Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en Voice Preview boks i hus og begynt å leke litt.

Home Assistant Cloud integrasjonen + ChatGPT integrasjon gjør at den lar seg ganske greit prate norsk med gitt at man har eksponert riktige entiteter. Litt hikke er det som at den legger opp til oppfølgingsinteraksjoner - noe som ikke er mulig såvidt jeg har skjønt. Så hvis jeg ber den om å spille musikk så kan jeg ikke svare på om det skal gjøres på bad eller kjøkken - sånn sett burde jeg vært eksplisitt - eller den skulle bare antatt at jeg ville spille på begge.

På sikt er jo målet at hele pipen skal kjøre lokalt, men foreløpig går ting såpass fort på AI-fronten (og hva man synes om det hele er en lang diskusjon for en annen gang ...) at jeg ikke finner det interessant eller hensiktsmessig å spinne opp noe med nok hardware til å tilfredsstillende kjøre en lokal modell av noe. ChatGPT (eller ekvivalent) integrasjon er derfor en kamel jeg er villig til å svelge for nå. Det jeg derimot ser som mer nærliggende å komme meg bort ifra er Home Assistant Cloud og over på en Whisper/Piper stack for tale-til-tekst og tekst-til-tale. Siden jeg kjører Home Assistant i Docker og ikke VM er det ikke helt plug&play på akkurat den fronten så tenkte å utforske litt - eventuelt bite i det sure eplet og dytte Home Assistant inn i en VM med HAOS. 

Tenkte vi kunne ha en tråd der vi utvekslet erfaringer rundt en norskfokusert stemmestyring av Home Assistant. Et par punkter det hadde vært kult om noen har erfaringer med eller har gjort seg noen tanker om:

• Erfaringer med å spinne opp Whisper med norsk modell (har sett denne modellen som virker aktuell)
  • Lokale alternativ til ChatGPT, hardware med akseptabel ytelse mm.
  • Noen som har laget seg helnorske "wake words"?
Skrevet

Hei, du trenger ikke HAOS for å benytte Nabu Casa Cloud på VPE. Jeg kjører dette helt greit og min HA er en Core versjon som kjører i en Docker container.

Jeg har også installert Piper/Whisper i containere og prøvd meg på å bruke disse lokalt, men det fungerer ikke med mindre du har skikkelig kraftig HW.

Jeg lekte for noe tid siden med ESP32-S3-BOX og satte denne opp med Willow. Det resultatet ble veldig bra, men dessverre avgikk han som vedlikeholdt koden ved døden og serverne ble tatt ned. Men jeg skrev et omfattende sammendrag av arbeidet, noe som den dag i dag fremdeles inneholder mye nyttig - om man bare er klar over at Willow ikke lenger er et alternativ. Artikkelen finner du her:  How To install voice components

Siden den gang har jeg isteden installert HA Voice Preview Edition (VPE) og er i grunnen godt fornøyd med den. Her et en lydfil vedlagt som for den som er interessert i hvordan dette fungerer i praksis.

I og med at Willow er død, kommer jeg nå til å gå tilbake til ESPHome som FW. I tillegg til min "oppskrift" er dette nærmere forklart her: ESP32-S3-BOX voice assistant - Home Assistant
Fordelene med S3 boksene over VPE er at man er langt mer fleksibel, noe denne artikkelen klart viser: BigBobbas/ESP32-S3-Box3-Custom-ESPHome: Custom ESPHome config for ESP32-S3-Box-3 with sensors and touchscreen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.