Joachim Skrevet 24. januar 2018 Skrevet 24. januar 2018 (endret) 7 minutes ago, Mogge said: Vil det da si at jeg ikke trenger den jigsaw knx modulen til skapet? eller hvordan virker dette? I prinsippet så trenger du ikke å ha den modulen. Du trenger en windows-maskin og et grensesnitt mot KNX-busen. Jeg brukte det USB grensesnittet som Gira Homeserver brukte. Du kan kjøpe lisens til windows eller bruke demolisens. Her brukte jeg demolisens og valgte til slutt å bestille en Jigsaw KNX som jeg nå har montert i skapet. Denne har sitt eget interface mot busen og kan også brukes som et vanlig IP-grensesnitt når jeg endrer ting fra ETS. edit: Anbefaler å ta en titt på webinarer osv på YouTube-kanalen deres: https://www.youtube.com/channel/UCBP27yceCnbji7PKsq3hexw Endret 24. januar 2018 av Joachim Siter
Frank Nilsen Skrevet 25. januar 2018 Skrevet 25. januar 2018 20 hours ago, Mogge said: Noen som har vært borti bra led dimmere til skap montering? Jeg har fulle tavla i denne: https://katalog.gira.de/no_NO/datenblatt.html?id=658701 Fantastisk dimmer. Men pass på at du får siste versjon (tror det er i04) i00 funker ikke på LED. Siter
Mogge Skrevet 25. januar 2018 Skrevet 25. januar 2018 45 minutes ago, Frank Nilsen said: Jeg har fulle tavla i denne: https://katalog.gira.de/no_NO/datenblatt.html?id=658701 Fantastisk dimmer. Men pass på at du får siste versjon (tror det er i04) i00 funker ikke på LED. Mulig jeg har i00 da. Kjøpte de for et par år siden. Er det mulig å oppdatere software på disse tro? Siter
Frank Nilsen Skrevet 25. januar 2018 Skrevet 25. januar 2018 9 minutes ago, Mogge said: Mulig jeg har i00 da. Kjøpte de for et par år siden. Er det mulig å oppdatere software på disse tro? Jeg har både i02 og i04. Har brukt de på forskjellige LED downlights. Funker knall. Tror ikke det går an å oppgradere de nei. Siter
Mogge Skrevet 25. januar 2018 Skrevet 25. januar 2018 Just now, Frank Nilsen said: Jeg har både i02 og i04. Har brukt de på forskjellige LED downlights. Funker knall. Tror ikke det går an å oppgradere de nei. Hvor mange LED spotter har du pr kanal? Kunne du ikke tatt en printscreen av innstillingene på dimmeren? mulig jeg har stilt de inn feil da. Siter
ATWindsor Skrevet 25. januar 2018 Forfatter Skrevet 25. januar 2018 7 hours ago, Frank Nilsen said: Jeg har fulle tavla i denne: https://katalog.gira.de/no_NO/datenblatt.html?id=658701 Fantastisk dimmer. Men pass på at du får siste versjon (tror det er i04) i00 funker ikke på LED. Har du prøvd den med lav effekt? Skulle ønske den var hakket bedre både på max og min effekt. Siter
Mogge Skrevet 26. januar 2018 Skrevet 26. januar 2018 22 hours ago, ATWindsor said: Har du prøvd den med lav effekt? Skulle ønske den var hakket bedre både på max og min effekt. Hva mener du med lav effekt? Siter
ATWindsor Skrevet 26. januar 2018 Forfatter Skrevet 26. januar 2018 4 hours ago, Mogge said: Hva mener du med lav effekt? Jeg tenkte med få eller en LED-pære, 7 watt minimumslast er litt høyere enn jeg liker. Siter
Mogge Skrevet 27. januar 2018 Skrevet 27. januar 2018 On 26.1.2018 at 21:07, ATWindsor said: Jeg tenkte med få eller en LED-pære, 7 watt minimumslast er litt høyere enn jeg liker. Nei det har jeg ikke. Mener mine spotter har 9w led. Siter
Frank Nilsen Skrevet 28. januar 2018 Skrevet 28. januar 2018 On 25.1.2018 at 17:14, ATWindsor said: Har du prøvd den med lav effekt? Skulle ønske den var hakket bedre både på max og min effekt. Nei, mine er 9w og jeg har vel minium 3-4 på alle kanaler. Siter
Frank Nilsen Skrevet 28. januar 2018 Skrevet 28. januar 2018 On 25.1.2018 at 10:19, Mogge said: Hvor mange LED spotter har du pr kanal? Kunne du ikke tatt en printscreen av innstillingene på dimmeren? mulig jeg har stilt de inn feil da. Har minimum 3-4 spotter pr kanal, 10 på det meste. Har for det meste Nordesign sine spotter. http://www.nordesign.no/main.aspx?page=article&artno=192770906 Siter
Mogge Skrevet 28. januar 2018 Skrevet 28. januar 2018 Jeg får prøve meg på innstillingene du har og se om det gir utslag i positiv vei:) Siter
Norgeir Skrevet 29. juli 2018 Skrevet 29. juli 2018 Hei Kan man laste ned programmet fra anlegget, og ned til ETS? Har mistet mitt program... Siter
ATWindsor Skrevet 29. juli 2018 Forfatter Skrevet 29. juli 2018 Såvidt meg bekjent er det ikke mulig som defeault, men det finnes tredjeparts plugins som generer program utifra anlegget, antar det som slike "omvendte compilere" (som sikkert heter noe annet), at man mister navn osv. Men tror det koster penger for disse. Siter
