Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle.

 

Har kjøpt elbil og trenger lader. Jeg har lest ymse tråder og forum, brukt filtrene på prisjakt og lest div tester. Jeg mistenker sterkt at prisjakt mangler data for en del av laderne, tester tar sjelden hensyn til hjemmeautomasjonsfolket, og informasjon fra 2019 er .... 5-6 år gammel.

 

Så kanskje noen som allerede har gått løypa i moderne tid vil bidra med oppdatert info? Hva kjøpte du, og hva angrer du på at du ikke sjekka først? Hva skal du aldri kjøpe igjen?

 

Ideellt sett vil jeg ha:

  • noe som ikke er *avhengig* av skytilknytning for å lade bilen (og helst mulighet for å fullstendig disable alt sånt  foruten firmwareupdates)
  • mulighet for dynamisk justert ladestrøm (vesentlig)
  • lokalt og dokumentert API (.... fat chance, antar jeg....)
  • integrasjon i Home Assistant (igjen, fortrinnsvis via lokalt API)
  • aller helst opsjon for ethernet, men wifi funker. (BLE for initielt oppsett via en app designet av noen med mer sans for estetikk enn UI/UX (og deretter implementert av en ubetalt utvikler-lærling i Albanias niende største by) er desverre forventet. Kanskje produktområdet elbil-lader står i en særstilling her?)
  • lader som tåler Bergensvær i alle varianter   (hører veldig gjerne om erfaringer som ikke matcher markedsføringen)
  • gjerne lader fra et norsk selskap (*vesentlig* mindre viktig enn lokalt API. Har vi flere en Easee og Zaptec? Amina er også norsk?)
  • lader fra et selskap med oppegående support og utviklingsavdeling (jeg forventer softwareupdates inkludert i prisen. Og hardware som ikke setter fyr på hus eller bil.)
  • lader fra et selskap med et bevisst forhold til OSS og ditto lisenser og -betingelser er et kjempepluss i boka mi.

 

Er det *noen* hjemmeladere som tilbyr lokalt API overhodet?

Hvilke merker og modeller tilbyr mulighet for dynamisk justert ladeeffekt? Er det merker/modeller som man kunne forvente gjør det, som likevel ikke støtter det?

Hva bør jeg også ta hensyn til?

 

Jeg trenger ikke 22kWh. Og gitt at kåken neppe vil få noe annet enn 230V 3-fase TT-nett dette århundret heller, så er vel også 11kWh utenfor scope for alt annet en Hitler-kjelke 2.0.

 

Takknemlig for alle innspill. Også fra representanter for produsentene, om de våger seg inn her.

 

Bilen min er forøvrig en 2020 BMW i3. I den grad det har relevans for kommunikasjon mellom bil/lader.

 

Skrevet

Jeg fant jaggu offisiell dok for Amina S.

Zigbee er jo ikke det jeg helst vil ha, men niks sky og dynamisk ladestrøm er i det minste på plass.

 

Erfaringer, noen?

Skrevet

Se

 

Link til dok og firmware er også nevnt i

 

 

Av/på og dynamisk styring av strøm fungerer helt greit. Forutsatt at bilen ikke protesterer antar jeg - bare testet med en 2024 Enyaq. Du får måling av effekt og forbruk. Alt over zigbee.  Har ikke testet 3-faselading og -innstillinger siden jeg har IT-nett

 

Firmware-oppdatering skjer foreløpig bare over BLE.  Krysser fingrene for Zigbee etter hvert.  Men det er jo ikke kritisk nødvendig.  Oppdateringer er nokså sjeldne, og vi må vel regne med at de bare blir sjeldnere.

