Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjemme har jeg noen smart-lyspærer som styres fra Home Assistant ved bruk av zigbee. Dette fungerer helt fint som det er i dag, men jeg ønsker mulighet til å ha en bryter som både kan sende signal via zigbee, og kutte strømmen til lyset om zigbee- eller LAN-nettverket er nede.

Jeg endte derfor opp på dette forumet og ble tipset om impulsfjær i en 1-pol bryter, noe jeg allerede hadde kjennskap til:

Husk at du trenger en impulsfjær på bryterne for å få til dimme funksjon.

Impulsfjaer-T47-for-Elko-bryter-El_elby_lightbox.png

1 trykk = PÅ/AV

2 trykk = 100%

1 trykk + holde inne = DIM opp

1 trykk + holde inne igjen = DIM ned

Implementasjonen jeg ønsker ville hatt et relé som har mesteparten eller alle funksjonene du ser over. Disse burde da sendes over zigbee:

1 trykk = PÅ/AV

2 trykk = 100%

1 trykk + holde inne = DIM opp

1 trykk + holde inne igjen = DIM ned

I tillegg ønsker jeg muligheten til å slå av og på strømmen til lampa når nettverkene er nede. Dette kunne da f.eks. ha vært "3 trykk = slå av relé".

Finnes det noe produkt som kan gjøre alt, eller deler av denne implementasjonen? De viktigste funksjonene er kun mulighet til å sende av/på signal via zigbee og skru av/på relé.

Skrevet

Jeg har ikke svar på det du spør om. Men lurer litt på hvorfor du ønsker å bryte strømmen til en zigbee pære. I utgangspunktet fører ikke det noe godt med seg. En pære kan være en ruter i zigbee-nettet og nettet trenger å hente seg inn igjen når en ruter brått forsvinner.

• Like 1
Skrevet
51 minutes ago, stigvi said:

Jeg har ikke svar på det du spør om. Men lurer litt på hvorfor du ønsker å bryte strømmen til en zigbee pære. I utgangspunktet fører ikke det noe godt med seg. En pære kan være en ruter i zigbee-nettet og nettet trenger å hente seg inn igjen når en ruter brått forsvinner.

Denne funksjonen skal igrunn ikke brukes til daglig. Det er bare hvis Home Assistant, eller noe annet i oppsettet ikke er tilgjengelig. Jeg ønsker muligheten til å slå av og på lyset, selv om serveren er ødelagt, crashet, osv. Dette er ikke noe som skjer ofte, men om det skjer ønsker jeg å være beredt.

Skrevet
3 hours ago, NorskNoobing said:

Denne funksjonen skal igrunn ikke brukes til daglig. Det er bare hvis Home Assistant, eller noe annet i oppsettet ikke er tilgjengelig. Jeg ønsker muligheten til å slå av og på lyset, selv om serveren er ødelagt, crashet, osv. Dette er ikke noe som skjer ofte, men om det skjer ønsker jeg å være beredt.

Hvilke lyspærer har du da? du får jo pærer og trådløs brytere som støtter "touchlink" som kan styre lyspære uansett om server er nede 

Skrevet
NorskNoobing skrev (4 timer siden):

Som Brors94 nevner, dette løser du med såkalt "direkte binding". Alle mine zigbee brytere i hvert rom er direkte bundet mot lyskilde i rommet og styrer lampen på normal måte selv om Home Assistant er stoppet. For meg er dette helt essensiell funksjonalitet.

• Like 1
Skrevet
17 minutes ago, Brors94 said:

Hvilke lyspærer har du da? du får jo pærer og trådløs brytere som støtter "touchlink" som kan styre lyspære uansett om server er nede

Jeg bruker nå Philips Hue White & Color spotter og noen Hue Play barer, så har jeg også et Aqara T1 relé som muligens kan brukes. Har vært inne på tanken om bindings tidligere, men ble frarådet dette fra en "contributor" til Zigbee2MQTT. Her er meldingen som han sendte:

its possible that you do everything right and it still wont work.
binding is very tricky.
some devices can not bind to groups, others only to groups, some can only bind to 1, 2, 4 or 8 devices and there are also devices out there that cannot bind at all.

there is NO documentation about it and if the device doesnt return an error then z2m thinks the binding is there even though it isnt.

Har du/dere evt. noen personlige erfaringer som er mer positiv? Ønsker isåfall gjerne å høre om oppsettet, eller litt røft hvordan det er satt opp 🙂

Skrevet (endret)
NorskNoobing skrev (15 timer siden):

Har du/dere evt. noen personlige erfaringer som er mer positiv? Ønsker isåfall gjerne å høre om oppsettet, eller litt røft hvordan det er satt opp

Jeg har lagd bindingene opp mot grupper. Ofte er det mer enn en lyskilde i et rom, men selv i rom med kun en lyskilde har jeg lagd en gruppe. Direkte binding gjøres kun i "bryteren". Lyskilden vet ikke noe om dette. Jeg forteller bryteren hvilken gruppe den skal styre og passer på at den er våken ved å trykke på en knapp samtidig som jeg lagrer oppsettet i z2m. Det har vært raskt og lett å sette opp og det virker. Home Assistant får også beskjed om at bryteren trykkes på selv om det er en direkte binding mot lysgruppen.

Endret av stigvi
  • Like 1
Skrevet
On 04/02/2025 at 07:39, stigvi said:

Jeg har lagd bindingene opp mot grupper. Ofte er det mer enn en lyskilde i et rom, men selv i rom med kun en lyskilde har jeg lagd en gruppe. Direkte binding gjøres kun i "bryteren". Lyskilden vet ikke noe om dette. Jeg forteller bryteren hvilken gruppe den skal styre og passer på at den er våken ved å trykke på en knapp samtidig som jeg lagrer oppsettet i z2m. Det har vært raskt og lett å sette opp og det virker. Home Assistant får også beskjed om at bryteren trykkes på selv om det er en direkte binding mot lysgruppen.

Høres interessant ut, og mest sannsynlig den beste løsningen for mitt bruksområde. Hvilken/hvilke brytere eller fjernkontroller bruker du?

Skrevet
NorskNoobing skrev (37 minutter siden):

Høres interessant ut, og mest sannsynlig den beste løsningen for mitt bruksområde. Hvilken/hvilke brytere eller fjernkontroller bruker du?

Jeg bruker de som fulgte med lampene, Philips Hue Dimmer. Det er den utgaven med 4 knapper. Jeg kjøpte noen holdere som passer inn i Elko sine rammer og de tradisjonelle bryterene er tatt vekk.

Hadde det vært i dag så hadde jeg muligens kjøpt den Philips Hue saken som skal ligge inne i veggboks bak bryter. Da hadde det visuelt sett helt "standard" ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.