veldig nøye hvis du aksepterer litt slakk. Det funker faktisk helt greit med en primitiv sjekk av øyeblikkseffekten hvert femte minutt. Jeg sikter på 10k-grensen og runder av ladestrømmen nedover i 2A-intervaller. Og treffer gjerne på rundt 9,5k helt uten å vurdere snittforbruket. Ikke viktig for meg å komme særlig nærmere. Har ikke ryddet i dette (ref tid/ork/vilje), men det er kanskje til inspirasjon likevel.... '1732307480710': alias: Elbil-lader sequence: - alias: Verify car is connected condition: not conditions: - condition: state enabled: true entity_id: sensor.hjemmelader_charger_mode state: Disconnected - alias: Calculate available current variables: tariff_limit: 10000 available_a: '{{ (tariff_limit - states(''sensor.ams_be44_p'') | int + states(''sensor.hjemmelader_charge_power'') | int ) / 240 }}' - alias: Turn off if less than 6A is available if: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.elbil_lader_enable state: 'off' - condition: template value_template: '{{ available_a < 6 }}' then: - if: - condition: state entity_id: switch.hjemmelader_charging state: 'on' then: - target: entity_id: switch.hjemmelader_charging data: {} action: switch.turn_off - stop: Not enough power available - alias: Convert current to 2A steps and 32A max variables: available_a: '{{ min(32, (available_a / 2) | int * 2) }}' - alias: Turn on if necessary if: - condition: state entity_id: switch.hjemmelader_charging state: 'off' then: - target: entity_id: switch.hjemmelader_charging data: {} action: switch.turn_on - delay: hours: 0 minutes: 1 seconds: 10 milliseconds: 0 - alias: Check if max current should be changed condition: not conditions: - condition: template value_template: '{{ available_a == states(''number.hjemmelader_charger_max_current'') | int(0) }}' - condition: state entity_id: sensor.hjemmelader_charger_mode state: Charge done - alias: Update max current entity_id: number.hjemmelader_charger_max_current data: value: '{{ available_a }}' action: number.set_value icon: mdi:car-electric mode: single "sensor.ams_be44_p" er øyblikkseffekt fra et amsleser.no HAN-adapter. "*.hjemmelader_*" er sensorer/switch/input fra zaptec custom_component mot en eldre Zaptec Home. "input_boolean.elbil_lader_enable" er bare en input jeg bruker for å styre når ladingen skal skjer (manuell, eller evt basert på pris). Grunnen til forsinkelsen i tilfelle jeg må slå på ladingen er at det tar ganske lang tid før "charger_mode" oppdateres etter dette. Og jeg har den sjekken av "charger_mode" for å unngå unødvendige endringer av charger_max_current. Lite vits i å oppdatere når bilen er ferdigladet Trigger scriptet med time_pattern eller ved endring av enable-inputen ala: trigger: - platform: time_pattern minutes: /5 - platform: state entity_id: - input_boolean.elbil_lader_enable Langt fra noen perfekt løsning, men den har vist seg å være god nok for meg. 1 Siter
christbj Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Jeg kan bekrefte at Easee og Tibber er en god kombinasjon for å holde seg innenfor valgt effekt-trinn. Som Tibber kunde har man tilgang til «estimert forbruk denne timen» som gjør det veldig enkelt å styre forbruket tett opp mot men innenfor valg grense. Jeg vil tro at Zaptec kan styres like bra med tilgang til slike data. Mer omtale finnes her: Siter
Gøran Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden (endret) 4 hours ago, Bjørn Mork said: Har ikke ryddet i dette (ref tid/ork/vilje), men det er kanskje til inspirasjon likevel.... Super inspirasjon. Jeg tror nok ikke jeg klarer å bruke det, men fint å se logikken din. Vel. Jeg fikk svar fra Zaptec idag. Beskjeden var som følger (etter 3 måneder frem og tilbake): Quote Beklager litt sen tilbakemelding. Har gått litt tid til feilsøking her bak kulissene. Jeg har gått over saken med en del kollegaer. Årsaken til problemstillingen her er at på 230V IT nett behøver du mer tilgjengelig kapasitet for å kunne lade sammenlignet med 400V TN nett. Zaptec Sense er designet for å beskytte hovedsikringen og dette med å låse på kapasitetsledd er en funksjon som har kommet i ettertid. Ettersom produktet er ment å passe på hovedsikringen betyr det at det er litt mer restriktiv enn hva enkelte gjerne skulle ønske, når det kommer til din situasjon. Grafen du ser på og viser til er dessverre utregninger basert på 400V TN og vil bli litt uriktig når det gjelder 230V IT. Dette er noe jeg tar videre. Men årsaken til ladeproblematikken du opplever er rett og slett for høyt forbruk. Jeg forstår utregninger og slikt er forskjellig. Men idag hadde jeg ~20A last på L1, hvor Zaptec Sense nektet å lade (50A sikring). Det blir litt vel mye tilgjengelig kapasitet til at det skal fungere. 🙄 5 hours ago, MariusJS said: Den andre måten å gjøre det på er å kun be den begrense seg etter antall amps i hovedsikring og sette den i appen til ca der du har 10/15kw (usikker på hvor bra dette fungerer hos zaptec?) Dette derimot var meget smart! Av en eller annen grunn har denne muligheten gått meg hus forbi. Jeg ser i Zaptec portalen at den setter tilgjengelig strøm MYE mer liberalt når jeg ikke har aktivert kapasitetsleddet, men heller justerer hovedsikringen til den samme "limiten". Snedig, skal forsøke dette nærmere i tiden som kommer når bilen må lades. Hvis dette fungerer så kan det jo faktisk være en mulighet å redusere ladehastighet i bilen for dag/natt på en annen måte. Se den helt ville forskjellen på tilsynelatende samme limit: Spoiler Tibber forlot jeg som mange andre i 2023, og har ikke sett meg tilbake siden. 🙂 Sanntidsavlesing fra Pulse er milevis bedre i Tibber appen enn i Vibb sin app, så det er det eneste jeg fremdeles bruker Tibber appen til.. Endret 16 timer siden av Gøran Siter
