Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

VI bygger ut hytta og skal ha noen nye panelovner. Hva er det som er anbefalt nå om dagen? Jeg skal sette opp en home assistant instans på hytta og er fullstendig allergisk mot ting som må ha forbindelse med eksterne servere for å fungere. Jeg har vurert Namrons zigbee ovner, men de finnes ikke i den effekten og fargen jeg vil ha, jeg har også lest ting her om noe firmware kluss på dem. 

Så hva anbefales om dagen? Jeg skal ha noen ovner på ca 600W, hvite. Wifi er greit om det kan kjøres helt lokalt, ellers er zigbee eller zwave kurant.

Skrevet

Bruk smartplugger som gir deg kontroll over strømeffekt og forbruk, også kjøper du den ovnen du vil ha uten å være begrenset av at den må være smart ;-)

• Like 1
Skrevet

Tok en titt hos elektroimportøren siden jeg var sikker på de hadde zigbee ovnene i 600w og hvit sist jeg sjekket, men det ser nesten ut som disse ovnene er på vei ut av sortementet... Kun tre varianter igjen og 40% på alle.

Ser Namron har wifi ovner også nå, er det nytt?

Skrevet
Armaro skrev (8 timer siden):

Bruk smartplugger som gir deg kontroll over strømeffekt og forbruk, også kjøper du den ovnen du vil ha uten å være begrenset av at den må være smart 😉

Jeg har også tenkt på det. Har en del Shelly plugger jeg er superfornøyd med hjemme. Så kan jeg ha en temperaturmåler på et passende sted i rommet. Eneste fordelen jeg ser med en wifi / zigbee / zwave ovn er at da kan jeg styre termostaten i ovnen direkte.

Skrevet
Armaro skrev (9 timer siden):

Bruk smartplugger som gir deg kontroll over strømeffekt og forbruk, også kjøper du den ovnen du vil ha uten å være begrenset av at den må være smart 😉

Det er en dårlig løsning pga flere faktorer. 

Komfort er en av de. Økonomi en annen.

Skrevet
Sickel skrev (2 timer siden):

Jeg har også tenkt på det. Har en del Shelly plugger jeg er superfornøyd med hjemme. Så kan jeg ha en temperaturmåler på et passende sted i rommet. Eneste fordelen jeg ser med en wifi / zigbee / zwave ovn er at da kan jeg styre termostaten i ovnen direkte.

Er det egentlig en fordel å ha termostaten innebygd i ovnen? 

Jeg vurderte også smarte panelovner, men landet på en løsning med Zigbee-plugger og en sentralt plassert termostat. Dette gir bedre temperaturstyring enn en ovn med innebygd termostat, som ofte er plassert under et vindu og påvirkes av kulderas.

I stedet for at hver ovn har sin egen termostat med varierende presisjon, setter jeg temperaturgrenser i Home Assistant og lar systemet slå av og på varmen basert på en sentralt plassert temperaturmåler. Dette gir bedre komfort og mer presis kontroll. Jeg bruker de innebygde termostatene som en "fail safe", mens Home Assistant og Node-RED håndterer den faktiske temperaturstyringen. 

For meg ble dette både billigere og mer fleksibelt enn å kjøpe dyre "smarte" ovner. Men siden du skal kjøpe nye ovner, kan regnestykket være annerledes for deg, men jeg mener du får et mer stabilt system ved å skille termostat og ovn. Mange "smarte" ovner er overpriset og har begrenset funksjonalitet sammenlignet med en egen styringsløsning.

Se vedlagt bilde fra mitt Home Assistant oppsett hvor jeg bruker temperaturgrense for å styre panelovnene automatisk basert på en sentralt plassert sensor. 

Skjermbilde 2025-03-03 kl. 13.07.28.png

Skrevet

Ulempen med å bruke en plugg er jo at man blir avhengig av at Home Assistant fungerer for at det skal fungere. Om HA går ned vil en smart ovn fortsette å fungere på innstilt temperatur, mens en smartplugg vil bli stående av eller på, og det blir enten for varmt eller for kaldt. Spesielt sistnevnte kan jo bli et problem på en hytte hvor man ikke nødvendigvis oppdager det eller kan fikse det med en gang.

