Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En litt snodig sak oppstod i går. Ett enkelt IPkamera (Tapo C200) får ip: 192.168.80.84 selv om det har fast ip i DHCP serveren satt til 172.16.0.xx. Det har koblet seg til et av mine trådløse nett men der har også dukket opp en mistenkelig melding i UniFi loggen:  "A third-party access point near #et av mine aksesspunkt# is broadcasting #min SSID#. Prøvde å slå på "Rogue DHCP Server Detection" i UniFi server uten at det hjalp noe og "DHCP guarding" er også slått på...

Nettverksoversikt:

• Altibox internet i bromodus. WiFi skal da være avslått. Tok den ut av bromodus, endret SSID og satt den i bromodus igjen uten at ny SSID dukket opp (som forventet)
  • Ubiquiti EdgeMAX router med DHCP server i 172.16.0.nn området. Flere titalls enheter har fast IP satt i DHCP serveren, også det aktuelle kamera.
  • UniFi lokal server for 4 UniFi aksesspunkt

Så vidt jeg kan se er det kun dette ene kameraet som finner feil DHCP server/ikke finner DHCP server og går på en eller annen standard adresse. Jeg har funnet på nett at en del routere bruker 192.168.80.80 som service- eller adminport.

Noen gode tips for feilsøking her? Eneste endringen i nettverk gjort de siste ukene er å flytte UniFi server fra en Windows maskin til en annen og konfigurasjon flyttet med backup gammel server/restore til ny.

Endret av SveinHa
Skrevet (endret)

Jeg endret navn på den SSID som laget trøbbel men denne SSID var oppe og gikk likevel... Med appen "WiFi Analyzer" på telefonen fikk jeg opp MAC på aksesspunktet som laget trøbbel og selv om det etter signalstyrke kunne se ut til å være i gangen i hovedhuset fant jeg det på eldhusloftet: Et gammelt Ubiquiti aksesspunkt som ikke styres av UniFi... Litt pussig at jo nærmere Quislingen jeg var, jo dårligere ble signalstyrken... og da jeg gikk rundt og lette var jeg mindre enn 2 meter unna... Koblet ut dette og da forsvant denne SSID. Tilbakeførte SSIDnavn på opprinnelig nettverk og så langt ser det ut til at jeg er oppegående igjen...

...men jeg skjønner fremdeles ikke hvor 192.168.80.84 kommer fra... Antar det er det gamle aksesspunktet som har en "skjult" DHCP server...

Noen ganger hjelper det bare å stille et spørsmål... 👍😁

Endret av SveinHa
  • Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.