Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har "i alle år" hatt laptopen stående på lading mer eller mindre døgnet rundt vel vitende om at batteriet ikke liker det... Lithiumbatteri liker seg aller best med en ladeprosent på 20 til 80.

Der finnes en del programmer som kan installeres på laptopen der du kan styre batteriladingen til f.eks. 20 og 80% og jeg har prøvd noen av de på min HP ENVY x360 med Ryzen 7 prosessor men denne maskinen lar seg ikke styre på denne måten.

Da får en ty til andre midler. I Linux finnes jo en mengde forskjelige verktøy som kan kombineres og i dette tilfellet endte jeg opp med denne løsningen:

• upower kan lese ut en masse informasjon om batteriet (finn navnet på batteriet med: upower --enumerate)
  • grep gir en enkel utsortering av aktuell info
  • resultatet lagres i tekstfil
  • mosquitto_pub sender data fra tekstfil til mqtt broker
  • Ovenforstående ligger i et shell script som fyres i gang f.eks. hvert 5 minutt av cron (sudo crontab -e)
  • Node-RED henter data fra mqtt, gjør nødvendige beregninger og styrer en wallplug av/på etter valgte grenser for ladestatus

mintre.sh:

#!/bin/sh
upower -i /org/freedesktop/UPower/devices/battery_BAT0 | grep percentage > /home/svein/mintre.txt
mosquitto_pub -h 172.16.0.94 -u useruser -P passpass -t Teknisk/mintre/soc -f /home/svein/mintre.txt

cron:

*/5 * * * * /home/svein/mintre.sh

Node-RED:

image.png.02732bd735d2a2d8c7a2633e6e548ba7.png

Funksjonsblokken "Charge on/off" inneholder:

let chgCmd = true;
let soc = Number(msg.payload.slice(-6,-2));
if (soc >= 80) context.set("chgCmd", false);
if (soc <= 20) context.set("chgCmd", true);

msg.topic = "Teknisk/mintre/charge"
msg.payload = context.get("chgCmd");
return msg;

...og plutselig holder batteriet seg innenfor 20-80%😎 i alle fall så lenge den er på sin vante plass...

...og så kan en jo raffinere litt slik at batteriet bare går ned til 20 om natten og ned til 50-60 om dagen slik at en har større reserve om en må ta laptopen "ut på tur"...

Endret av SveinHa

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.