Generic thermostat fungerer bra, bruker det på ovnen i hønsehuset som har en ubrukelig innebygget termostat men liker det jo egentlig ikke. Må finne på noe bedre før neste vinter...

Skrevet
thoralex skrev (42 minutter siden):

Ulempen med å bruke en plugg er jo at man blir avhengig av at Home Assistant fungerer for at det skal fungere. Om HA går ned vil en smart ovn fortsette å fungere på innstilt temperatur, mens en smartplugg vil bli stående av eller på, og det blir enten for varmt eller for kaldt. Spesielt sistnevnte kan jo bli et problem på en hytte hvor man ikke nødvendigvis oppdager det eller kan fikse det med en gang.

Generic thermostat fungerer bra, bruker det på ovnen i hønsehuset som har en ubrukelig innebygget termostat men liker det jo egentlig ikke. Må finne på noe bedre før neste vinter...

Det er en gyldig bekymring at en smartplugg krever at Home Assistant fungerer, men i mitt oppsett er dette allerede ivaretatt:

Smartpluggen er alltid på hvis Home Assistant går ned – Det betyr at ovnen fortsatt har strøm, og da tar den innebygde "dumme" termostaten over som fail-safe. Om HA skulle krasje, vil ovnen varme etter sin egen termostat, akkurat som en vanlig "dum" ovn.

Forøvrig så i mitt oppsett så kjører Home Assistant på en Proxmox-server med watchdog og backup hvor Proxmox overvåker Home Assistant, og hvis den går ned, startes den automatisk opp igjen. Hvis det verste skulle skje og noe går helt i grus, kan jeg enkelt starte opp en backup. Det gir et robust og redundant system. 

Om du ikke kjenner til Proxmox så er det gratis for private. Det er en solid virtualiseringsplattform hvor du enkelt kan ta snapshots og rulle tilbake ved behov. Det krever ikke spesielt mye kunnskap å sette opp, og det gir stor fleksibilitet til å kjøre flere tjenester samtidig. Så du kan om du vil ha en testversjon som du tester ting på før du implementerer på den som er i daglig drift.

Så i praksis har jeg det beste fra begge verdener: Home Assistant styrer temperaturen i det daglige, men om noe skulle skje, tar ovnen sin egen termostat over slik at det aldri blir for kaldt. Det har ikke skjedd til nå, men alltid greit å være forberedt 😉

stigvi skrev (8 timer siden):

Det er en dårlig løsning pga flere faktorer. 

Komfort er en av de. Økonomi en annen.

Kan du spesifisere litt på hva du tenker på? Alltid ute etter gode tips og triks for å øke komfort til en billig penge 😉

Skrevet

Jeg har en del Mill Gen 3 panelovner. Jeg ser ikke noen ulemper med å bruke de innebygde termostatene. Fordelen er at ovnene har PID-regulering med dynamisk styring av effekt (ikke av / på). Det ville jeg ikke fått til med en smart plugg. En smart plugg per ovn ville bare gjort det dyrere og mer sårbart (og mer klumpete utseendemessig).

Skrevet
OlavT skrev (15 minutter siden):

Jeg har en del Mill Gen 3 panelovner. Jeg ser ikke noen ulemper med å bruke de innebygde termostatene. Fordelen er at ovnene har PID-regulering med dynamisk styring av effekt (ikke av / på). Det ville jeg ikke fått til med en smart plugg. En smart plugg per ovn ville bare gjort det dyrere og mer sårbart (og mer klumpete utseendemessig).

Godt poeng, og takk for tipset dette vil gjøre løsningen min enda bedre! 

En PID-regulering med dynamisk effektstyring kan gi enda mer presis regulering, og siden jeg allerede har effektmåling kan jeg justere effekten gradvis i stedet for bare å slå av og på slik at temperaturen holder seg mer stabil uten at ovnen pendler unødvendig.

Dette er absolutt verdt å teste ut og igjen takk for tipset 🙂

• Like 1
Skrevet
OlavT skrev (43 minutter siden):

Og jeg vurderte Mill Gen 3, men alt for mye dårlige kritikker av de, og jeg sparte 5 000,- på å ikke bytte ut ovnene! Men hvordan har din opplevelse vært?

