Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉
  • 0

Somfy IO motor styring av screens - må jeg ha en Tahoma switch for å integrere mot HA?

Spørsmål

Skrevet

Skal skaffe meg screens - og disse leveres med Somfy IO protect motor. Dette burde i prinsippet være like enkelt å styre som en garasjeport tenker jeg - men jeg trenger da en måte å få trigget motoren ned/opp på....Men jeg ser at de skal ha en formue for en Somfy Tahoma switch som jeg finner integrasjon mot i HA. Men dette virker ekstremt overkill bare for å trigge signal opp/ned på screens.

Finnes det andre løsninger enkle løsninger som kan snakke med denne IO protokollen for å styre screens? I prinsippet skal jeg jo bare sende samme signal som fjernkontrollen faktisk dytter ut.

Jeg har ikke bestilt noe ennå - mulig det finnes andre leverandører av screens der ute også som har innebygd zigbee/z-wave styring av motor?

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

Vi har screens med Somfy Maestria WT. Dette er en "dum" motor som har en kabel for opp og en for ned. Da har jeg koblet en Fibaro Roller Shutter foran, dette fungerer utmerket. Finnes også kontrollere for Zigbee og de fleste andre protokoller 🙂

• 0
Skrevet (endret)
hakons skrev (33 minutter siden):

Vi har screens med Somfy Maestria WT. Dette er en "dum" motor som har en kabel for opp og en for ned. Da har jeg koblet en Fibaro Roller Shutter foran, dette fungerer utmerket. Finnes også kontrollere for Zigbee og de fleste andre protokoller 🙂

Jeg antar det er samme motor på tilbudet jeg har fått. Men det som fremstår litt dumt her er jo at jeg må ha flere brytere da ikke alle vil bli drevet med strøm fra samme tilkoblingspunkt.......Denne løsningen til fibaro er jo ikke noe annet en relee styring og som du sier - tilsvarende finnes for zigbee og shelly osv...

Jeg tenkte mer på en enhet som kunne snakke "IO protect" og så konvertere dette til z-wave/zigbee tilbake til HA. Dette som alternativ til Tahoma boksen. Det ser ut som det lønner seg for meg å kjøpe tahoma boksen da den kan styre flere Somfy screens trådløst via IO protokollen.  Og så får jeg integrerere Tahoma boksen under HA - slik at HA styrer Tahoma..som så styrer motorene.....

Prinsippet for bryterstyring er jo slik som under...det er altså ikke en slik løsning jeg er på jakt etter..men en 100% trådløs sak som kan snakke direkte til motoren slik fjernkontrollen kan...

Trodde dette var plankekjøring og at alt slikt utstyr/motorer nå også var støttet av z-wave eller zigbee eller noe annet vanlig trådløs protokoll........Men vi er dessverre ikke der ennå ser jeg....

image.thumb.png.a9e7864ed2c477a050d795ee936f0b87.png

image.png

Endret av Jølle

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.