Armaro Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars OlavT skrev (9 minutter siden): Apple TV fungerer out-of-the box som en Thread Border Router. Pass bare på at den versjonen du har støtter Thread Border Router. Nice! Takk for info. Matter er jo på full fart inn, så blir spennende å se hvordan det utvikler seg videre. Siter
thoralex Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Armaro skrev (20 timer siden): Smartpluggen er alltid på hvis Home Assistant går ned Hvordan får du til det? Kjører på proxmox selv, så kjenner til det. Men Home Assistant har egentlig aldri vert noe problem her, heller en overivrig amatør som administrator og et zigbeenett som ikke spiller på lag. Nå ser det heldigvis ut som v2.0 av z2m fikset stabilitetsproblemene der, men likevel... Siter
Armaro Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars thoralex skrev (6 minutter siden): Hvordan får du til det? Kjører på proxmox selv, så kjenner til det. Men Home Assistant har egentlig aldri vert noe problem her, heller en overivrig amatør som administrator og et zigbeenett som ikke spiller på lag. Nå ser det heldigvis ut som v2.0 av z2m fikset stabilitetsproblemene der, men likevel... Power-on behavior 😉 Du finner det i Zigbee2MQTT - Device - Exposes Siter
thoralex Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Armaro skrev (1 time siden): Power-on behavior 😉 Du finner det i Zigbee2MQTT - Device - Exposes Men det slår den bare på etter strømbrudd, ikke om den mister kontakt med zigbeenettet? Siter
Armaro Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars thoralex skrev (3 minutter siden): Men det slår den bare på etter strømbrudd, ikke om den mister kontakt med zigbeenettet? Da kikker Watchdog inn og fikser det 😉 Du finner innfo her: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/15_watchdog.html Siter
thoralex Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Armaro skrev (43 minutter siden): Da kikker Watchdog inn og fikser det 😉 Du finner innfo her: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/15_watchdog.html Mja, hjelper jo lite om pluggen mister kontakten med nettet eller serveren går ned... Feil med z2m har jeg løst med en automasjon, men watchdog ser jo lurt ut så jeg skal ta en titt på det. Litt usikker på om den ville reagere på feilene jeg har hatt, hvor koordinator mister kontakt med alt men uten noen form for feilmelding eller andre symptomer enn at alt blir utilgjengelig? Siter
Armaro Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars thoralex skrev (1 minutt siden): Mja, hjelper jo lite om pluggen mister kontakten med nettet eller serveren går ned... Feil med z2m har jeg løst med en automasjon, men watchdog ser jo lurt ut så jeg skal ta en titt på det. Litt usikker på om den ville reagere på feilene jeg har hatt, hvor koordinator mister kontakt med alt men uten noen form for feilmelding eller andre symptomer enn at alt blir utilgjengelig? Det ikke watchdog fikser dekker du med redundanse i Proxmox, det handler om å sikre sånn at systemet forblir tilgjengelig og funksjonelt selv om det oppstår feil. Dette kan gjøres på flere måter: High Availability (HA): Du setter opp flere Proxmox-servere i en klynge. Hvis én server går ned, overtar en annen automatisk for å unngå nedetid for tjenestene dine. Det er viktig at du har delt lagring (som Ceph eller NFS) for at virtualiserte maskiner kan flyttes raskt mellom serverne i klyngen. Backup og Restore: Ved å ha regelmessige sikkerhetskopier av virtuelle maskiner og konfigurasjoner, kan du raskt gjenopprette en VM hvis noe går galt. Hardvaredundans: Dette innebærer at du har flere harddisker eller strømforsyninger på serveren, så hvis én del feiler, vil systemet fortsette å fungere med den andre. Redundanse handler om å sikre at systemet ditt fortsetter å fungere selv om enkelte komponenter feiler, noe som kan bidra til å unngå nedetid. Digger Proxmox 😄 Siter
thoralex Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Armaro skrev (10 minutter siden): ... Digger Proxmox 😄 Blir dyrt med dobbelt opp av alt... Og sånn egentlig driter jeg i om home assitant og alt det der ikke har 100% oppetid bare kritiske enheter er innrettet sånn at de alltid feiler på en trygg måte, og det mener jeg ikke går ved å bruke en smartplugg og HA som termostat. Men nå har vi kanskje sporet langt nok av opprinnelig diskusjon 😉 Siter
Armaro Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars thoralex skrev (31 minutter siden): Blir dyrt med dobbelt opp av alt... Og sånn egentlig driter jeg i om home assitant og alt det der ikke har 100% oppetid bare kritiske enheter er innrettet sånn at de alltid feiler på en trygg måte, og det mener jeg ikke går ved å bruke en smartplugg og HA som termostat. Men nå har vi kanskje sporet langt nok av opprinnelig diskusjon 😉 Det trenger ikke bli dyrt, det finnes mange gode løsninger med gammel maskinvare. En gammel laptop med en SSD kan kjøre Proxmox med automasjoner og som en backup-server helt fint, og den har til og med innebygd batteribackup. Ingen grunn til å kaste penger på unødvendig dyr maskinvare. Når det gjelder smartplugger, er de ikke nødvendigvis en dårlig løsning – det kommer helt an på bruksområdet. En god smartplugg med failsafe kan være en del av en robust løsning, men den må settes opp riktig. Hvis man for eksempel har en mekanisk termostat eller en annen failover i tillegg, ser jeg ikke noe problem med at Home Assistant og en smartplugg styrer varmen i vanlige situasjoner. Mye av den teknologien som brukes i smarte panelovner er faktisk ikke så forskjellig fra en god smartplugg. De færreste ovnene har innebygd PID-regulering. Men i praksis kan en smartplugg med en god temperaturstyring gi lignende resultat. Og til slutt, se vedlagt bilde for grunnen til at Mill ikke kommer inn i mitt hus 😉 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.