Jeg synes forøvrig ikke at smartpluggene er stygg og klumpete, men om så er så kan man bruke en 
Shelly Plus 1PM Mini😉

Skrevet
53 minutes ago, Armaro said:

Og jeg vurderte Mill Gen 3, men alt for mye dårlige kritikker av de, og jeg sparte 5 000,- på å ikke bytte ut ovnene! Men hvordan har din opplevelse vært?

Jeg synes forøvrig ikke at smartpluggene er stygg og klumpete, men om så er så kan man bruke en 
Shelly Plus 1PM Mini😉

Mill gen 3 har fungert bra for min del siden mai 2023. Jeg bruker kun lokalt REST API over WiFi for å styre de. Jeg venter på at de skal komme med en Matter versjon som vil fungere for mine behov. Den som de har sluppet til nå dekker ikke det jeg trenger (strømmåling + å kunne sette effektbegrensning), så jeg kjører den properitære Mill firmware inntil videre.

Skrevet
OlavT skrev (21 minutter siden):

Mill gen 3 har fungert bra for min del siden mai 2023. Jeg bruker kun lokalt REST API over WiFi for å styre de. Jeg venter på at de skal komme med en Matter versjon som vil fungere for mine behov. Den som de har sluppet til nå dekker ikke det jeg trenger (strømmåling + å kunne sette effektbegrensning), så jeg kjører den properitære Mill firmware inntil videre.

Interessant! Mill sitt lokale REST API over WiFi – er det noe som er dokumentert offentlig, eller snakker du om en løsning via Home Assistant? Har du satt opp et eget REST API på nettverket, eller snakker vi om en reversert API fra Mill-appen?

Skrevet
Armaro skrev (11 timer siden):

Kan du spesifisere litt på hva du tenker på? Alltid ute etter gode tips og triks for å øke komfort til en billig penge

Hvis varmebehovet er 200W og du setter en ovn på 1500W på fullt, attpåtil med en hysterese, så skjer det at du sender masse varm luft oppunder taket. Og der blir det sannsynligvis mye varmere enn det du har satt som maks i hysteresen for å slå av igjen. En ovn som varmer med 200W vil holde en stabil temperatur som ikke svinger mellom min og maks i hysteresen. I tillegg er gjennomstrømmingen av varm luft gjennom ovnen svakere og luften fra ovnen sirkulerer bedre i rommet istedenfor å stige raskt opp.

Så komforten går på en mer stabil temperatur og mindre forskjell mellom gulv- og taktemperatur. Økonomi går på at en ikke overvarmer taket i rommet.

Skrevet (endret)
10 hours ago, Armaro said:

Interessant! Mill sitt lokale REST API over WiFi – er det noe som er dokumentert offentlig, eller snakker du om en løsning via Home Assistant? Har du satt opp et eget REST API på nettverket, eller snakker vi om en reversert API fra Mill-appen?

Jeg bruker API som er dokumentert her:

https://github.com/Mill-International-AS/Generation_3_REST_API

Firmware versjonen på den siden er 0x220727, men jeg kjører den med firmware 0x230516 og det er nok ikke noen endringer på REST API. Tipper det er siste firmware som ble oppdatert før de byttet skyleverandør og at den ikke har blitt auto-oppdatert etter det. Jeg har ikke brydd meg om å bytte til nyeere firmware da den jeg har fungerer og neste grunn til å bytte for min del er når de har en mer moden firmware med Matter støtte. Jeg kjører forøvrig min egen kontroller som støtter Z-Wave og Matter). Matter støtten har jeg bygget på toppen av den komponenten som Home Assistant benytter for Matter-støtte. Mill har i dag to varianter av nyeste firmware. Dene ene er Mill properitær og den andre støtter Matter standard 1.2. Mill sin properitære firmware i siste oppdaterte versjon har nok tilsvarende lokalt REST API som den jeg kjører, men jeg har som sagt ikke brydd meg om å bytte da den jeg har fungerer fint og vet ikke hvor den er dokumentert. Mill sin Matter firmware støtter ikke de funksjonene jeg trenger da strømmåling kom i Matter 1.3 versjonen av standarden. Det er også uklart hvordan de evt. har tenkt å støtte muligheten for å sette en effektgrense for ovnene. Jeg har for eksempel en 1050 Watt ovn under en benk på kjøkkenet og den har jeg satt ned til å dra maks 600 Watt for at det ikke skal bli for varmt der. Om Mill ønsker å tilby denne funksjonaliteten så bør de lage en custom attribute som kan settes med denne verdien. Vet ikke om de har planer for dette og når de evt. kommer med ny Matter-firmware som støtter 1.4 (siste versjon) av Matter standarden. Det har vært antydet Q1 2025 og der er vi straks, men det har vært litt stille fra de her i det siste. Kanskje @servercookie kan gi oss en oppdatering?

