Bjørn Mork Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) OK, jeg innrømmer alt om at jeg ikke har giddet å ofre dette en tanke før. Har så vidt fått med meg at forrige strømstøtteordning ga pussige utslag ifm fastprisavtaler, der det kunne lønne seg å svi av mest mulig strøm enkelte måneder. Og selv med spotpris var det vel sånn at de av oss med mulighet til å flytte forbruk til billige timer også kunne gå med "overskudd". Men nå snublet jeg inn i dette kaoset av strøm-avtaler og begynte å fundere på effekten av den nye strømstøtten, der støtten beregnes i forhold til prisen når strømmen brukes. Gir ikke det bare en enda verre effekt i kombinasjon med fastpriser? Dersom du har fastprisavtale, bør du ikke da prøve å bruke mest mulig strøm i de dyreste timene? Eller misser jeg noe nå? Er ikke det i så fall et jævla teit system? Ikke for det... Hele greia med å la spekulanter få milliardoverføringer er jo uansett dritteit. Påstanden om at dette er penger til husholdninger er bullshit. Det er hverken produsenter eller konsumenter av kraft som får pengene. Det er bare kreativ regnskapsføring der man opererer med en kunstig høy liksompris på konsumentsiden. Det gjelder å holde tunga rett i munnen og følge pengestrømmen. Altså ikke de virtuelle pengene, men de ekte pengene som går ut fra statskassa og inn til strømspekulantene. Dvs fra fellesskapet til enkelt-selskaper/-personer uten noen reell nytteverdi/funksjon i samfunnet. Marked my ass. Endret 9 timer siden av Bjørn Mork 1 Siter
OlavT Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Hvordan mener du strømspekulanter får utbetalt penger fra statskassa? Siter
Brors94 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 4 hours ago, Bjørn Mork said: OK, jeg innrømmer alt om at jeg ikke har giddet å ofre dette en tanke før. Har så vidt fått med meg at forrige strømstøtteordning ga pussige utslag ifm fastprisavtaler, der det kunne lønne seg å svi av mest mulig strøm enkelte måneder. Og selv med spotpris var det vel sånn at de av oss med mulighet til å flytte forbruk til billige timer også kunne gå med "overskudd". Men nå snublet jeg inn i dette kaoset av strøm-avtaler og begynte å fundere på effekten av den nye strømstøtten, der støtten beregnes i forhold til prisen når strømmen brukes. Gir ikke det bare en enda verre effekt i kombinasjon med fastpriser? Dersom du har fastprisavtale, bør du ikke da prøve å bruke mest mulig strøm i de dyreste timene? Eller misser jeg noe nå? Er ikke det i så fall et jævla teit system? Ikke for det... Hele greia med å la spekulanter få milliardoverføringer er jo uansett dritteit. Påstanden om at dette er penger til husholdninger er bullshit. Det er hverken produsenter eller konsumenter av kraft som får pengene. Det er bare kreativ regnskapsføring der man opererer med en kunstig høy liksompris på konsumentsiden. Det gjelder å holde tunga rett i munnen og følge pengestrømmen. Altså ikke de virtuelle pengene, men de ekte pengene som går ut fra statskassa og inn til strømspekulantene. Dvs fra fellesskapet til enkelt-selskaper/-personer uten noen reell nytteverdi/funksjon i samfunnet. Marked my ass. Tror du har rett der 😉 Om du har fastpris på 50øre/kwh ink mva og spotprisen er på 400øre/kwh ink mva. Så får vi dekt 90% av alt over 93.75øre/kwh ink mva. Da får vi i strømstøtte: 400øre-93.75øre = 306.25øre så: 306.25øre*0.9 = 275.63 øre per kwh (diff = 30.62) Ved 400øre/kwh spotpris: spotprisbruker betaler etter strømstøtte = 93.75øre + 30.62øre = 124.37øre /kwh ink mva fastprisbruker på 50øre etter strømstøtte = 50øre - 275.63øre = -225.63 øre/kwh ink mva Tror dette er sånn ca slik det er 🤔 Gjerne korriger om det er feil 😄 Siter
Bjørn Mork Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden 1 hour ago, OlavT said: Hvordan mener du strømspekulanter får utbetalt penger fra statskassa? Det er spekulanter som sitter igjen med forskjellen mellom produksjonskostnad og det forbruker + staten betaler. Du kan vri rundt på regnestykket så mye du vil med virtuelle "markedspriser", men dette er kun røyk og speil. Markedet eksisterer ikke. Det er et lovpålagt system, som tydeligvis også trenger direkte subsidier i tillegg for å ikke bryte sammen. En helt vanvittig idé. Siter
OlavT Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 6 minutes ago, Bjørn Mork said: Det er spekulanter som sitter igjen med forskjellen mellom produksjonskostnad og det forbruker + staten betaler. Du kan vri rundt på regnestykket så mye du vil med virtuelle "markedspriser", men dette er kun røyk og speil. Markedet eksisterer ikke. Det er et lovpålagt system, som tydeligvis også trenger direkte subsidier i tillegg for å ikke bryte sammen. En helt vanvittig idé. Staten tjener grovt på høye strømpriser og er da den største «spekulanten» her? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.