Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å totalrenoverer hus, og skal derfor legge opp tomrør- 20mm til alle rom jeg tenker det er fornuftig å ha kablet nettverk til. Det vil bli dobbelt uttak på alle plassene (mulig fire til stue).

Er det noe jeg burde tenkt på når jeg først har åpne vegger?

og i tillegg, hvordan gjør jeg det når jeg skal ta ut røret ved nettverksskapet? Festes det i skapet, som i et sikringsskap?

Skrevet
Trunks skrev (7 timer siden):

hvordan gjør jeg det når jeg skal ta ut røret ved nettverksskapet? Festes det i skapet, som i et sikringsskap?

Jeg trakk en mengde trekkerør selv til datakabling da huset ble bygget i 2000. Løsningen den gang var veldig enkel, med et «skap» for spredenett i mellomrommet i veggen. Rørene i toppen er bare trukket gjennom bjelken, mens de i bunn er sikret med halvparten av et skjøtestykke for trekkerør. Denne metoden kan sikkert brukes i et skikkelig skap også, du trenger bare en plate med passende hull til å feste enden av røret i.

IMG_2712.jpeg

• Like 1
Skrevet
Trunks skrev (20 timer siden):

hvordan gjør jeg det når jeg skal ta ut røret ved nettverksskapet? Festes det i skapet, som i et sikringsskap?

I nyere skap bruker man jo skapmuffer, så dersom hele skapet ditt skal renoveres er jo det naturlig. I nyere skap er det utstanset hull til slike muffer både i topp og bunn, som enkelt kan knekkes opp slik at men kan skru inn en slik muffe. Deretter trykkes røret bare inn på muffen og sitter fast.

https://www.elektroimportoren.no/?query=skapmuffe&sid=000000000000000000010119024737

Ville forøvrig ha brukt ferdigtrukkede k-rør for enkelhetskyld, så slipper man å trekke nettverkskabel gjennom senere:

https://www.elektroimportoren.no/ferdigtrukket-k-roer-16-2xutp6-lszh-100m-pm-flex/1226444/Product.html

Skrevet
ArnsteinL skrev (På 17.3.2025 den 14.13):

Har du tenkt på eventuelle PoE kameraer?

Har tenkt på det, men er usikker på hva jeg synes om å ha det selv. 🤔 
Føler det blir litt for kontrollerende ovenfor resten av husstanden om jeg skulle hatt det innendørs, og vet ikke om jeg føler det er nødvendig utendørs heller, men jeg burde vel sikkert lagt klar trekkerør for futureproofing!

Skrevet
11 hours ago, kristianml said:

Ville forøvrig ha brukt ferdigtrukkede k-rør for enkelhetskyld

Ikke enig.  Dvs, enklere er det kanskje.  Men dårligere total-løsning hvis det ferdigtrukne røret bare er 16mm.  20mm rør høres mye bedre ut.  Min erfaring med nettverk er at du alltid skulle hatt gjennom en kabel til.  Eller kanskje fiber med plugger (for de av oss som ikke skjøter slikt selv).

Ellers er det begrenset behov for tradisjonelle nettverksuttak ved gulv.  Det er vel bare gaming-PC og stereo/TV som har nytte av slikt nå til dags.  Du vil heller ha nettverkskablene der du skal ha wifi aksesspunkter, dørklokke, kameraer er allerede nevnt, og evt andre iot-dingser med PoE mulighet.

Skrevet
christbj skrev (På 17.3.2025 den 17.58):

Jeg trakk en mengde trekkerør selv til datakabling da huset ble bygget i 2000. Løsningen den gang var veldig enkel, med et «skap» for spredenett i mellomrommet i veggen. Rørene i toppen er bare trukket gjennom bjelken, mens de i bunn er sikret med halvparten av et skjøtestykke for trekkerør. Denne metoden kan sikkert brukes i et skikkelig skap også, du trenger bare en plate med passende hull til å feste enden av røret i.

IMG_2712.jpeg

Perfekt, var egentlig noe sånt jeg har sett for meg 👏🏻

Skrevet
kristianml skrev (11 timer siden):

I nyere skap bruker man jo skapmuffer, så dersom hele skapet ditt skal renoveres er jo det naturlig. I nyere skap er det utstanset hull til slike muffer både i topp og bunn, som enkelt kan knekkes opp slik at men kan skru inn en slik muffe. Deretter trykkes røret bare inn på muffen og sitter fast.

https://www.elektroimportoren.no/?query=skapmuffe&sid=000000000000000000010119024737

Ville forøvrig ha brukt ferdigtrukkede k-rør for enkelhetskyld, så slipper man å trekke nettverkskabel gjennom senere:

https://www.elektroimportoren.no/ferdigtrukket-k-roer-16-2xutp6-lszh-100m-pm-flex/1226444/Product.html

Da blir det nok et sånt skap! 