Endret av OlavT
Skrevet
OlavT skrev (1 time siden):

Jeg bruker API som er dokumentert her:

https://github.com/Mill-International-AS/Generation_3_REST_API

Firmware versjonen på den siden er 0x220727, men jeg kjører den med firmware 0x230516 og det er nok ikke noen endringer på REST API. Tipper det er siste firmware som ble oppdatert før de byttet skyleverandør og at den ikke har blitt auto-oppdatert etter det. Jeg har ikke brydd meg om å bytte til nyeere firmware da den jeg har fungerer og neste grunn til å bytte for min del er når de har en mer moden firmware med Matter støtte. Jeg kjører forøvrig min egen kontroller som støtter Z-Wave og Matter). Matter støtten har jeg bygget på toppen av den komponenten som Home Assistant benytter for Matter-støtte. Mill har i dag to varianter av nyeste firmware. Dene ene er Mill properitær og den andre støtter Matter standard 1.2. Mill sin properitære firmware i siste oppdaterte versjon har nok tilsvarende lokalt REST API som den jeg kjører, men jeg har som sagt ikke brydd meg om å bytte da den jeg har fungerer fint og vet ikke hvor den er dokumentert. Mill sin Matter firmware støtter ikke de funksjonene jeg trenger da strømmåling kom i Matter 1.3 versjonen av standarden. Det er også uklart hvordan de evt. har tenkt å støtte muligheten for å sette en effektgrense for ovnene. Jeg har for eksempel en 1050 Watt ovn under en benk på kjøkkenet og den har jeg satt ned til å dra maks 600 Watt for at det ikke skal bli for varmt der. Om Mill ønsker å tilby denne funksjonaliteten så bør de lage en custom attribute som kan settes med denne verdien. Vet ikke om de har planer for dette og når de evt. kommer med ny Matter-firmware som støtter 1.4 (siste versjon) av Matter standarden. Det har vært antydet Q1 2025 og der er vi straks, men det har vært litt stille fra de her i det siste. Kanskje @servercookie kan gi oss en oppdatering?

Ser ut som et skikkelig gjennomført oppsett! Du nevner at du kjører din egen Matter-kontroller – hvordan fungerer den i praksis med Home Assistant? Matter er relativt nytt for meg, men noe som er på full fart inn. Har det vært stabilt? Tips og triks?

Skrevet
stigvi skrev (3 timer siden):

Hvis varmebehovet er 200W og du setter en ovn på 1500W på fullt, attpåtil med en hysterese, så skjer det at du sender masse varm luft oppunder taket. Og der blir det sannsynligvis mye varmere enn det du har satt som maks i hysteresen for å slå av igjen. En ovn som varmer med 200W vil holde en stabil temperatur som ikke svinger mellom min og maks i hysteresen. I tillegg er gjennomstrømmingen av varm luft gjennom ovnen svakere og luften fra ovnen sirkulerer bedre i rommet istedenfor å stige raskt opp.

Så komforten går på en mer stabil temperatur og mindre forskjell mellom gulv- og taktemperatur. Økonomi går på at en ikke overvarmer taket i rommet.

Godt poeng, men i praksis er det ofte mer som spiller inn enn bare effektstyring. Jeg har ganske store vinduer, og selv om glassene er relativt nye, blir det merkbart kaldras når det er kaldt ute. Det gjør at en lav-effekts ovn ikke nødvendigvis gir den komforten jeg trenger, fordi kald luft synker ned i rommet og gir ujevn temperatur.