Blimp Skrevet 3. september 2018 Skrevet 3. september 2018 Heisann! Nykommer her (på forumet iallefall.. har hatt hus med knx siden 2012) Noen av dere som har kobla opp stemmestyring mot knx-systemet deres? Har blitt litt hekta på den slags i det siste, og nå kommer vel Google Assistant på norsk ganske snart. Øyner dermed muligheten for å slippe å røre på annet enn tunga.. Siter
Automatikk Skrevet 5. september 2018 Skrevet 5. september 2018 Mulig ThinKNX kan være noe for deg? Siter
kjartan Skrevet 6. september 2018 Skrevet 6. september 2018 Hei, Lurte på om noen her inne hadde tips til hvordan en best programmerer varmekabler i ETS? I sikringskapet har jeg Hager (TXA204D), mens jeg har Gira (5142 00) tastesensor med ekstern og intern føler i rommet. Pleier dere å bruke både intern og ekstern føler, og hvordan passer man på at varmekablene ikke går over maks temperaturen til parketten? Siter
Automatikk Skrevet 7. september 2018 Skrevet 7. september 2018 Man bør så ofte som mulig gå for føler i gulv og intern føler i termostat. Ellers kan gulvet fort føles kaldt selvom romtermostaten mener temperaturen er oppnådd. Disse to verdiene bør blandes i termostaten, der gulvføler står for 70% av riktig temperatur. Dette er innstillinger du finner på tastsensoren. I tillegg skal det være en grenseverdi man setter (feks 26 grader) der et lock object gir 1/true, som så kobles sammen med lock input object på relé. Innstillingene for dette objektet på releet må være at utgangen går til 0 dersom lock input object går til 1/true. Kanskje litt for lett forklaring, men føler du jeg er inne på noe? Siter
kjartan Skrevet 7. september 2018 Skrevet 7. september 2018 Takk for svar Automatikk. Jeg forstår hva du seier, men er litt mer usikker på hvordan det skal programmeres. Den første delen vett jeg hvordan jeg setter opp, men er litt usikker på hvordan det med lock object settes riktig opp i ETS. Er det noe du hadde hatt mulighet til å gi meg et screenshot av? Eventuelt linke til en plass hvor det står beskrevet litt i detalj? Siter
Bgam Skrevet 10. september 2018 Skrevet 10. september 2018 På 7.9.2018 den 13.06, kjartan skrev: Takk for svar Automatikk. Jeg forstår hva du seier, men er litt mer usikker på hvordan det skal programmeres. Den første delen vett jeg hvordan jeg setter opp, men er litt usikker på hvordan det med lock object settes riktig opp i ETS. Er det noe du hadde hatt mulighet til å gi meg et screenshot av? Eventuelt linke til en plass hvor det står beskrevet litt i detalj? Etter å ha sjekket mulighetene til Gira termostaten du bruker, ser det ikke ut som du har noen mulighet til å få til temperaturbegrensning i gulvet. Et alternativ er å legge logikken i en KNX server/sentral eller noe lignende hvis du har dette installert i anlegget, selv om dette går litt imot styrken til KNX ? Siter
Automatikk Skrevet 10. september 2018 Skrevet 10. september 2018 3 timer siden, Bgam skrev: Etter å ha sjekket mulighetene til Gira termostaten du bruker, ser det ikke ut som du har noen mulighet til å få til temperaturbegrensning i gulvet. Et alternativ er å legge logikken i en KNX server/sentral eller noe lignende hvis du har dette installert i anlegget, selv om dette går litt imot styrken til KNX Ja, sjekket selv i dag og finner heller ingen slik mulighet. Svakt av GIRA som jo er et premium-merke. Siter
GUSK Skrevet 3. februar 2019 Skrevet 3. februar 2019 Hei. Jeg skal bygge nytt hus og har fått med noe som kalles KNX grunnpakke. Dette er litt diffust for meg. Noen som har anbefalinger for hva jeg bør ha med i et slik system og hva som er must have og hva som er nice to have? på forhånd takk Jeg er rimelig grønn på dette feltet selv.? Siter
ATWindsor Skrevet 3. februar 2019 Forfatter Skrevet 3. februar 2019 Det kan bety så mangt. Det du må ha i mine øyne er en KNX ip-interface og en strømforskyning til bussen. (finnes kanskje noen som har dette i samme pakke). Det er alt du strengt tatt trenger. Men du får ikke gjort noe da, du må ha dimmere/brytere osv for å faktisk gjøre noe fornuftig. Siter
GUSK Skrevet 4. februar 2019 Skrevet 4. februar 2019 Hei Vet ikke om jeg ble så mye klokere av dette. Her er det jeg har fått fra leverandør av tilvalg. Det som er merket rødt har jeg valgt bort/skal gjøre selv. Syns jo prisene er ganske drøye på noe av dette. Noen formeninger fra dere som kjenner til dette? Siter
ATWindsor Skrevet 4. februar 2019 Forfatter Skrevet 4. februar 2019 Så ikke så krisedyrt ut, men er jo avhengig av hva det er, 2400 for en touchskjerm er ikke nødvendigvis så dyrt. Rele og gulvføler koster kanskje 500 tilsammen i utstyr, 1500 med montering er kanskje noenlunde greit? Du kan sjekke prisene på utstyret selv på EIBmarkt. Dataskaet så dyrt ut for meg dog. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.