OlavT Skrevet 1. februar Skrevet 1. februar (endret) Med ny modell for fastpris på strøm blir det ikke lenger være noen som helst grunn til å styre strømforbruket basert på strømpriser. Det vil si at investeringer i styringssystemer er tilnærmet bortkastet bortsett fra at det kan være artig å holde på med. Det eneste en trenger å styre etter er effekttrinnene i nettleien / reduserte satser for nettleie, men det er veldig enkelt. Hva som skjer i nettet når ingen bryr seg om tlbud / etterspørsel blir interessant å se. Side-effektene oppdager en nok snart. AI er forøvrig et ganske bra hjelpemiddel til å vurdere hva gjennomsnittelig strømpris var i 2024 (vektet basert på forbruk i forskjellige måneder). Min gjennomsnittspris endte på litt over 70 øre for en fritidsbolig i NO5. Da er fastpris på 50 øre bedre. Endret 1. februar av OlavT Siter
DeVille Skrevet 1. februar Skrevet 1. februar Ja, har tenkt det samme. Og man har jo investert fordi myndighetene i noen grad har gitt insentiver til det (bortsett fra at det kan være artig å holde på med 🙂). Og de samme myndighetene nuller det nå ut igjen. Ja, ja. Ja, det blir spennende å se hva som skjer. 1 Siter
OlavT Skrevet 1. februar Forfatter Skrevet 1. februar Hvordan vil dette fungere for solceller og salg av strøm? Får en fortsatt spotpris selv om en har fastprisavtale? Siter
SveinHa Skrevet 1. februar Skrevet 1. februar (endret) Er der sagt noe om varigheten av fastpris og hvem betaler mellomlegget mellom fast- og spotpris? Strømstøtten passer de jo på å si jevnlig at er midlertidig... (og at den koster millioner men i realiteten er det jo statskassen som håver inn millioner på den...). Endret 1. februar av SveinHa Siter
OlavT Skrevet 1. februar Forfatter Skrevet 1. februar (endret) Tror det blir på samme måte som for strømstøtten. Staten dekker differansen. Ergo er de vi som egentlig dekker det. Endret 1. februar av OlavT Siter
thoralex Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar Tror ikke de egentlig vet hvordan de skal løse det enda, sto i en bisetning i en artikkel at de skulle se på om differansen kan tilbakebetales igjennom nettleia som med strømstøtten... Så de har nok en del igjen å jobbe med. Nettleia er vel lavere om natten de fleste steder så et lite incentiv til styring av forbruket blir det fortsatt, selv om det er lite. Blir spennende å se hva de gjør med strømsalg fra plusskunder, får jeg fastpris på salg blir det bra inntekt av det! Men hvis det fortsatt bare blir spotpris fortsetter jeg nok med vanlig spotprisavtale, i 2024 var snittprisen her i NO3 40,8 øre og min pris ligger noen øre under det igjen så valget kan bli vanskelig.... Siter
OlavT Skrevet 2. februar Forfatter Skrevet 2. februar 10 minutes ago, thoralex said: i 2024 var snittprisen her i NO3 40,8 øre og min pris ligger noen øre under det igjen så valget kan bli vanskelig.... Mener du at gjennomsnittlig spotpris for NO3 var 40,8 øre eks mva for NO3? Hvordan regnet du ut din pris? Siter
christbj Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar Som flere allerede har nevt vil det fortsatt være relevant å styre store forbrukere i huset for å holde seg innenfor et effekt-trinn på nettleien. Det som har kommet i tillegg til dette det siste året, og som jeg håper og tror det vil bli mer av, er systemer som belønner oss forbrukere når vi kan hjelpe til med balansering av nettet. Ikke med samme fysiske metode som Norsk sluttstrøm, men med automatiske metoder som praktisert av Tibbers Grid Rewards og NeoWatt. Så lenge nettselskapene i sine api kan gi tilgang til et styresignal som vi kan bruke i våre smarthuslønsinger til å skru ting av og på så kan effekten måles direkte ved endring i den enkeltes forbruk og belønning gis deretter. Dette blir ikke like nøyaktig som de omtalte løsningene fra Tibber og NeoWatt, som måler direkte hva som skrus av, den informasjonen har ikke nettselskapene tilgang til. det utformes som en belønning for å holde seg under et nytt midlertidig effekt-trinn er det praktisk gjennomførbart og enkelt å belønne. På samme måte kan behov for økt forbruk uttrykkes som en midlertidig minste effekt-trinn man ønsker å få forbruket over (det skjer jo, f.eks. når en industribruker pluselig må stenge ned noe som bruker strøm må nettet balanseres og økt forbruk hos mange forbrukere kan være en rimeligere metode enn å raskt strupe strømproduksjonen i et vannkraftverk. Jeg tror derfor vi fortsatt vil få utbytte av våre systemer, men blir realisert et godt tilbud om fastpris på strøm så reduseres motivasjonen til å installere smarte løsninger hos resten av forbrukerne som ikke synes dette er interessant teknologi i seg selv. 1 Siter