Butikker og kontorer bruker varmevifter over dørene nettopp av denne grunnen – ikke fordi de vil bruke mer strøm, men fordi det skaper en jevn temperaturfordeling og hindrer kaldras. På samme måte er en litt kraftigere ovn som varmer opp raskere ofte mer økonomisk enn en som står på konstant på lav effekt.

Har du erfaring med hvordan ulike ovntyper fungerer mot kaldras i praksis?

Skrevet (endret)
56 minutes ago, Armaro said:

Ser ut som et skikkelig gjennomført oppsett! Du nevner at du kjører din egen Matter-kontroller – hvordan fungerer den i praksis med Home Assistant? Matter er relativt nytt for meg, men noe som er på full fart inn. Har det vært stabilt? Tips og triks?

Jeg benytter ikke Home Assistant. Bare en komponent som er bygget på Matter SDK (GitHub - home-assistant-libs/python-matter-server: Python server to interact with Matter).

Den største utfordingen akkurat nå er tilgang til relevante Matter devices som støtter de nyeste versjonene av standarden.

Her finner du en oversikt over alle Matter sertifiserte devices:

Certified Products Search | IOT - CSA-IOT

Her kan en sjekke hvilke versjoner de er sertifisert for. Her vil du blant annet finne Mill sine panelovner og en smart plug:

Jeg ser at Mill panelovner er sertifisert for Matter 1.3, men om en laster ned Complience Document så ser en at den ikke støtter strømmåling. Strømmåling er en del av Matter 1.3 spesifikasjonen, men de som lager firmware må implementere støtten. Det er derfor viktig når en kjøper Matter devices at en sjekker hva som faktisk er implementert i den aktuelle firmware.

En kan også sjekke hvilke Matter firmware versjoner som er publisert for et device. Her er for eksempel firmware for Mill Panel Heater:

on.dcl.csa-iot.org/dcl/model/versions/0x1327/0x1BD3

0x1327 er VendorID og 0x1BD3 er ProductID (som du finner på detaljsiden for produktet i linkene over).

Her kan en også se mer detaljer om en Matter firmware versjon:

on.dcl.csa-iot.org/dcl/model/versions/0x1327/0x1BD3/1

En av fordelene med Matter er at det er lagt opp til standardisert firmware oppdatering, men det krever at leverandørene publiserer ny firmware.

Jeg eksperimenterer også litt med å lage egne Matter devices. Blant annet for å måle temperatur, luftfuktighet, lys, CO2 etc.

Dette er en beskrivelse av dette som er mest laget som en huskeliste for meg selv:

GitHub - olavt/matter-sensor-thread

Jeg kjører noen få Matter devices i mitt nettverk, men det er mest for test.

Jeg har laget en Matter over Thread device som er koblet til HAN-porten i strømmåleren som jeg henter data fra. Den fungerer fint.

image.jpeg.ee46041c1e06c9d96e0c970b8595702e.jpeg

Endret av OlavT
Skrevet
OlavT skrev (40 minutter siden):

Jeg benytter ikke Home Assistant. Bare en komponent som er bygget på Matter SDK (GitHub - home-assistant-libs/python-matter-server: Python server to interact with Matter).

Den største utfordingen akkurat nå er tilgang til relevante Matter devices som støtter de nyeste versjonene av standarden.

Her finner du en oversikt over alle Matter sertifiserte devices:

Her kan en sjekke hvilke versjoner de er sertifisert for. Her vil du blant annet finne Mill sine panelovner og en smart plug:

Jeg ser at Mill panelovner er sertifisert for Matter 1.3, men om en laster ned Complience Document så ser en at den ikke støtter strømmåling. Strømmåling er en del av Matter 1.3 spesifikasjonen, men de som lager firmware må implementere støtten. Det er derfor viktig når en kjøper Matter devices at en sjekker hva som faktisk er implementert i den aktuelle firmware.