 

Hele greia er en veldig enkel dings. Noe som er en ubetinget fordel, spør du meg. Amina S er nesten latterlig enkel sammenlignet med Zaptec Home laderen jeg har hjemme.  Zaptec-laderen inneholder jo en hel Freescale i.MX6 datamaskin med alle slags duppeditter, men bruker opp all intelligensen og alle nettverksinterface på å snakke med en skytjeneste.  Totalt sett så blir brukeropplevelsen bedre med Zigbee mot Aminas enkle Nordic Semi mikrokontroller.  Ihvertfall etter min mening. Og løsningen blir selvsagt mye billigere å utvikle, produsere og drifte.  Det er vinn-vinn-vinn.

Skrevet (endret)

Er mest spent på hvilke lader som kommer med lokal styring og v2g jeg 🤔 

Zaptec go 2 som kommer iløpet av året skal jo støtte v2g, men ikke faan om jeg kjøper den om de ikke ordner mulighet for lokal styring uten cloud.
Og helst wifi, pga zigbee sjeldent når ut i garasjer 😅 Om man ikke bruker home assistant med 2 zigbee nettverk osv da 😄 

Har zaptec i dag og funker greit. Men vil ha mulighet for å justere strømmen opp og ned ofte.
I dag ønsker de ikke at vi styrer den opp og ned ofte via api pga mange spørringer  🤔 

 

Endret av Brors94
Skrevet
32 minutes ago, Brors94 said:

Og helst wifi, pga zigbee sjeldent når ut i garasjer

BTDT.  Trodde heller ikke det var mulig. Det viste seg å være et mye mindre problem enn antatt.  Zigbee-pærer (IKEA Trådfri) i utelysene på både hus og garasje, og vips så hadde jeg sammenhengende zigbee-nett.  Dette til tross for at garasjen er en "betongbunker" som er sprengt ned og inn i fjellet nedenfor huset og utelysene står på veggen som vender bort fra huset.

 

Skulle det fremdeles ikke være nok så er nok avstanden antageligvis så lang at du kan tenke deg noen lys-stolper eller -pullerter mellom hus og garasje uansett.  God unnskyldning for å kjøre det prosjektet 🙂

  • Like 1
Skrevet
33 minutes ago, Bjørn Mork said:

BTDT.  Trodde heller ikke det var mulig. Det viste seg å være et mye mindre problem enn antatt.  Zigbee-pærer (IKEA Trådfri) i utelysene på både hus og garasje, og vips så hadde jeg sammenhengende zigbee-nett.  Dette til tross for at garasjen er en "betongbunker" som er sprengt ned og inn i fjellet nedenfor huset og utelysene står på veggen som vender bort fra huset.

 

Skulle det fremdeles ikke være nok så er nok avstanden antageligvis så lang at du kan tenke deg noen lys-stolper eller -pullerter mellom hus og garasje uansett.  God unnskyldning for å kjøre det prosjektet 🙂


Joa, ser den 😄 Er bare ikke over alt det går. Er elektriker så tenker også litt med tanke på muligheter for kunder 😉


 

Skrevet

Om man trekker nettverkskabel til garasjen så får man jo også zigbeeadaptere som kan kobles via LAN.

 

Den er ikke nevnt som et alternativ, men hold deg langt unna Defa power. Det er mye fokus på at den støtter ocpp i markedsføringen. Men det er ikke noe som er tilgjengelig for sluttbruker.

Skrevet
17 hours ago, Brors94 said:

helst wifi,

Her kan det jo tenkes at Amina C er noe?  Vet ikke så mye om den, men i følge produkark har den "local OCPP 1.6j" (hw klar for 2.01) via wifi6 (2,4 og 5 GHz) eller 4G cat1.  Har fremdeles BLE og Zigbee også.  Fysisk ser den ut som Amina S bortsett fra RFID/NFC-symbolet, så jeg vil tro de har gjenbrukt det meste unntatt kontroller-modulen. Virker særdeles fornuftig i forhold til kostnadskontroll.


For min del ville nok en lokal OCPP-installasjon bli litt i overkant komplekst i forhold til behovet. Så jeg foretrekker uansett Zigbee. Men hver sin smak. Vil du ha wifi så er det vel OCPP som gjelder om du sjal ha noe som ligner på standard.

