Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Det finnes x antall døde og spesifikke tråder som omhandler dette. Håper vi kan samle oss i denne tråden og diskutere en løsning som kan fungere like godt uavhengig plattform.

Vi, som mange andre familier, har en hektisk hverdag med aktiviteter, møter, "playdates" og gudene vet hva. Alt er selvsagt organisert i en felleskalender på telefonen, og dette fungerer bra. Det som har fungert mindre dårlig er fysisk kalender på veggen/kjøleskapet da disse må naturligvis oppdateres og vedlikeholdes manuelt. Det er vel ingen grunn til å forklare gruppa her inne hvorfor jeg sikler på nok et innkjøp og prosjekt...

Det skal også nevnes at alt dette kan selvsagt gjøres fra mobil, men nå er det slik at vi prøver å minimere mobilbruk i huset. Huset kjører og går for seg selv basert på et lass automasjoner, men av og til er det kjekt å ha enkel tilgang til nyttig informasjon og knapper til div utstyr.

Mål og ønsker (ikke plattform-spesifikk):

- Kalender
- Vær
- Middagsplan
- Nyttig informasjon for husholdningen (strømpris, avfallsdag, post, status på billader/bensinpris o.l). 
- Viktige "to dos" rundt huset 

Dette vil jeg kjøre som skjermsparer på den aktuelle skjermen. Berøres skjermen åpnes automatisk smarthus-systemet (HA for mitt tilfelle). Da vil man få tilgang til hva enn man måtte mene er nødvendig å styre med skjermen. For våres del hadde det vært praktisk med tilgang til kamera, justere temp o.l. Jeg har også lagt inn en del "kjekt å ha" informasjon i HA som kunne vært artig å ha tilgang til på veggen, eks. SVV-kamera feed og FR24-integrasjon (vi bor nær flyplassen i Tromsø).

Er det noen som har spesifikk erfaring med >20" skjermer med tocuh som kan fungere til dette formålet? Fint om skjermen har noe tynn ramme og lar seg bygges inn/delvis inn. Skjermen skal henge på en lettvegg med god tilgang til baksiden.

Programvaremessig vil dette (foreløpig) kjøre på en enkel linux distro med magic mirror som skjermsparer og ha kjørende i kiosk-modus i nettleseren. Home assistant og magic mirror kjører virtuelt på husets server, men alt dette kan også kjøres lokalt på en maskin knyttet til skjermen. Aktivere støvsguere i ulike etasjer, styre musikk, gruppere musikk (sonos) osv...

Jeg har hentet inspirasjon fra blant annet følgende video:

https://www.youtube.com/shorts/ZzZpRx7Mg1s

Setter pris på ideer, forslag og gjerne erfaringer om konkrete skjermer.

Potensielle skjermer

- Asus VT229H 22"vt229h (https://www.prisjakt.no/product.php?p=5050979)

Endret av SK951

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.