Jeg kommer til å legge 20mm rør, for å ha muligheten til å endre om på hvor mange kabler som blir tilkoblet de forskjellige punktene, slik Bjørn skriver her 👏🏻

Bjørn Mork skrev (2 minutter siden):

Ikke enig.  Dvs, enklere er det kanskje.  Men dårligere total-løsning hvis det ferdigtrukne røret bare er 16mm.  20mm rør høres mye bedre ut.  Min erfaring med nettverk er at du alltid skulle hatt gjennom en kabel til.  Eller kanskje fiber med plugger (for de av oss som ikke skjøter slikt selv).

Ellers er det begrenset behov for tradisjonelle nettverksuttak ved gulv.  Det er vel bare gaming-PC og stereo/TV som har nytte av slikt nå til dags.  Du vil heller ha nettverkskablene der du skal ha wifi aksesspunkter, dørklokke, kameraer er allerede nevnt, og evt andre iot-dingser med PoE mulighet.

I hovedsak så blir det nok pcer, tver og stereo som vil være koblet til, så det blir nok mye ledig tenker jeg, men er greit å ha tilgjengelig, om det dukker opp grunn til å bruke det.

Skrevet
Trunks skrev (1 time siden):

Jeg kommer til å legge 20mm rør, for å ha muligheten til å endre om på hvor mange kabler som blir tilkoblet de forskjellige punktene, slik Bjørn skriver her

Bra du legger 20mm rør, mine fra 2000 er 16mm. Og der jeg har hatt behov for å trekke gjennom noe nytt eller noe mer må jeg alltid først trekke ut det som er og så trekke gjennom på nytt med 2 kabler. Jeg vil derfor anbefale at du trekker to kabler med en gang, det koster litt i kabel, men arbeidsinnsatsen med å trekke på nytt kan være omfattende. Så kan du evt la være å terminere der du kun trenger en nå og heller bytte til dobbelt uttak senere hvis behovet melder seg. 

Vurder også å legge rør til steder du kanskje kan få bruk for noe. Veggboksen kan evt monteres litt inn i veggen, slik at du ikke lager hull i gipsplaten til veggboksen nå. Jeg har nylig målt meg frem og boret hull et sted i stuen der jeg først nå etter 25 år fikk behov for kablet nettverksuttak. Veldig kjekt da å finne frem bilder fra byggeprosessen med nøyaktige mål og kunne bore hull i veggen og finne veggboksen med 2 stk Cat5e kabler liggende klar til terminering. 😊

Skrevet
Bjørn Mork skrev (14 timer siden):

Om jeg skulle ha bygget nytt i dag hadde jeg nok lagt kablet nettverk til alle rom, selv om et moderne WiFi-nettverk i utgangspunktet har kapasitet nok til det meste.

Tri-band mesh med ethernet backhaul vil jo være et "must" i mine øyne, og for å få optimal dekning kan det være nødvendig å flytte litt rundt på AP'ene inntil man ser hva som gir jevnest og best dekning.

Og om man bor tett på andre husstander (blokk eller rekkehus) vil plass i luften være en faktor også med kamp om kanalene. Det merker jeg der jeg bor i rekkehus, jeg må med varierende intervaller bytte kanal på mitt WiFi-nett. Planen er å legge opp cat6 mellom meshpunktene, men tiden har ikke strukket til enda.

Skrevet
storeulv skrev (30 minutter siden):

Om jeg skulle ha bygget nytt i dag hadde jeg nok lagt kablet nettverk til alle rom, selv om et moderne WiFi-nettverk i utgangspunktet har kapasitet nok til det meste.

Enig i den. Kablet nett er alltid bedre men det er jo praktisk med WiFi i mange sammenhenger.

Der jeg sitter med laptopen i godstolen har jeg kablet nett så jeg slipper å ha radiosender i 100 i fanget hele dagen. Unngår i alle fall litt elektrosmog...

Skrevet (endret)
3 hours ago, storeulv said:

Tri-band mesh med ethernet backhaul

Helt enig i at ethernet backhaul for wifi er lurt når man har muligheten.  Poenget var at gulvlist blir feil sted for slikt.  En takboks er nok mer riktig hvis du går for synlig montering.  Ellers er jeg tilbøyelig til å akseptere noe suboptimal plassering av aksesspunkt dersom de kan gjemmes helt bort.  Skap, kott, over himling osv.

EDIT:  Kan jo ta med min subjektive erfaring etter å ha gått amok med kabling i eksisterende rør når vi flyttet for et par år siden.  Kablet da til stue, tv-stue og alle soverom, i tillegg til aksesspunkter under trapp og i kleskott.  Garasjen hadde en cat5e fra før og null mulighet for utvidelse så den lot jeg være i fred.  Har hittil ikke brukt uttakene i stue og de fleste av soverommene til annet enn testing.  Unntaket er tenåringsrommet, der et dobbelt uttak var litt i minste laget 😉  Er ingen her som gidder kabel til laptopen noe mer enn de gidder kabel til telefonen.  Garasjen kunne nok hatt en kabel til. Men det er jo ikke verre enn at jeg har satt en egen switch der (til aksesspunkt inne og en 5G-ruter ute)

Endret av Bjørn Mork
Skrevet

Kabel til ringeklokke kan også være et tips. Flere gode POE ringeklokkesystemer. Kan gi varsling når noen ringer på, med og uten kamers. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.