roadrune Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Hei, jeg har en Aqara nærværssensor som jeg har satt opp mot 3stk Ikea Trådfri pærer, og så langt fungerer det utmerket med 30sekunder forsinkelse på lysene før de slår seg av (etter folk er forduftet), for i det daglige er dette ett rom der det fungerer fint, det som jeg ikke får til eller finner ut av, er hvordan jeg kan bruke en fjernkontroll til å overstyre den automasjonen. Det hender at jeg holder på med diverse i dette rommet og da vil jeg at alle lysene skal stå på fullt til jeg slår de av via samme fjernkontroll. Lager jeg en automasjon der jeg slår de på, så vil jo allikevel nærværsautomasjonen starte 30-sekunders nedtelling og slå av om jeg passerer en sone. Og mens jeg er inne på fjernkontroll, jeg har også en Ikea Trådfri fjernkontroll som jeg har paret med HA, men den har ingen entities, det som er spesielt er at HA logger korrekt om jeg trykker på en knapp på fjernkontrollen, så det burde vel være mulig å bruke den mot HA? Siter
Teknor Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Noe sånt: Lage to automasjoner. Fjernkontroll på: Slår av bevegelsesautomasjon og slår på lyset Fjernkontroll av: Slår på bevegelsesautomasjon og slår av lyset 1 Siter
roadrune Skrevet 5. februar Forfatter Skrevet 5. februar Hvordan kan jeg få en automasjon til å stoppe en annen da? Siter
Håvardgj Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar roadrune skrev (12 timer siden): Og mens jeg er inne på fjernkontroll, jeg har også en Ikea Trådfri fjernkontroll som jeg har paret med HA, men den har ingen entities, det som er spesielt er at HA logger korrekt om jeg trykker på en knapp på fjernkontrollen, så det burde vel være mulig å bruke den mot HA? du må nok bruke automasjoner for å få aksjoner fra den. leter du litt i de ulike valgene når du lager en ny automasjon finner du igjen enteties'ene alternativt bruke et blueprint som gjør slik du vil. f.eks https://community.home-assistant.io/t/zha-ikea-tradfri-5-button-remote-custom-actions/284720 roadrune skrev (8 timer siden): Hvordan kan jeg få en automasjon til å stoppe en annen da? Under "then do" kan du velge nederst i listen "other actions" -> "automations" -> 1 Siter
stigvi Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar (endret) roadrune skrev (17 timer siden): Hvordan kan jeg få en automasjon til å stoppe en annen da? Hver automasjon har en egen bryter som du finner som "automation.navnet_på_automasjonen" Du deaktiverer en automasjon med turn_off("automation.navnet_på_automasjonen") Dette er forresten den samme bryteren som du ser til høyre for hver automasjon i listen over alle automasjoner Men dette er altså en deaktivering av en automasjon. Du kan nok ikke bruke dette til å stoppe en automasjon som allerede kjører. Som andre har nevnt, se om du finner en blueprint som passer med ditt behov. roadrune skrev (22 timer siden): Og mens jeg er inne på fjernkontroll, jeg har også en Ikea Trådfri fjernkontroll som jeg har paret med HA, men den har ingen entities Brytere har som regel ingen entiteter. De sender event'er når en trykker på en knapp. I en automasjon må en da lage en trigger på et knappetrykkevent. Men brytere har gjerne et batteri og batteritilstand er som regel representert med en entitet. Endret 6. februar av stigvi 1 Siter
roadrune Skrevet 6. februar Forfatter Skrevet 6. februar Driver å tester med ett blueprint, men det er noe jeg ikke forstår, hvis jeg aktiverer bypass i blueprintet virker ikke lysene bortsett fra via fjernkontroll, slår jeg av bypass virker de via sensor. Siter
roadrune Skrevet 6. februar Forfatter Skrevet 6. februar Jeg fikk det til, men ikke med blueprint. Når en velger automasjon under other actions er det ett alternativ å stoppe running actions, det gjør at det funker. Også med fjernkontrollen fra Ikea. Takk for hjelpen. Siter
eivtress Skrevet 10. februar Skrevet 10. februar Det er mulig du allerede har løst det. Men en teknikk jeg lærte tidlig som løser tilfeller hvor man vil deaktivere automasjoner, er virtuelle brytere. Altså en bryter du lager selv. I HA lager du disse under devices & services, så er det en fane som heter helpers. Så lager du en "helper" av typen "toggle". Da har jeg f.eks. en bryter som jeg kaller automatikkpause. I din automasjon med aqara sensor og lys setter du som et vilkår at denne bare kjører når automatikkpause er AV. Når du vil styre lyset manuelt med fjernkontroll setter du automatikkpause PÅ når du trykker på fjernkontrollen. Det Håvardgj nevner i post 4 funker også. Men med virtuelle brytere kan du overstyre mange automasjoner samtidig ved å skru den av og på. Så lenge denne bryteren ligger som et vilkår i alle de automasjonene. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.