Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Spørsmål

Skrevet

Da skal jeg i gang med å pusse opp ny leilighet.

Har frem til nå brukt homey, men nå har jeg en elektriker som pusher på for plejd.

Så vidt jeg vet så blir det et lukket system og kun for lys og varme som de nå har kommet med. Det betyr at jeg mister universet til Homey med alle mulige gardiner, automatasjoner, osv?

Tanker / innspill?

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

Takbokser som vanlige lamper.

Men fordel er at jeg har ekstra ledning liggende par steder i taket, så kan alltids lage nye hull, fiske ut ledningen og montere ny boks uten å måtte ødelegge vegg og tak hver gang.

• 0
Skrevet
mjh skrev (1 minutt siden):

Takbokser som vanlige lamper.

Men fordel er at jeg har ekstra ledning liggende par steder i taket, så kan alltids lage nye hull, fiske ut ledningen og montere ny boks uten å måtte ødelegge vegg og tak hver gang.

interessant. da blir det mye hull i taket, men spennende å høre.
Da kjører jeg heller alt i sikringsskapet.

• 0
Skrevet

Løsningen @mjh beskriver funker den, men er ikke fan av løsningen selv.

foretrekker å dra rør fra hver sone til kablede (smarte) dimmere.

Har gjort det i stua jeg renoverer.

• 0
Skrevet
5 hours ago, Ole Marius said:

nope, for jeg bruker trådløse smartbrytere. det er jo en vesentlig del av dette med å ha smarthjem..

Ok, trådløse brytere med batteri? Hvor lenge varer de?

• 0
Skrevet
Ole Marius skrev (På 2.2.2025 den 14.22):

Det er jo også en kommentar å gi..

Hva er bakgrunnen for den?

Kort fortalt, så baserer du deg på trådløs løsning, som sikkert fungerer for deg, men ikke for neste eier og eier etter det igjen. I en elektrikers øyne, så lager du et dårlig anlegg.

Og jo, du får lengre strekk med rør og kabler når du lager stjernenett ut fra sikringsskapet.

Og litt mer utdypende:

1. Du vil basere deg på trådløs teknologi, som betyr du lager deg fallgruver, hvor den ene er kommunikasjon mellom trådløs bryter og alle enhetene du har plassert i stålskapet. Det andre er batterier, som er noe man helst bør unngå om man kan. Batterier kan ha lang levetid, og de kan ha fryktelig kort levetid. I tillegg så har batterier en "best-før" dato. Du kjøper deg vedlikehold.

2. Du sier en vesentlig del med smarthus er trådløse brytere. Der er nok meningene forskjellige alt etter hvem du spør. Å kunne betjene noe fra flere steder, som f. eks app, bryter, trådløs bryter, stemme etc er flott og fint, men smarthus skal være smart, hvor det styrer seg selv og man minimerer manuelle handlinger. Du skal muligens selge en dag, og det er ikke sikkert neste eier synes det er kjempeflott med masse trådløse brytere uten mulighet for å installere vanlige dimmere/brytere. For nysgjerrighetens skyld,  hvilket produkt er det du bruker som trådløs bryter? Støtter den direkte assosiasjon med dimmeaktuatoren?

3. Det er ikke kjempekjekt å ta av dekslene i sikringsskapet hver gang du skal ekskludere/inkludere/lese PIN-kode på en enhet.

Å plassere dimmeaktuator i sikringsskapet er ikke noe nytt, det har blitt gjort i flere tiår, men da med f. eks KNX, med trådbaserte brytere og sensorer.

Du kan også plassere termostaten til gulvvarmen i sikringsskapet ditt.

Plejd anbefales av elektrikerene fordi det fungerer og er stabilt. Du skriver selv du har problemer med iHeat (antar du mener HeatIt?). Hvis en elektriker leverer noe sånt, så er det reklamasjon, og det koster penger. Det er lite tull med Plejd, men det har sine ulemper for de som er over snittet interessert (slikt som BT-kommunikasjon, lukket system, avhengig av sky for integrasjon mot andre system osv osv).

Den "vanlige" måten å legge opp elanlegg idag på er å bruke dimmere som ser helt vanlige ut, men som har ZigBee eller Z-Wave kommunikasjon. Da får du betjening på veggen, alt er kablet, og det fungerer for neste eier. Eksempelvis Heatit ZigDim.