16 hours ago, Kristobald said:

Om man trekker nettverkskabel til garasjen så får man jo også zigbeeadaptere som kan kobles via LAN.

Ja, men det blir da et separat Zigbee-nett. Selvsagt ikke et stort problem.  Men greit å være klar over.

  • Like 1
Skrevet

Jeg har hatt litt dialog med Ingebjørn (Customer Success Manager) hos Amina. OCPP er for storkunder. Dingser sendes direkte til kunde ferdigkonfet for akkurat den kunden. (OCPP backend, 4G etc. Alt for effektiv produksjon, samt at Aminas kunde skal ha direkte eierskap til sluttbruker og minimere risiko i tilfelle Amina skulle måtte stenge dørene.)

 

Om det betyr at Amina C ikke kan funke for sluttbrukere *uten* OCPP-biten, se det vet jeg ikke.

 

Jeg har hintet om at minimum tilstedeværelse fra Amina på ymse forum vil gi et fordelaktig bilde av produsenten.  Men jeg er jo allerede smått ekstatisk over publisert Zigbee info.  Man er jo ikke alltid så bortskjemt med sånt 🙂

Skrevet
2 hours ago, dagb said:

jeg er jo allerede smått ekstatisk over publisert Zigbee info.  Man er jo ikke alltid så bortskjemt med sånt 🙂

Sant.  De har også vist at de kan ta tilbakemeldinger om uheldige designvalg i firmware, og faktisk endre dem.  Se
https://github.com/somlioy/amina_s/issues/7#issuecomment-2358501644

 

Dette er relativt unikt.  De fleste andre duppeditt-produsenter evner vel knapt nok å fikse åpenbare bugs.

Skrevet
5 hours ago, Bjørn Mork said:

Her kan det jo tenkes at Amina C er noe?  Vet ikke så mye om den, men i følge produkark har den "local OCPP 1.6j" (hw klar for 2.01) via wifi6 (2,4 og 5 GHz) eller 4G cat1.  Har fremdeles BLE og Zigbee også.  Fysisk ser den ut som Amina S bortsett fra RFID/NFC-symbolet, så jeg vil tro de har gjenbrukt det meste unntatt kontroller-modulen. Virker særdeles fornuftig i forhold til kostnadskontroll.


For min del ville nok en lokal OCPP-installasjon bli litt i overkant komplekst i forhold til behovet. Så jeg foretrekker uansett Zigbee. Men hver sin smak. Vil du ha wifi så er det vel OCPP som gjelder om du sjal ha noe som ligner på standard.

Ja, men det blir da et separat Zigbee-nett. Selvsagt ikke et stort problem.  Men greit å være klar over.


Hmm, denne hadde jo vært et alternativ 🤔

Men helt enig med @dagb at ocpp er for stor kunder og ikke lokal integrasjon mot smarthus osv. (så vidt jeg vet😅)
Jeg selv aner ikke hvordan ocpp fungerer, å har ikke sett noen "lokal integrasjon" av det. Kun via sky osv.. 

Om du har sett tesla sine ladere, de har en "webserver" på ipadressa man kan logge inn og gjøre innstillinger på.
Men usikker på om de har mulighet for webhooks osv 🤔 (kom på det nå😅
Det hadde vært enkelt for å sende noen enkle kommandoer for start/stopp/ampere styrke/ eventuelt når v2g blir støtta mulighet for å sende ønsket "profil" (sendt 2kw til grid, "balanser på 0kw på hovedinntaket", "Lad bilen 1-22kw" 

Kunne egentlig tenkt meg en slik løsning. For da om produsent går konk eller "end of life"  på produktet kan man gjøre alle innstillinger derfra uansett om app osv forsvinner fra app store m.m.  

Å jo zigbee er gull, men veldig få som har bra zigbee nettverk ut til garasje osv. Å de fleste starter med lader, noen termostater og varmtvannstank 😅

 

 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.