Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte kanskje det kunne være interesse for en tråd for å dele flows. Her er mitt første bidrag i så måte:Skjermbilde2025-02-04kl_18_00_27.thumb.png.9c60e2b433a97e11551ddbe464525ad8.png

Termostatene som styres er HeatIt z-trm2 i Hall og Entre, ELKO (gammel) på Bad, ELKO (ny) på vaskerom. Dette er underetasjen i et hus der gulvet står på grunnen, altså er det betonggulv i bunnen. Det gjør at jeg kan utnytte magasineringseffekten av varme i betongen.
Oppsettet er Homey Pro 2019 med Advanced Flow aktivert.

• Like 1
Skrevet (endret)

Her er min flow for styring av VVB. Berederen er en Høiax Connected 200, og jeg la opp til egen styring da jeg oppdaget at Høiax sin cloudløsning ikke klarte å styre riktig dersom strømprisen ble lavere enn 0 kr/kWt. Det er mulig det er rettet nå, men styringen fungerer bra nok som den står så jeg jeg går ikke tilbake til Høiax sin styring.
Jeg har satt styringstemperaturen til 70 grader, og at den skal varme med full effekt når den er aktiv.

Vi er 4 voksne i husholdningen, og vi har så langt ikke opplevd mangel på varmtvann.
image.thumb.png.d7062c822ebeda50d17c580751c382cb.png

Endret av storeulv
Skrevet

@storeulv Tusen takk for dette. Veldig interessant!

Noen spm fra meg:

1. Dette er prisstyrt oppvarming ser jeg. Hvordan har denne flowen funket for deg? Hvor lenge har du hatt den gående? Hva har du tunet på underveis? Hva har du sett i forskjell på strømregningen?

2. Har du også noe flows for nattsenking eller senking av temperatur når du er borte fra huset?

3. Har du noe smartstyring på VVB?

4. Ser du har litt andre regler på sommerhalvåret enn vinterhalvåret. Hva er rasjonale bak det? Ønsker du ikke å opprette samme temperatur i huset uavhengig av temperaturen ute? Skjønner at man kanskje vil beskytte gulvet mot frostskader o.l. på vinteren, men termostaten har vel en føler for å detektere frosttemperatur, og den vil vel ikke trigges på sommeren?

Jeg spørr litt utifra et teoretisk perspektiv, og er forberedt på at praksisen tilsier noe annet. Har selv null erfaring rundt smartstyring av oppvarming. :)  

Her er min flow for oppvarming av VVB:

image.thumb.png.cefdf519daff3a2ff5804e03aebfaef1.png

Skrevet (endret)
omarfi skrev (25 minutter siden):

1. Dette er prisstyrt oppvarming ser jeg. Hvordan har denne flowen funket for deg? Hvor lenge har du hatt den gående? Hva har du tunet på underveis? Hva har du sett i forskjell på strømregningen?

2. Har du også noe flows for nattsenking eller senking av temperatur når du er borte fra huset?

3. Har du noe smartstyring på VVB?

4. Ser du har litt andre regler på sommerhalvåret enn vinterhalvåret. Hva er rasjonale bak det? Ønsker du ikke å opprette samme temperatur i huset uavhengig av temperaturen ute? Skjønner at man kanskje vil beskytte gulvet mot frostskader o.l. på vinteren, men termostaten har vel en føler for å detektere frosttemperatur, og den vil vel ikke trigges på sommeren?

1. Flowen har gått i ca 3 år. Primærmålet så langt har vært å varme opp med så billig strøm som mulig, sekundært har det vært å spare strøm. Jeg har redusert årsforbruket av strøm med ca 15 % siden jeg tok Homey i bruk sent på året i 2021.
  2. Jeg har ikke lagt opp til noe nattsenking eller annen senking på denne oppvarmingen. Det er mest pga vi har en katt som alltid er hjemme (med barnevakt 😉 ) om vi er bortreist.
  3. Se egen post for VVB.
  4. Jeg ser ikke noe behov for å ha varmekabler påslått i hallen gjennom sommerhalvåret. 

Generelt så er mine flows lite avanserte i den forstand at jeg bruker få variabler og tags. Det er mulig jeg kommer til å endre på dette med tiden, men foreløpig er jeg fornøyd med å ha flows som er mulige å lese gjennom ett skjermbilde. Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre, det handler mer om personlige preferanser.

Endret av storeulv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.