• Like 2
  • 0
Skrevet
Evelen skrev (På 1.2.2025 den 16.01):

Løsningen @mjh beskriver funker den, men er ikke fan av løsningen selv.

foretrekker å dra rør fra hver sone til kablede (smarte) dimmere.

Har gjort det i stua jeg renoverer.

Yes, er jo også mulig. Men blir fort dyrere og slik jeg ser det ikke noe bedre? ei heller ikke noe mer garanti fra elektriker siden han ikke får levere plejd

MrE skrev (1 time siden):

Kort fortalt, så baserer du deg på trådløs løsning, som sikkert fungerer for deg, men ikke for neste eier og eier etter det igjen. I en elektrikers øyne, så lager du et dårlig anlegg.

Og jo, du får lengre strekk med rør og kabler når du lager stjernenett ut fra sikringsskapet.

Og litt mer utdypende:

1. Du vil basere deg på trådløs teknologi, som betyr du lager deg fallgruver, hvor den ene er kommunikasjon mellom trådløs bryter og alle enhetene du har plassert i stålskapet. Det andre er batterier, som er noe man helst bør unngå om man kan. Batterier kan ha lang levetid, og de kan ha fryktelig kort levetid. I tillegg så har batterier en "best-før" dato. Du kjøper deg vedlikehold.

2. Du sier en vesentlig del med smarthus er trådløse brytere. Der er nok meningene forskjellige alt etter hvem du spør. Å kunne betjene noe fra flere steder, som f. eks app, bryter, trådløs bryter, stemme etc er flott og fint, men smarthus skal være smart, hvor det styrer seg selv og man minimerer manuelle handlinger. Du skal muligens selge en dag, og det er ikke sikkert neste eier synes det er kjempeflott med masse trådløse brytere uten mulighet for å installere vanlige dimmere/brytere. For nysgjerrighetens skyld,  hvilket produkt er det du bruker som trådløs bryter? Støtter den direkte assosiasjon med dimmeaktuatoren?

3. Det er ikke kjempekjekt å ta av dekslene i sikringsskapet hver gang du skal ekskludere/inkludere/lese PIN-kode på en enhet.

Å plassere dimmeaktuator i sikringsskapet er ikke noe nytt, det har blitt gjort i flere tiår, men da med f. eks KNX, med trådbaserte brytere og sensorer.

Du kan også plassere termostaten til gulvvarmen i sikringsskapet ditt.

Plejd anbefales av elektrikerene fordi det fungerer og er stabilt. Du skriver selv du har problemer med iHeat (antar du mener HeatIt?). Hvis en elektriker leverer noe sånt, så er det reklamasjon, og det koster penger. Det er lite tull med Plejd, men det har sine ulemper for de som er over snittet interessert (slikt som BT-kommunikasjon, lukket system, avhengig av sky for integrasjon mot andre system osv osv).

Den "vanlige" måten å legge opp elanlegg idag på er å bruke dimmere som ser helt vanlige ut, men som har ZigBee eller Z-Wave kommunikasjon. Da får du betjening på veggen, alt er kablet, og det fungerer for neste eier. Eksempelvis Heatit ZigDim.

1. Det stålskapet er ikke veldig tykt akkurat. men nei, den delen der er fortsatt oppe til vurdering. Absolutt. Men hvorfor skal man unngå batterier? det sliter jeg med å se. Null stress. Leiligheten jeg har bodd i 3,5 år nå har jeg kun byttet batteri på et par av enhetene og man får jo varsling i Homey også om batteri-status. Så den der ser jeg ikke noe problem i.

2. Jaja, det blir litt forskjellig hvordan man ser på det. men selvfølgelig er tingene du nevner også vesentlige og noe av det jeg gjør. Solgt 2 leiligheter nå med smart-styring uten noe problem i det hele tatt. Basicen funker også fint uten selve sentralen så ikke fått noe klager på det enda. Og ikke mitt problem om en kjøper ikke klarer å få med seg hva jeg skriver i salgs-teksten.

3. Hvilke deksler og pin? har aldri måtte fjerne noe når jeg skal parre noe. Og ikke at jeg må gjøre det ofte heller heldigvis (bank i bordet for det). virker som at du har mye utfordringer hos deg? Jeg sliter mer med å måtte skru av og skade alle rammene, osv. når jeg må komme til de som er bak bryterne i dag. det er verre...