stigvi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Bjørn Mork skrev (18 timer siden): Der har du meg også. Tid/ork/vilje - mangelvare alt sammen. Vet at mange har langt mer fornuftige strategier, bla med ubegrenset forbruk i starten av timen osv. Men min erfaring så langt er at det ikke er så veldig nøye hvis du aksepterer litt slakk. Det funker faktisk helt greit med en primitiv sjekk av øyeblikkseffekten hvert femte minutt. Jeg sikter på 10k-grensen og runder av ladestrømmen nedover i 2A-intervaller. Og treffer gjerne på rundt 9,5k helt uten å vurdere snittforbruket. Ikke viktig for meg å komme særlig nærmere. Har ikke ryddet i dette (ref tid/ork/vilje), men det er kanskje til inspirasjon likevel.... '1732307480710': alias: Elbil-lader sequence: - alias: Verify car is connected condition: not conditions: - condition: state enabled: true entity_id: sensor.hjemmelader_charger_mode state: Disconnected - alias: Calculate available current variables: tariff_limit: 10000 available_a: '{{ (tariff_limit - states(''sensor.ams_be44_p'') | int + states(''sensor.hjemmelader_charge_power'') | int ) / 240 }}' - alias: Turn off if less than 6A is available if: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.elbil_lader_enable state: 'off' - condition: template value_template: '{{ available_a < 6 }}' then: - if: - condition: state entity_id: switch.hjemmelader_charging state: 'on' then: - target: entity_id: switch.hjemmelader_charging data: {} action: switch.turn_off - stop: Not enough power available - alias: Convert current to 2A steps and 32A max variables: available_a: '{{ min(32, (available_a / 2) | int * 2) }}' - alias: Turn on if necessary if: - condition: state entity_id: switch.hjemmelader_charging state: 'off' then: - target: entity_id: switch.hjemmelader_charging data: {} action: switch.turn_on - delay: hours: 0 minutes: 1 seconds: 10 milliseconds: 0 - alias: Check if max current should be changed condition: not conditions: - condition: template value_template: '{{ available_a == states(''number.hjemmelader_charger_max_current'') | int(0) }}' - condition: state entity_id: sensor.hjemmelader_charger_mode state: Charge done - alias: Update max current entity_id: number.hjemmelader_charger_max_current data: value: '{{ available_a }}' action: number.set_value icon: mdi:car-electric mode: single "sensor.ams_be44_p" er øyblikkseffekt fra et amsleser.no HAN-adapter. "*.hjemmelader_*" er sensorer/switch/input fra zaptec custom_component mot en eldre Zaptec Home. "input_boolean.elbil_lader_enable" er bare en input jeg bruker for å styre når ladingen skal skjer (manuell, eller evt basert på pris). Grunnen til forsinkelsen i tilfelle jeg må slå på ladingen er at det tar ganske lang tid før "charger_mode" oppdateres etter dette. Og jeg har den sjekken av "charger_mode" for å unngå unødvendige endringer av charger_max_current. Lite vits i å oppdatere når bilen er ferdigladet Trigger scriptet med time_pattern eller ved endring av enable-inputen ala: trigger: - platform: time_pattern minutes: /5 - platform: state entity_id: - input_boolean.elbil_lader_enable Langt fra noen perfekt løsning, men den har vist seg å være god nok for meg. Ser at du bruker Zaptec. Hvis noen har tenkt å gjøre tilsvarende for Easee så er det viktig å bruke "dynamic" instillingene for å sette maks ladestrøm. De andre instillingene lagres til flashminne og Easee har sagt tydelig i fra om at dette vil slite ut flashminne hvis de brukes av en automasjon som endrer ofte. Og så ser jeg på min egen bil som en en e-Golf at den av og til ikke reagerer raskt nok til å justere ned ladestrømmen. Mulig det her er snakk om millisekunder, men en sjelden gang finner Easee-boksen ut at bilen trekke mer strøm enn tillatt og så avbryter Easee-boksen pga "sikkerhet". Og bilen må kobles fra og plugges i på nytt for å nullstille. Det er altså ikke bare-bare med å endre ladestrøm. Alltid et eller annet som ødelegger det perfekte 🙂 Siter
Bjørn Mork Skrevet 6 minutter siden Skrevet 6 minutter siden Usikkerhet mht hvor ofte/raskt strømmen kan endres er litt av grunnen til at jeg valgte å starte med 5-minutters intervaller og 2A trinn. Det forholdsvis få endringer. Og i praksis er det altså godt nok, selv om det åpenbart betyr at maks strøm er "feil" i kortere perioder. Jeg kjører omtrentlig samme script mot Amina S med 5k tariff på hytta. Det har også funket greit det lille jeg har fått testet. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.