thoralex Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar OlavT skrev (9 minutter siden): Mener du at gjennomsnittlig spotpris for NO3 var 40,8 øre eks mva for NO3? Hvordan regnet du ut din pris? Det er inkludert mva. Har ikke regnet ut min pris for året men den pleier ligge 0-4 øre under på strømregningene. Siter
OlavT Skrevet 2. februar Forfatter Skrevet 2. februar 25 minutes ago, thoralex said: Det er inkludert mva. Har ikke regnet ut min pris for året men den pleier ligge 0-4 øre under på strømregningene. Ok, men da har du ikke tatt hensyn til at en bruker mye mer strøm i måneder med lavere utetemperatur. Det jeg gjorde med hjelp av AI (Microsoft Copilot) var å regne ut gjennomsnittsprisen min basert på vekting av forbruket. Det vil si at måneder med høyt strømforbruk vektes mer enn måneder med lavt strømforbruk. Da endte min gjennomsnittspris langt over den uvektede gjennomsnittsprisen for prisområdet. 37 minutes ago, christbj said: Det som har kommet i tillegg til dette det siste året, og som jeg håper og tror det vil bli mer av, er systemer som belønner oss forbrukere når vi kan hjelpe til med balansering av nettet. Hvordan fungerer dette i dag? Har sett at Tibber har reklamert for dette. Hvordan får Tibber informasjon om dette fra nettselskapene? Er dette noe vi forbrukere kan gjøre også (uten aktører som Tibber)? Siter
thoralex Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar OlavT skrev (1 time siden): Ok, men da har du ikke tatt hensyn til at en bruker mye mer strøm i måneder med lavere utetemperatur. Det jeg gjorde med hjelp av AI (Microsoft Copilot) var å regne ut gjennomsnittsprisen min basert på vekting av forbruket. Det vil si at måneder med høyt strømforbruk vektes mer enn måneder med lavt strømforbruk. Da endte min gjennomsnittspris langt over den uvektede gjennomsnittsprisen for prisområdet. Nei, det har jeg heller ikke påstått. Tok en rask utregning nå, og min snittpris for hele 2024 ble ca. 46 øre inkludert moms. Ble faktisk lavere enn jeg trodde, så fastpris til 40 øre pluss moms blir en vesentlig dårligere avtale for meg om strømprisen blir omtrent som nå. Og da har jeg heller ikke tatt strømstøtten med i det regnestykket... For meg blir det avgjørende om vi får fastpris på solgt strøm også, i 2024 solgte jeg omtrent dobbelt så mye som jeg kjøpte men fikk åpenbart en mye lavere snittpris på salg. Tviler sterkt på at vi er så heldig... Siter
christbj Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar OlavT skrev (1 time siden): Hvordan fungerer dette i dag? Har sett at Tibber har reklamert for dette. Hvordan får Tibber informasjon om dette fra nettselskapene? Er dette noe vi forbrukere kan gjøre også (uten aktører som Tibber)? Tibber skriver dette til svar på spørsmålet «Hvor kommer pengene fra?»: «Inntektene fra Grid Rewards kommer både fra Statnett og fra de ulike kraftbørsene. Det avhenger av hvem som for øyeblikket har størst behov for fleksibilitet og derfor kan tilby den høyeste kompensasjonen. Og uansett kilde, deler vi kompensasjonen med deg som kunde. Hvorfor er de villige til å betale kompensasjon for dette? Vel, fornybar energi er dyrere å la gå til spille. Og fossile brensler, som brukes for å dekke opp når det ikke er tilstrekkelig med strøm i nettet, ja, det er ikke billig å bruke.» Basert på dette antar jeg at Tibber har inngått avtale med flere aktører som betaler dem for å enten øke eller redusere strømforbruket blant sine kunder innenfor et bestemt tidsrom. Basert på erfaring med Tibber Rewards, som jeg har aktivert for lading av to elbiler hjemme, ser det ut til at det er 15 minutter perioder de har valgt å styre på. For min del medførte dette en samlet «reward» fra Tibber på ca kr 500,- for perioden mai - desember 2024. Sommermånedene var helt klart best, med opptil kr 10 per dag. Jeg antar det er perioder med høy strømproduksjon både fra sol og vind som gir overkapasitet i nettet. Hvordan? Igjen ren antagelse, da de ikke skriver noe om dette, men det er naturlig å tro at det har api til de aktuelle aktørene som betaler dem for dette. Og nei, jeg tror ikke dette er noe vi forbrukere kan gjøre direkte uten mellomledd, da disse store aktørene neppe vil åpne sine api for oss alle. Vi er nok avhengig av å gå via selskaper som Tibber og NeoWatt per nå. På litt sikt kan vi jo håpe at dette er noe det enkelte nettselskapet vil tilby, så slipper vi som forbrukere å forholde oss til mange forskjellige aktører. Siter
