Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har koblet opp Modbus Ci66 med en usb-rtu adapter. Etter litt knoting fikk jeg dette til å fungere.

Måtte blant annet legge inn en dummy-entitiy for å få modbus integrasjonen til å starte.

Flexit integrasjonen leverer kun en climate-entity hvor man kan stille viftehastighet og temperatur.

Jeg ønsker å få ut alle data jeg kan fra denne tilkoblingen. Må man lage manuelle entities for å få dette til?

f.eks. temperatur på de forskjellige luftstrømmene, filterskift, varmekolbe o.l?

Er det noen som har noen tips til meg, eller kan henvise meg til en annen post?

Skjermbilde 2025-03-09 175127.png

Skjermbilde 2025-03-09 175339.png

Skrevet

Hvilken integrasjon bruker du? Jeg finner kun denne for Flexit, og den omtaler tilkobling over IP, hvis jeg forstår beskrivelsen korrekt. Du har beskrevet bruk av en modbus adapter som kommuniserer over RS485, selv om det går via adapter til IP.

Hvis du faktisk bruker modbus til kommunikasjon bør det være mulig å legge til alle sensorer og kommandoer som Flexit har beskrevet modbus kommandoer for. Hvor enkelt det er avhenger av integrasjonen du bruker. 

Jeg styrer mitt Systemair VSR300 over RS485 ved hjelp av denne HACS integrasjonen fra Github. Der har jeg bidratt til å legge inn flere funksjoner (både sensorer og kommandoer) ved å redigere tekstfilen som inneholder oversikt over modbus kodene som sendes til anlegget.

Skrevet

Hei

Jeg bruker Modbus:
Modbus - Home Assistant

og Flexit:

Flexit - Home Assistant

og denne yaml - koden for modbus:

modbus:
  - type: serial
    method: rtu
    name: modbus_hub
    port: /dev/ttyUSB0
    baudrate: 19200
    stopbits: 1
    bytesize: 8
    parity: E
    switches:
    - name: DummySwitch
      address: 13
      write_type: coil

og denne for Flexit:

#climate:
  - platform: flexit
    name: Ventilasjon
    slave: 21

(måtte legge inn en dummyswitch i modbuskoden for å få integrasjonen til å starte. Når den var på plass funket det fint. Hadde også en utfordring med at jeg kun hadde koblet data A og data B på modbus-adapteret, men ikke koblet gnd. Når den var på plass fungerte det utmerket.

Fant listen med attributter som flexitintegrasjonen deler og laget sensorer fra den.

Her er listen:

hvac_modes:
  - cool
min_temp: 7
max_temp: 35
fan_modes:
  - "Off"
  - Low
  - Medium
  - High
current_temperature: 21.8
temperature: 21.8
fan_mode: Low
hvac_action: heating
filter_hours: 217
filter_alarm: 0
heat_recovery: 100
heating: 52
heater_enabled: 1
cooling: 0
outdoor_air_temp: 5.9
friendly_name: Ventilasjon
supported_features: 9

Har foreløpig bare disse sensorene:

- platform: template
    sensors:
      flexitsupplyairtemp:
        friendly_name: "Tilluft"
        icon_template: mdi:thermometer
        unit_of_measurement: "°C"
        value_template: "{{ states.climate.Ventilasjon.attributes.current_temperature }}"
      flexitheatexchanger:
        friendly_name: "Varmegjenvinning"
        icon_template: mdi:radiator
        unit_of_measurement: "%"
        value_template: "{{ states.climate.Ventilasjon.attributes.heat_recovery }}"
      flexitheat:
        friendly_name: "Varmeelement"
        icon_template: mdi:radiator
        unit_of_measurement: "%"
        value_template: "{{ states.climate.Ventilasjon.attributes.heating }}"
      flexitfilterhours:
        friendly_name: "Filtertimer"
        icon_template: mdi:clock
        unit_of_measurement: "h"
        value_template: "{{ states.climate.Ventilasjon.attributes.filter_hours }}"
      flexitoutdoorairtemp:
        friendly_name: "Utendørstemperatur"
        icon_template: mdi:thermometer
        unit_of_measurement: "°C"
        value_template: "{{ states.climate.Ventilasjon.attributes.outdoor_air_temp }}"
        unique_id: "flexitoutdoortemp"

Skrevet

Jeg tror du kan legge til flere sensorer selv ved å redigere denne filen Climate.py i Flexit integrasjonen. Nå er ikke jeg programmerer, men fikk det til å fungere ved å legge til avsnitt for de ekstra sensorene jeg ønsket ved å kopiere tekst fra de som allerede var der. For Systemair lå dette i filen save_vsr_300.yaml.

Jeg fant oversikt over definerte modbus registre som kan leses av (noen kan også skrives til) på side 8&9 i denne brukerveiledningen for modbusadapteret til Flexit. Det ser ut som det finnes flere verdier enn det som er tatt med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.