HaKj Skrevet søndag kl 16:54 Skrevet søndag kl 16:54 Hei Jeg har koblet opp Modbus Ci66 med en usb-rtu adapter. Etter litt knoting fikk jeg dette til å fungere. Måtte blant annet legge inn en dummy-entitiy for å få modbus integrasjonen til å starte. Flexit integrasjonen leverer kun en climate-entity hvor man kan stille viftehastighet og temperatur. Jeg ønsker å få ut alle data jeg kan fra denne tilkoblingen. Må man lage manuelle entities for å få dette til? f.eks. temperatur på de forskjellige luftstrømmene, filterskift, varmekolbe o.l? Er det noen som har noen tips til meg, eller kan henvise meg til en annen post? Siter
christbj Skrevet mandag kl 11:34 Skrevet mandag kl 11:34 Hvilken integrasjon bruker du? Jeg finner kun denne for Flexit, og den omtaler tilkobling over IP, hvis jeg forstår beskrivelsen korrekt. Du har beskrevet bruk av en modbus adapter som kommuniserer over RS485, selv om det går via adapter til IP. Hvis du faktisk bruker modbus til kommunikasjon bør det være mulig å legge til alle sensorer og kommandoer som Flexit har beskrevet modbus kommandoer for. Hvor enkelt det er avhenger av integrasjonen du bruker. Jeg styrer mitt Systemair VSR300 over RS485 ved hjelp av denne HACS integrasjonen fra Github. Der har jeg bidratt til å legge inn flere funksjoner (både sensorer og kommandoer) ved å redigere tekstfilen som inneholder oversikt over modbus kodene som sendes til anlegget. Siter
HaKj Skrevet mandag kl 13:19 Forfatter Skrevet mandag kl 13:19 Hei Jeg bruker Modbus: Modbus - Home Assistant og Flexit: Flexit - Home Assistant og denne yaml - koden for modbus: modbus: - type: serial method: rtu name: modbus_hub port: /dev/ttyUSB0 baudrate: 19200 stopbits: 1 bytesize: 8 parity: E switches: - name: DummySwitch address: 13 write_type: coil og denne for Flexit: #climate: - platform: flexit name: Ventilasjon slave: 21 (måtte legge inn en dummyswitch i modbuskoden for å få integrasjonen til å starte. Når den var på plass funket det fint. Hadde også en utfordring med at jeg kun hadde koblet data A og data B på modbus-adapteret, men ikke koblet gnd. Når den var på plass fungerte det utmerket. Fant listen med attributter som flexitintegrasjonen deler og laget sensorer fra den. Her er listen: hvac_modes: - cool min_temp: 7 max_temp: 35 fan_modes: - "Off" - Low - Medium - High current_temperature: 21.8 temperature: 21.8 fan_mode: Low hvac_action: heating filter_hours: 217 filter_alarm: 0 heat_recovery: 100 heating: 52 heater_enabled: 1 cooling: 0 outdoor_air_temp: 5.9 friendly_name: Ventilasjon supported_features: 9 Har foreløpig bare disse sensorene: - platform: template sensors: flexitsupplyairtemp: friendly_name: "Tilluft" icon_template: mdi:thermometer unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{ states.climate.Ventilasjon.attributes.current_temperature }}" flexitheatexchanger: friendly_name: "Varmegjenvinning" icon_template: mdi:radiator unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ states.climate.Ventilasjon.attributes.heat_recovery }}" flexitheat: friendly_name: "Varmeelement" icon_template: mdi:radiator unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ states.climate.Ventilasjon.attributes.heating }}" flexitfilterhours: friendly_name: "Filtertimer" icon_template: mdi:clock unit_of_measurement: "h" value_template: "{{ states.climate.Ventilasjon.attributes.filter_hours }}" flexitoutdoorairtemp: friendly_name: "Utendørstemperatur" icon_template: mdi:thermometer unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{ states.climate.Ventilasjon.attributes.outdoor_air_temp }}" unique_id: "flexitoutdoortemp" Siter
christbj Skrevet mandag kl 17:09 Skrevet mandag kl 17:09 Jeg tror du kan legge til flere sensorer selv ved å redigere denne filen Climate.py i Flexit integrasjonen. Nå er ikke jeg programmerer, men fikk det til å fungere ved å legge til avsnitt for de ekstra sensorene jeg ønsket ved å kopiere tekst fra de som allerede var der. For Systemair lå dette i filen save_vsr_300.yaml. Jeg fant oversikt over definerte modbus registre som kan leses av (noen kan også skrives til) på side 8&9 i denne brukerveiledningen for modbusadapteret til Flexit. Det ser ut som det finnes flere verdier enn det som er tatt med. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.