Einar Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Det er visst det jeg trenger nå. Jeg prøver å hente over alt fra Homeseer til HA. Det har gått greit så langt, med Z-wave JS, Zigbee2MQTT og devices fra begge. Og automasjoner for å behandle dem. Det så jo lovende ut. Men nå begynner det å bli rimelig mye ræl å scrolle gjennom i Overview. Bare en Fibaro keyfob og AMS reader spiser opp en hel skjerm. Og noen kjempesvære rundinger for å stille termostater så blir det mye. Så jeg tenkte å lage ett eller flere nye dashboard der jeg kan prøve å finne ut hvordan jeg skal slanke skjermbruken. Men da er det som jeg skulle blitt flyttet direkte fra barnehagen til videregående! Jeg prøver å følge bruksanvisning som ikke stemmer med det jeg ser. Redigere filer jeg ikke finner. Nekte å åpne terminal for å lete etter dem og så videre. Og hver gang jeg åpner manualen for veiledning så butter det i noe som ikke stemmer. Så her må jeg ha kortsluttet noen vesentlige emner i progresjonen. Når det gjeldt Homeseer så fant jeg en "skole" her på forumet som brakte meg smertefritt gjennom prosessen. Men i HA kom jeg bare så langt før det bråstoppet! Riktignok fungerer det grunnleggende, men om alle devices i huset skal inn i "Overview" så blir det ganske ubrukelig. Konklusjonen er at jeg trenger en opplæringsplan. Eller har dere som kan det kjempet dere gjennom jungelen med lommekniv, machete eller skogryddingsmaskin? Jeg har selvfølgelig prøvd Youtube, men noen har forandret på HA siden de videoene (jeg fant) ble lagt ut, så de beskriver ikke nåværende brukergrensesnitt og valg. Siter
christbj Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden En video mer til inspirasjon enn opplæring, da den ikke viser trinn for trinn hvordan alt gjøres. Men det er verdt noen minutter å se hva som relativt enkelt er mulig å få til med Dashboard av den nyte typen «sections» kombinert med presence, hvis du har tatt i bruk det. Hvis du vil lære bygging dette fra bunn kan jeg anbefale HA teamets release party videoer og se gjennom de som omtaler utviklingen av sections type dashboard. De har også laget en veldig kort intro som kan være nok til å få deg i gang. Her gjøres alt i grafisk grensesnitt, det er ingen redigering av kode. Siter
Einar Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden (endret) Nå prøvde jeg den intro videoen. Men fy fasan så fort det gikk! Jeg måtte prøve flere ganger for å kjøre bare så mye at jeg kunne prøve å gjøre det. Det er jo en 15 minutters video komprimert til ett og et halvt minutt! I tillegg til at det ikke ser slik ut i mitt UI. Så jeg må gjette meg frem til hvor jeg finner dialogene. Og på 0:53 bare slurer jeg. Jeg kan ikke få til å vise dim%. Som jeg jo gjerne både ville se og kunne endre. Så det blir uhorvelig mye prøv og feil, mest det siste. Det er litt typisk system laget av kodere. "Alle forstår jo dette, for jeg forstår det". Eller kanskje for de som vet hvordan de gjorde det i tidligere versjon. Så jeg trenger fortsatt en instruksjon for meg som ikke kan det fra før. Jeg har funnet en på Youtube som virker å være interessert i å vise hvordan. Men han ligger jo sørgelig bakpå ( og inrømmer det ). Så vidt jeg vet er jeg ikke på en pre release versjon. Edit: Nå kom jeg ett steg videre takket være min kjære venn ChatGPT 4o. Ikke i å forstå, men i alle fall å utføre. Jeg tror ikke det egentlig var AI, men en slags SuperGoogle som skreller vekk reklamen. 😉 Endret 11 timer siden av Einar 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.