Thomas_E Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Vi har lyst å kunne dimme lysene våre i stua og kommer nok hovedsakelig til å gå for smarte pærer sammen med noen form for smart bryter. Jeg har dog et par «dumme» spørsmål som jeg ikke har forstått helt. Hvordan vet jeg om en smart bryter/dimmer dimmer lyset «fysisk» og ikke «smart/virtuelt»? Det finnes brytere med display som kan gjøre funksjoner som å endre farge, dette må jo gjøres f.eks. over Z-wave og da dimmer de vel fort også over Z-wave via Homey-en min og ikke «fysisk»? I stue/kjøkken har jeg 2 doble brytere for å styre 4 laster. Utfordringen er at 1 av disse lastene går til spotter under overskap på kjøkken hvor jeg da åpenbart ikke kan skifte til smarte pærer. Jeg trenger ikke kunne dimme lysene under overskapene, men jeg må åpenbart kunne skru de av og på og gjerne via app for automatisering. Finnes det løsning for dette? På den andre doble bryteren lurte jeg på om det går an å koble sammen disse to lastene til en (smart) enkeltbryter? Da vil jeg kun bruke bryteren til å overstyre automatikken. Ref over, jeg har sett meg ut Aqara Display Switch v1. Det at denne er 2-kanals, betyr det at den er lagt opp til 2 separate laster slik jeg har? Endret 15 timer siden av Thomas_E Siter
christbj Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Det er ingen dumme spørsmål, det er alt for mange muligheter her til det. 🙂 Smart dimming av lys kan gjøres på to måter: A: Smarte lyspærer som styres av en smart knapp (jeg kaller det bevisst knapp og ikke bryter, da du ikke ønsker å koble fra strømmen til en smart pære, da er den ikke styrbar lenger). B: Smart dimmer som styrer "dumme" lamper/pærer. Hva som er beste løsning avhenger av hva du ønsker å gjøre, hvor mye penger du vil legge i dette i førte omgang, og dine egne meninger. Noen er sterke tilhengere av det ene, noen det andre. Dersom du ønsker å gjøre noe mer enn å skru av og på samt endre lysstyrken trenger du smarte pærer (selv om mange "dumme" LED pærer forandrer fargetemperatur når dimmes - kaldt lys på full effekt, varmere lys ved lavere effekt). Hvis du vil endre farge på lyset i rommet må du har smarte pærer. Smarte pærer styres av smarte knapper, f.eks. har IKEA flere smarte lys (f.eks. Trådfri serien) med tilhørende knapper som kan styre både lysstyrke og farge (og alle kan integreres direkte i Homey uten bruk av Ikeas egen HUB). Hvis du velger smarte pærer skal de IKKE kobles til en dimmer. De skal ha full spenning eller ingen spenning, ergo kobles til en bryter - eller kobles direkte uten bryter. Min anbefaling er å benytte en smart bryter som kan stilles inn til å operere i "detached mode". Dvs at bryteren ikke skrur av strømmen når du trykker på knappen, men heller sender et signal til den/de smarte pærene at de skal skru seg av/på. Jeg har så langt kun sett dette i form av "piller" (enheter elektrikeren kobler til inne i veggboksen og som kan styres både av smarthuset og av den vanlige lysbryteren de monteres bak), f.eks. Shelly og Sonoff. Aqara har nettopp lansert sin H2 lysbryter, som selv om den ikke direkte har denne modusen har en knapp som styrer releet av og på og en annen knapp som kan programmeres til hva du vil i smarthuset. Og siden den er smart kan du uansett skru på igjen strømmen fra smarthuset om noen har skrudd av lyset ved å trykke på knappen. Ang spm 2 så finnes det doble smarte brytere. Både Aqara (H2 finnes som 2-kanals bryter) og Namron fra Elektroimportøren. spm 3: To små laster kan normalt slå sammen og styres på en bryter, men hvorfor gjøre det når det finnes to-kanals smarte brytere? spm 4: Ja, to kanaler betyr at den kan styre to laster. Du velger selv hvilken løsning du ønsker basert på hva du vil oppnå. For min del har jeg etter hvert prioritert at alt skal kunne fungere også om smarthuset er ute av drift. Derfor bruker jeg primært smarte brytere og dimmere. Jeg har ikke selv sett behovet for styring av farge på lysene og er fornøyd med den endringen i varme i lyset som skjer når det dimmes. Og ikke glem at alt som skal ha fast tilkobling til elektrisk anlegg skal monteres av elektriker. Derfor bruker mange smarte pærer og batteridrevne knapper som de kan montere selv. Det kan være en enkel og rimelig måte å starte på, men ser du kostnader over tid er det dyrt med smarte pærer som må byttes etter få år sammenlignet med smarte dimmere/brytere som lever i 10+ år (regner jeg med, ingen av mine er eldre enn et par år så langt). Et lite tips hvis du vil begynne med smarte lyspærer er å montere impulsfjær under lokket i lysbryteren som styrer det aktuelle lyset og dermed bygge den om til en impulsbryter. Fjæren monteres slik at strømmen alltid er på der du har kobles til smarte pærer. Du har lov til å ta av deksler på fast installasjon, derfor er dette noe du har lov til å gjøre selv. Og familien vil raskt venne seg til at det ikke er mulig å skru av lyset lenger. Noen lamper. f.eks. Ikea sine, kan også konfigureres til å "Toggle" (endre status av/på) når strømmen skrus av og på. Dermed fungerer bryteren også til å skru lyset av og på om smarthuset ikke virker. 1 Siter