En kan også sjekke hvilke Matter firmware versjoner som er publisert for et device. Her er for eksempel firmware for Mill Panel Heater:

on.dcl.csa-iot.org/dcl/model/versions/0x1327/0x1BD3

0x1327 er VendorID og 0x1BD3 er ProductID (som du finner på detaljsiden for produktet i linkene over).

Her kan en også se mer detaljer om en Matter firmware versjon:

on.dcl.csa-iot.org/dcl/model/versions/0x1327/0x1BD3/1

En av fordelene med Matter er at det er lagt opp til standardisert firmware oppdatering, men det krever at leverandørene publiserer ny firmware.

Jeg eksperimenterer også litt med å lage egne Matter devices. Blant annet for å måle temperatur, luftfuktighet, lys, CO2 etc.

Dette er en beskrivelse av dette som er mest laget som en huskeliste for meg selv:

GitHub - olavt/matter-sensor-thread

Jeg kjører noen få Matter devices i mitt nettverk, men det er mest for test.

Jeg har laget en Matter over Thread device som er koblet til HAN-porten i strømmåleren som jeg henter data fra. Den fungerer fint.

image.jpeg.ee46041c1e06c9d96e0c970b8595702e.jpeg

Jeg har lekt en del med ESPHome og har fått en del enheter smartifisert – blant annet kjøkkenvekta og badevekta med D1 Mini, samt vifter, temperatur- og fuktighetssensorer, CO2- og partikkelmålere, og motorstyrte gardiner. Det er fascinerende hvor mange "dumme" enheter som faktisk blir nyttige med litt automasjon. 😆

Har gått bort fra D1 Mini som standard og satser nå på C3, men tester også C6 – som dessverre fortsatt har begrenset støtte i ESPHome. S3 er jo et råskinn, men litt overkill for mange prosjekter.

Men nok om mine ESP-prosjekter – hvilket system bygger du med? Kjører du Thread på ESP32-H, nRF-plattform, eller noe mer spesialisert? 

Armaro skrev (5 minutter siden):

Jeg har lekt en del med ESPHome og har fått en del enheter smartifisert – blant annet kjøkkenvekta og badevekta med D1 Mini, samt vifter, temperatur- og fuktighetssensorer, CO2- og partikkelmålere, og motorstyrte gardiner. Det er fascinerende hvor mange "dumme" enheter som faktisk blir nyttige med litt automasjon. 😆

Har gått bort fra D1 Mini som standard og satser nå på C3, men tester også C6 – som dessverre fortsatt har begrenset støtte i ESPHome. S3 er jo et råskinn, men litt overkill for mange prosjekter.

Men nok om mine ESP-prosjekter – hvilket system bygger du med? Kjører du Thread på ESP32-H, nRF-plattform, eller noe mer spesialisert? 

Sjekket linkene, kult prosjekt! Ser at du bruker Matter sin SDK med nRF52840 og Zephyr. Hvor stabil har Thread-kommunikasjonen vært? Jeg har holdt meg til ESP-plattformen foreløpig, men Thread har fristet, spesielt siden C6 skal få støtte for det. Har du vurdert ESP32-H2, eller er nRF veien å gå for Thread?

Skrevet (endret)
15 minutes ago, Armaro said:

Sjekket linkene, kult prosjekt! Ser at du bruker Matter sin SDK med nRF52840 og Zephyr. Hvor stabil har Thread-kommunikasjonen vært? Jeg har holdt meg til ESP-plattformen foreløpig, men Thread har fristet, spesielt siden C6 skal få støtte for det. Har du vurdert ESP32-H2, eller er nRF veien å gå for Thread?

Jeg bruker Nordic Semiconductor nRF52840 kun som en Radio Co-Processor for OpenThread Border Router. Jeg tester også med Apple TV som Thread Border Router. En artig feature med Matter devices er at de kan knyttes til flere Matter Fabrics samtidig. Det vil si at jeg kan kontrollere en enhet både via Apple Home appen og via min egen kontroller.

For Matter devices jeg lager selv, så har jeg benyttet Silicon Labs sine development boards. Mest på grunn av at de har en del sensorer på kortet og noen av de har også støtte for MikroE Click kort (som jeg bruker for å lese HAN-porten). Har ikke noen erfaring med Espressif sine kort, men tror det er de Mill benytter.

