Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Spørsmål

Skrevet

Da skal jeg i gang med å pusse opp ny leilighet.

Har frem til nå brukt homey, men nå har jeg en elektriker som pusher på for plejd.

Så vidt jeg vet så blir det et lukket system og kun for lys og varme som de nå har kommet med. Det betyr at jeg mister universet til Homey med alle mulige gardiner, automatasjoner, osv?

Tanker / innspill?

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet (endret)

Plejd er bare BLE, så det er ikke et helt lukket system. Krypteringsnøkkelen kan hentes fra Plejd cloud og deretter trenger oppsettet ikke mer internetttilkobling. For eksempel så kan du bruke Home Assistant ( https://github.com/thomasloven/hass-plejd ). Det krever nok bittelitt innsats, men vil nok fungere stabilt. 

Det burde fungere på Homey også https://homey.app/no-no/app/se.emilohman.plejd/Plejd/

Endret av feddiriko
  • 0
Skrevet (endret)

Husk at du er sjefen @Ole Marius, så er jo du som velger. Selv ville jeg gått for Zigbee. Elektroimportøren har mye bra.
Men aldri testet Plejd, så kan egentlig ikke kommentere veldig på det.

Endret av Evelen
  • 0
Skrevet

Kan Plejd kobles til Homey da?
Jeg er ekstremt missfornøyd med termostatene til iHeat hos elektroimportøren eller hva de het. klarer aldri gi meg riktig temp.

har hørt mye bra om hvor enekelt plejd er, men ut ifra hva jeg forstår er det meget begrenset som sagt?

Hvis jeg går videre med homey. Jeg har vurdert å lage et rack i sikringsskapet til alle zigbee enhetene for å kunne programmere og styre de enklere om noe skulle skje.

Det jeg merker er at flere må byttes ut over tid og blir meget varme når de er bak en bryter også. Er det en farbar vei?

• 0
Skrevet

iHeat er vel Z-Wave, jeg har ingen erfering med de der selv.

Jeg har inntrykk av at Namron Zigbee er bra, og det er det jeg går for nå med renovering. Dimmere, termosteter og brytere.

Angående Homey så bruker jeg det ikke selv, så jeg vet ikke hva det støtter/ikke støtter.

• 0
Skrevet
Evelen skrev (1 time siden):

iHeat er vel Z-Wave, jeg har ingen erfering med de der selv.

Jeg har inntrykk av at Namron Zigbee er bra, og det er det jeg går for nå med renovering. Dimmere, termosteter og brytere.

Angående Homey så bruker jeg det ikke selv, så jeg vet ikke hva det støtter/ikke støtter.

Hva bruker du som sentral da?

• 0
Skrevet
Evelen skrev (1 time siden):

Men ganske sikker på Homey støtter i hvert fall Zigbee 👌

Homey støtter "alt", også Plejd (Homey Pro 2019 støtter ikke Matter, men Homey Pro 2023 gjør det)

• 0
Skrevet (endret)
storeulv skrev (2 timer siden):

Homey støtter "alt", også Plejd (Homey Pro 2019 støtter ikke Matter, men Homey Pro 2023 gjør det)

jeg har den første gamle runde homey`en så kanskje jeg bør oppgradere? det er kanskje den fra 2019 det 😛

Endret av Ole Marius
  • 0
Skrevet

Ville aldri gått for Plejd. "Det funker med ..." gjelder bare så lenge Plejd gidder og det hele forventer en Plejd-gateway som kanskje kan droppes etetr man har gjort alt.

Men om man skal ha inn flere enheter, hvor mye pes er det?

Skeptisk for å si det pent.

• 0
Skrevet
Thomas Lundquist skrev (22 minutter siden):

Ville aldri gått for Plejd. "Det funker med ..." gjelder bare så lenge Plejd gidder og det hele forventer en Plejd-gateway som kanskje kan droppes etetr man har gjort alt.

Men om man skal ha inn flere enheter, hvor mye pes er det?

Skeptisk for å si det pent.

Har du prøvd Plejd?

• 0
Skrevet
Thomas Lundquist skrev (1 time siden):

Nei, og fordi det ikke er en standard vil jeg heller aldri gjøre det. Av grunner jeg nevner.

Det du nevner der er spennende.

De vokser pga. samarbeid med elektrikere da og enkelheten for de? men de følger ingen bransjestandarer eller lignende? Feks Matter som jo nå vel er blitt en gobal standard?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.