Gulvvarme i sikringsskapet er vel ikke helt gunstig? 😛
Mente heatit ja. Hva er ZigDim?

• 0
Skrevet
Ole Marius skrev (8 timer siden):

Men hvorfor skal man unngå batterier? det sliter jeg med å se. Null stress. Leiligheten jeg har bodd i 3,5 år nå har jeg kun byttet batteri på et par av enhetene og man får jo varsling i Homey også om batteri-status. Så den der ser jeg ikke noe problem i.

Jeg tror det baserer seg på dårlige erfaringer med annet utstyr. Mine zigbee enheter varer i mange år på et batteri. Mange er på det sjette året. Enig at det er null stress. Fordelen er at det gir en total frihet i å plassere brytere og sensorer akkurat der de gjør mest nytte. Tradisjonelle brytere og dimmere er etter min mening bare en selvpålagt begrensing. Smarte pærer / belysning gir en full kontroll på hvordan lyssettingen skal være.

Ser at det også brukes argumenter om at en må ha tradisjonelle brytere fordi det kan hende at en ny eier ikke liker smarthus. For min del kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva en fremtidig ny eier synes om det 🙂

• Like 3
  • 0
Skrevet

Ved å bygge smarthusløsningen inn i det elektriske anlegget nærmer man seg en lock-in type situasjon der enhver utbedring eller reparasjon er avhengig av ekstern hjelp. Det er grunnen til at jeg har batteriløsninger hos meg, dvs. batteridrevne brytere og sensorer.

Philips Hue er etter min erfaring gode på batteritid, Fibaro not so much. Jeg har derfor gått fra Fibaro sensorer til Hue der jeg trenger en sensor for lys, temperatur eller bevegelse. Fuktsensorene er enn så lenge Fibaro, men de skal erstattes etter hvert de også. Og som det påpekes her så er Homey god på overvåking av batterinivå på de tilkoblede enhetene, dermed er det lavt stressnivå på den biten.

• 0
Skrevet

Hei,

Interesant dilemma.

Jeg ser ikke problemet med å styre lamper og pærer trådløst gjennon zigebee, men da i "gruppe" slik at bryter fungerer selv om smarthub / gatway av en eller annen grunn er nede for telling. Kommer selv til å gjøre lignende løsning fordi da kan hver enkel lampe / pære styres individuelt, men kommer til å ha strøm til bryterpunkt da jeg ikke liker å måtte bytte batteri på enheter. ser for meg å bruke feks 

https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernstrombryter/fjernstrombryter-zigbee/aqara-dual-relay-module-t2-zigbee-fjernstrombryter-p57868

sammen med en dobbel elko bryter i front med fjær (impulsbryter) Hadde vert kjekt med en 4 veisbryter som går på strøm for eksempel denne, men de har jeg kun funnet på batteri, og batteriet byttes i praksis en til to ganger i året:

https://ledlyskilder.no/spectrum-led/21538-smart-lysbryter-4-ganger-cct-dim-enkel-smart-5904433130226.html?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAkoe9BhDYARIsAH85cDMNh0rqLCsFnaas6J1pQIlFZctDrKkHldZK1D0hEo5Z0qoPxBg4zPAaAtWlEALw_wcB

• 0
Skrevet

Jeg har uansett nå utfordret elektroimportøren på å ha alle enhetene i sikringsskapet. Det slo de raskt ned på pga. mesh nettverket da forsvinner.
Trodde bryterne var en del av men der tok jeg feil gitt.

• 0
Skrevet
kjetilsn skrev (På 5.2.2025 den 14.34):

Det stemmer, batteridrevne enheter fungerer vanligvis ikke som repeatere i mesh netverket, nettop fordi det vil dra for mye strøm. 

Kikket litt på hva aqara har av brytere som er for tilkobling til strøm, og det finnes ganske mye bare derfra, så er det jo alle de andre levernadørene også.

https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#v=Aqara&s=switch

Hva er de bryterne der for noe?

Da må man jo uansett trekke strøm til de da. så da er man like langt?

• 0
Skrevet

Ja, de må strøm, men da slipper du batteri, og de fungerer som repeatere i mesh.

Du trenger strøm til de punktene du vil ha bryter, men slipper ledninger mellom bryterpunkt og lampepunkt, lampene og lampegruppene styrer du da trådløst via zigebbe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.