Vanskelig å si hvor stabilt selve Thread protokollen er, siden jeg kjører det litt begrenset pt. Det er jo 100% støttet av Apple med flere. Ser også at IKEA skal komme med en sensor basert på Matter over Thread, så det blir nok meainstream snart.

Endret av OlavT
Skrevet
OlavT skrev (13 minutter siden):

Jeg bruker Nordic Semiconductor nRF52840 kun som en Radio Co-Processor for OpenThread Border Router. Jeg tester også med Apple TV som Thread Border Router. En artig feature med Matter devices er at de kan knyttes til flere Matter Fabrics samtidig. Det vil si at jeg kan kontrollere en enhet både via Apple Home appen og via min egen kontroller.

For Matter devices jeg lager selv, så har jeg benyttet Silicon Labs sine development boards. Mest på grunn av at de har en del sensorer på kortet og noen av de har også støtte for MikroE Click kort (som jeg bruker for å lese HAN-porten). Har ikke noen erfaring med Espressif sine kort, men tror det er de Mill benytter.

Wow, dette er jo next-level! Jeg er milevis unna det nivået der – skikkelig imponerende oppsett du har! 😃

Matter Fabrics og OpenThread Border Router er ting jeg definitivt må lese meg mer opp på. Jeg har siste Apple TV boks men har ikke satt den opp som Thread Border Router ennå. Er det noe spesielt jeg burde være obs på?

Silicon Labs development boards høres ut som en spennende plattform, spesielt med MikroE Click-støtten. Kanskje det er på tide å dyppe tærne utenfor ESP-universet litt? Jeg har holdt meg til ESPHome til nå, men begynner å innse at det finnes en verden der ute uten Espressif også 😆

Skrevet
Armaro skrev (2 timer siden):

Godt poeng, men i praksis er det ofte mer som spiller inn enn bare effektstyring. Jeg har ganske store vinduer, og selv om glassene er relativt nye, blir det merkbart kaldras når det er kaldt ute. Det gjør at en lav-effekts ovn ikke nødvendigvis gir den komforten jeg trenger, fordi kald luft synker ned i rommet og gir ujevn temperatur.

Butikker og kontorer bruker varmevifter over dørene nettopp av denne grunnen – ikke fordi de vil bruke mer strøm, men fordi det skaper en jevn temperaturfordeling og hindrer kaldras. På samme måte er en litt kraftigere ovn som varmer opp raskere ofte mer økonomisk enn en som står på konstant på lav effekt.

Har du erfaring med hvordan ulike ovntyper fungerer mot kaldras i praksis?

Jeg snakker ikke om en ovn som er begrenset til 200W, men en ovn som tilpasser effekten etter behovet. En som har en regulator istedenfor en av/på termostat.

Skrevet
stigvi skrev (4 minutter siden):

Jeg snakker ikke om en ovn som er begrenset til 200W, men en ovn som tilpasser effekten etter behovet. En som har en regulator istedenfor en av/på termostat.

Ja, en ovn med effektregulering vil jo alltid være bedre enn en ren av/på-hysterese-termostat, men det løser fortsatt ikke problemet med kaldras.

Poenget mitt er at når du har store vinduer, får du en naturlig luftstrøm der kald luft synker, og uten nok varme i nærheten av gulvet blir det ujevnt uansett hvor intelligent ovnen regulerer effekten sin.

Butikker og kontorer bruker ikke varmevifter fordi de har dårlige termostater, men fordi varme må plasseres riktig for å motvirke kaldras.

Har du noen erfaring med hvordan en lav-effekts ovn faktisk håndterer kaldras i praksis, eller er det mer teori her?

Skrevet (endret)
52 minutes ago, Armaro said:

Matter Fabrics og OpenThread Border Router er ting jeg definitivt må lese meg mer opp på. Jeg har siste Apple TV boks men har ikke satt den opp som Thread Border Router ennå. Er det noe spesielt jeg burde være obs på?

Apple TV fungerer out-of-the box som en Thread Border Router. Pass bare på at den versjonen du har støtter Thread Border Router. Dersom du har en Matter device så skal det bare være å legge den til med Apple Home appen.

Endret av OlavT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.