SveinHa Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar christbj skrev (24 minutter siden): Vel, fornybar energi er dyrere å la gå til spille. Den der skjønte jeg ikke helt... Om en av en eller annen grunn produserer fossilstrøm som ikke blir brukt må jo det være betraktelig dyrere... Nå vet jo ingen hvor haren hopper vedr strømpriser men jeg er helt sikker på at den i det store og hele ikke skal ned i alle fall, heller tildels betydelig opp. Vi styrer jo mot et planlagt kraftunderskudd og det får konsekvenser... Jeg tviler på at fastpris er aktuelt for meg siden jeg alltid kjøper strøm i de billigste timene på døgnet uavhengig av når på døgnet det er. Nå er jo fastprisen bestemt at skal innføres ETTER valget av en eler annen grunn men er der sagt noe om det blir en permanent løsning eller midlertidig slik de alltid passer på å si om strømstøtten? Siter
christbj Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar SveinHa skrev (2 timer siden): christbj skrev (2 timer siden): Vel, fornybar energi er dyrere å la gå til spille. Den der skjønte jeg ikke helt... Om en av en eller annen grunn produserer fossilstrøm som ikke blir brukt må jo det være betraktelig dyrere... En detalj, men jeg tillater meg uansett å påpeker at du her har tatt ut deler av et sitat jeg hentet fra Tibber og gjengitt slik at det fremstår som min påstand. Det er det ikke. Men jeg har forstått at det er kostnader forbundet med å stoppe vindmøller og at de derfor heller gir bort strømmen, eller i korte perioder til og med betales for at den brukes. Det kan være noe slikt Tibber sikter til. Mitt poeng er uansett at det vil finnes aktører som er interessert i å belønne oss for å kunne skru opp og ned eget forbruk når de har behov for det. Derfor tror jeg ikke våre investeringer i teknologi som kan styre vv-beredere, ladebokser til elbiler osv er bortkastet, selv om det skulle bli innført en god fast strømpris. 🙂 Siter
SveinHa Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar christbj skrev (18 minutter siden): ...har tatt ut deler av et sitat jeg hentet fra Tibber og gjengitt slik at det fremstår som min påstand. Ja, jeg skjønte jo det men det er nok bedre å markere sitater som sitat så blir det hele mye renere og penere slik: Sitat «Inntektene fra Grid Rewards kommer både fra Statnett og fra de ulike kraftbørsene. Det avhenger av hvem som for øyeblikket har størst behov for fleksibilitet og derfor kan tilby den høyeste kompensasjonen. Og uansett kilde, deler vi kompensasjonen med deg som kunde. Hvorfor er de villige til å betale kompensasjon for dette? Vel, fornybar energi er dyrere å la gå til spille. Og fossile brensler, som brukes for å dekke opp når det ikke er tilstrekkelig med strøm i nettet, ja, det er ikke billig å bruke.» 1 Siter
stigvi Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar OlavT skrev (21 timer siden): Med ny modell for fastpris på strøm blir det ikke lenger være noen som helst grunn til å styre strømforbruket basert på strømpriser. Tror du forskjellen på dagpris og natt- og helgepris på nettleie vil forsvinne? Jeg har ingen tro på det og forskjell på pris gjennom døgnet vil fortsatt være der. Siter
Teknor Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar Som automasjonist liker jeg absolutt ikke forslaget - men det må være bra for kraftproduserende husholdninger (solceller). Om de også får fastpris på 40 øre for salg gjennom sommeren når spotprisen er betydelig lavere vil de få godt betalt. Enda et eksempel på at de da vil betales for elektrisitet som vi egentlig ikke trenger. Siter
stigvi Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar Teknor skrev (5 minutter siden): Som automasjonist liker jeg absolutt ikke forslaget - men det må være bra for kraftproduserende husholdninger (solceller). Om de også får fastpris på 40 øre for salg gjennom sommeren når spotprisen er betydelig lavere vil de få godt betalt. Enda et eksempel på at de da vil betales for elektrisitet som vi egentlig ikke trenger. Min nettleie på dagtid er 42 øre. Da går en vel 2 øre i minus for hver kWh en leverer? Siter
hflatoey Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar 12 hours ago, stigvi said: Min nettleie på dagtid er 42 øre. Da går en vel 2 øre i minus for hver kWh en leverer? En plusskunde betaler ikke nettleie til BKK for strømmen som leveres inn til strømnettet og er fritatt for fastleddet i innmatingstariffen. Strømmen som leveres inn til nettet bidrar til å redusere tap i strømnettet. For å kompensere for dette, betaler BKK 4 prosent av spotpris til plusskundene. I tillegg må plusskunder inngå en avtale med sin strømleverandør om å selge overskuddsenergi. Strøm som produseres til eget forbruk er ikke avgiftsbelagt for plusskunder. https://www.bkk.no/priser-for-vare-plusskunder Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.