OlavT Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar I morgen er det store bevegelser i strømprisene. Da er selvsagt strømprisene fra ENTSO-e ikke tilgjengelige, slik at automasjoner basert på strømpris ikke har noe å gå etter. Er ikke første gangen dette skjer. Ofte så synes jeg dette skjer i slike tilfeller. Grrr! Siter
SveinHa Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Det hender jo at prisene kommer laaaangt etter kl 13:00. Jeg henter priser fra hvakosterstrommen.no og NordPool. Prøver alltid hvakoster... først (den pleier å være pålitelig) og så NordPool annenhver gang og i dag kom prisene fra NordPool kl 13:10 Siter
OlavT Skrevet 19. januar Forfatter Skrevet 19. januar Det som er litt merkelig nå er at strømprisene for i morgen mangler fra ENTSO-e nå, men finnes i Hva koster strømmen i Oslo i morgen? – Strømpris time for time. hvakosterstrommen.no sier at de henter data fra ENTSO-e. Merkelig. Siter
OlavT Skrevet 19. januar Forfatter Skrevet 19. januar (endret) 34 minutes ago, SveinHa said: Det hender jo at prisene kommer laaaangt etter kl 13:00. Jeg henter priser fra hvakosterstrommen.no og NordPool. Prøver alltid hvakoster... først (den pleier å være pålitelig) og så NordPool annenhver gang og i dag kom prisene fra NordPool kl 13:10 Jeg vet at strømprisene på ENTSO-e kan komme til forskjellige tider, men av og til er det en feil i ENTSO-e (eller deres dataleverandør) og da kommer ikke prisene før feilen er rettet. Det har noen ganger tatt noen dager og det er litt dårlig. Hvordan henter du forresten data fra Nord Pool? De har meg bekjent ikke et åpent API for dette. Endret 19. januar av OlavT Siter
SveinHa Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar OlavT skrev (1 minutt siden): Det har noen ganger tatt noen dager og det er litt dårlig. Ja, da er det greit med flere alternativer. Har opplevd at hvakoster... ikke kommer med priser før i 21 tiden men det er veeeeldig sjeldent. Jeg har en deadline kl 22:00, da planlegges strømkjøp for de neste 24 timene. Siter
OlavT Skrevet 20. januar Forfatter Skrevet 20. januar https://www.hvakosterstrommen.no/ skriver: Vi har varsling på dette (manglende data fra ENTSO-E), og legger inn manuelt fra Nordpool hvis det drøyer lenger. Det forklarer hvorfor de kunne levere data! Siter
RobertG Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar (endret) OlavT skrev (På 20.1.2025 den 0.01): Hvordan henter du forresten data fra Nord Pool? De har meg bekjent ikke et åpent API for dette. Jeg benytter: som jeg mener at skal hente data direkte fra Nordpool. Eksempel-api-url: https://dataportal-api.nordpoolgroup.com/api/DayAheadPrices?market=DayAhead&deliveryArea=NO5¤cy=NOK&date=2025-01-22 Endret 21. januar av RobertG Siter
SveinHa Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar OlavT skrev (På 20.1.2025 den 0.01): Hvordan henter du forresten data fra Nord Pool? De har meg bekjent ikke et åpent API for dette. En egen node i Node-RED: Siter
OlavT Skrevet 22. januar Forfatter Skrevet 22. januar 14 hours ago, SveinHa said: En egen node i Node-RED: Hvordan virker koden bak denne? 15 hours ago, RobertG said: Jeg benytter: som jeg mener at skal hente data direkte fra Nordpool. Eksempel-api-url: https://dataportal-api.nordpoolgroup.com/api/DayAheadPrices?market=DayAhead&deliveryArea=NO5¤cy=NOK&date=2025-01-22 Hm, jeg trodde ikke Nord Pool hadde et åpent API. Ut fra web sidene til Nord Pool ser det ut som om en må være betalende kunde. Noen som vet mer om dette? Siter
SveinHa Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar OlavT skrev (9 minutter siden): Hvordan virker koden bak denne? Den leverer et array med 24 timers prisdata (merk zulutid/GMT): Siter
stigvi Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar (endret) OlavT skrev (5 timer siden): Hvordan virker koden bak denne? Hm, jeg trodde ikke Nord Pool hadde et åpent API. Ut fra web sidene til Nord Pool ser det ut som om en må være betalende kunde. Noen som vet mer om dette? Nå kan en hente pris i fra Norpool vha en offisiell integrasjon i Home Assistant. De betaler garantert ingenting, de bruker neppe web-skraping og mest trolig et api. Jeg vil anta de har sjekket om det er tillatt å bruke. Kildekoden er jo lett tilgjengelig så en kan jo kikke. Endret 22. januar av stigvi Siter
SveinHa Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Ser ut som Node-RED Nordpool henter prisene herfra: dataportal-api.nordpoolgroup.com/api/DayAheadPrices https://github.com/zinen/node-red-contrib-nordpool-api-plus Siter
OlavT Skrevet 23. januar Forfatter Skrevet 23. januar Jeg tror svaret er at disse komponentene bruker et uoffisielt Nord Pool API. Jeg er fremdeles usikker på hva det innebærer. Kanskje at det plutselig kan forsvinne. Inntil videre holder jeg meg til ENTSO-E. Mulig jeg kunne brukt det uofisielle Nord Pool API'et som en backup i tilfelle problemer med ENTSO-E. Siter
SveinHa Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar OlavT skrev (13 minutter siden): Mulig jeg kunne brukt det uofisielle Nord Pool API'et som en backup i tilfelle problemer med ENTSO-E. Så lenge strømmarkedet er slik det er så vil der alltid være en eller annen pristjeneste tilgjengelig og jeg har laget meg et system som ganske enkelt kan tilpasses nye strømprisleverandører. Å ha i alle fall 2 alternative prisleverandører oppe og gå er i alle fall ingen ulempe... så får de nå være så offisielle eller uoffisielle de vil uten at det plager meg bare de virker... Siter
stigvi Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar OlavT skrev (4 timer siden): Jeg tror svaret er at disse komponentene bruker et uoffisielt Nord Pool API. Jeg er fremdeles usikker på hva det innebærer. Kanskje at det plutselig kan forsvinne. Inntil videre holder jeg meg til ENTSO-E. Mulig jeg kunne brukt det uofisielle Nord Pool API'et som en backup i tilfelle problemer med ENTSO-E. Jeg henter både fra entso og nordpool. Så har jeg et pyton skript som sjekker tjenestene at data er tilgjengelig og presenterer data på et "standard" format som jeg bruker videre i automasjoner og brukergrensesnitt. Jeg får bare problem hvis nordpool og entso er nede samtidig, noe som ikke skjedde i 2024 så vidt jeg vet. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.