Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lett i jungelen av smartutstyr på nett uten å finne et definitivt svar, så derfor spør jeg alle dere nerder som henger her på forumet;

Finnes det smarte lysbrytere og/eller stikkontakter som har innebygget klima- (temp/fukt) og bevegelsessensor?

Jeg har en del batteridrevne sensorer av ulike slag (klima/bevegelse), og nå har det blitt såpass mange at det begynner å bli slitsomt å bytte batterier på dem i tide og utide. Jeg bor i et eldre hus, så løse sensorer har vært eneste løsningen så langt, men nå er det flere rom som skal pusses opp, og da vil jeg gjerne få inn fastmonterte og smarte stikkontakter og lysbrytere.

Det var da det slo meg at det ville vært veldig praktisk om det fantes "alt-i-ett"-versjoner av disse, så jeg slipper å installere egne sensorer i vegger og tak for klima og bevegelse. Ideen er å ha minst 2-3 stikk og lysbryterne med integrert klima og bevegelsessensor og kombinere disse til én sensor i Home Assistant. Hver av sensorene trenger ikke dekke hele rommet, men tilsammen gir de god dekning. Dette er også en fordel mtp temperatursensorene, som hver for seg kan være litt unøyaktig alt etter hvor høyt/lavt de er plassert og om de står i et kaldt hjørne eller ikke. Med en gjennomsnittsmåling får man et riktigere bilde.

Er det noen som vet om denne typen stikkontakter og/eller lysbrytere, så link gjerne til dem her. Hvis du har erfaringer med dem, så vil jeg gjerne høre om det også. Et absolutt krav er at de må bruke ZigBee/Zwave/Matter og ikke WiFi!

Skrevet

Svaret er vel nei, for de genererer for mye egenvarme til at temp/fukt-målinger blir riktig. Elko har vel muligens enheter med innebygget bevegelsessensor.

• Like 1
Skrevet

Jeg har tenkt rimelig likt og vurdert forskjellige multisensorer som passer i en elko ramme. Problemet blir at plasseringen ved lysbryteren sjelden er optimal for en bevegelse evt presence sensor. Derfor har jeg nylig kjøpt 3 stk Everything Presence Lite, etter at jeg så informasjon/reklame for den oppdaterte utgaven på youtube. Det finnes også en større versjon med flere sensorer, Everything Presence One. Begge med mulighet for flere sensorer. Det som gjorde at jeg bestilte nå var at de har fått ned kostnadene til forsendelse til andre land.

Du skriver ikke Wifi, men jeg regner med at du mener ikke skybasert. Disse sensorene benytter ESPHome og dermed Wifi - men lokalt og med åpen kildekode har du full kontroll. Lite sensoren leveres standard med kun presence deteksjon (mm-bølge) og lyssensor. Den store sensoren har alt du ber om innebygget. Begge kan i tillegg utstyres med Co2 sensor.

Siden du skal pusse opp kan du legge frem trekkerør og veggboks til optimal plassering av denne typen sensorer i de rommene du vil ha dem. Så må du velge hvor diskre du vil gjøre det, om du vil ha en USB strømforsyning inne i veggboksen med ledning ut, eller en mer tradisjonell USB strømforsyning med USB kontaktene på fronten.

En siste mulighet, som jeg ikke har testet ut enda, er å ha felles strømforsyning for slike enheter og overføre 5v fra et sentralt punkt via egnede kabler i trekkerør til enhetene. Hvis huset er kompakt kan det fungere, men det blir for spenningsfall på mer enn den normale maks 5m avstanden på USB.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.