Thomas_E Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden (endret) christbj skrev (34 minutter siden): Hvis du velger smarte pærer skal de IKKE kobles til en dimmer. De skal ha full spenning eller ingen spenning, ergo kobles til en bryter - eller kobles direkte uten bryter. Min anbefaling er å benytte en smart bryter som kan stilles inn til å operere i "detached mode". Det er egentlig tre grunner til at jeg tenker i retning både smart bryter og smarte pærer. IKEA Trådfri smarte pærer koster ikke mer enn 149,- for tiden og skal vare 25k timer. Prisforskjellen mot en dim-to-warm blir fort da veldig liten? Fordelen og som jeg egentlig ønsker med de er at jeg da kan stille temperatur uavhengig av styrke. Jeg har hørt lest og sett en del varierende tilbakemeldinger rundt å dimme LED-lys med blinking og trøbbel. Mulig dette er en irrasjonell frykt Jeg har også et par Aqara T1M Ceiling Light i dag koblet på dum bryter. Jeg ønsker å installere en bryter som alle i huset kan bruke(og en jeg ikke trenger å bytte batteri på + slippe å ha 2 hvor den ene ikke skal brukes). Jeg kan vurdere impulsfjær her ser jeg, så får lese meg litt opp på det. Du nevner Aqara H2, at den i praksis kan brukes i «detached mode». Hvordan finner jeg ut av det på andre brytere? F.eks. den Display Switch v1 som jeg nevnte jeg ønsker i stua? Tuuusen takk for veldig, veldig bra svar. Veldig oppklarende det her. Endret 15 timer siden av Thomas_E Siter
christbj Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Thomas_E skrev (52 minutter siden): Det er egentlig tre grunner til at jeg tenker i retning både smart bryter og smarte pærer. IKEA Trådfri smarte pærer koster ikke mer enn 149,- for tiden og skal vare 25k timer. Prisforskjellen mot en dim-to-warm blir fort da veldig liten? Fordelen og som jeg egentlig ønsker med de er at jeg da kan stille temperatur uavhengig av styrke. Jeg har hørt lest og sett en del varierende tilbakemeldinger rundt å dimme LED-lys med blinking og trøbbel. Mulig dette er en irrasjonell frykt Jeg har også et par Aqara T1M Ceiling Light i dag koblet på dum bryter. Jeg ønsker å installere en bryter som alle i huset kan bruke(og en jeg ikke trenger å bytte batteri på + slippe å ha 2 hvor den ene ikke skal brukes). Jeg kan vurdere impulsfjær her ser jeg, så får lese meg litt opp på det. Du nevner Aqara H2, at den i praksis kan brukes i «detached mode». Hvordan finner jeg ut av det på andre brytere? F.eks. den Display Switch v1 som jeg nevnte jeg ønsker i stua? 1. Da har du gjort en helt grei vurdering. 🙂 2. Det kan skje, men hos meg har det kun skjedd med noen LED pærer med E27 sokkel. Og da gjerne kun på på et lite effektområde, som mellom 77&79%. Det er det mulig å styre unna. Lamper med fast LED lyskilde har jeg ikke opplevd slike problemer med. 3. Støtter som nevnt den tanken, at det også skal kunne brukes fysisk og batterier kan være irriterende å bytte. Aqara Display Switch har jeg ikke hørt om før du nevnte den nå, ser det er en flott men litt kostbar smartbryter. Den er beskrevet med 4 programmerbare knapper. Ergo kan du selv velge hva knappene skal gjøre. Merk at det så langt er behov for Aqara sin egen hub for enkelte funksjoner på både denne og H2 switchen, hvilke funksjoner har jeg ikke lest meg opp på, men Stu sier noe om det her i i denne videoen. Stu er også lei gammel type lysbrytere som familien kan skru av på kurser med smartlys, han har tydeligvis ikke montert impulsfjær. Impulsfjær har jeg montert slik der jeg har Elko brytere og smartlys (f.eks. Ikea Floalt), se vedlagte bilder. Bra vi som har litt erfaring kan dele den med andre, jeg lærte veldig mye på dette forumet da jeg begynte med smarthus for snaut 4 år siden. 🙂 Siter
christbj Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Kom på en ting til. De fleste av mine smarte brytere og dimmere blir svært sjelden brukt fysisk. Jeg har installert en rekke sensorer, både rimelige PIR sensorer, som Ikea Vallhorn, og mer avanserte millimeterbølge sensorer, som Everyting Presence Lite. Noen dørsensorer også brukes til styring av lys. Etter tilpasning av reglene som styrer lysene er det sjelden behov for å styre lyset manuelt. Det er jo litt av poenget med smarthus, ting skal bare skje helt av seg selv. 🙂 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.