SveinHa Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars (endret) Inspirert av denne artikkelen: https://www.nrk.no/norge/kraftkrise_-staten-har-brukt-18-ganger-mer-pa-stromstotte-enn-stromsparing-1.17337796 Hva gjør eller ønsker dere? Både egne tiltak og statlige... Nå er der jo en lang tråd om hva jeg har gjort men veldig kort har mitt ikke så veldig store hus fra 1840 har siden 2017 gjennomgått føgende: Krypkjeller fylt med 10m3 lecakuler, isopor og støpt gulv med vannbåren varme. Vegger delvis etterisolert innefra. Alle vinduer nye. Det meste av kledning skiftet og installert ny vindsperre. 17.6kWp solceller med 54kWh lithiumbatteri, off-grid anlegg slik at jeg ikke KAN selge strøm men lagrer overskuddet i batteri. Dette er gunstig for meg med 28m3 saltvannsbasseng som bruker mye strøm i sommerhalvåret. Strømlager i skyen vil neppe kunne svare seg i lengden... Resultatet på strømregningen er 2-delt: Bare ved å bruke hodet, tenke strømsparing, kartlegge hva som bruker strøm, fire på komfortkravene (f.eks. ikke alltid ha 27 grader i badegulvet og tillate berederen å gå ned i under 50 grader) o.l. reduserte vi forbruket fra ca 33.000 kWh til 16.000 kWh Med solceller og batteri er strømforbruket kommet ned i 6.000 kWh. Denne strømmen er i all hovedsak kjøpt i tidsrommet nov-feb og skyldes selvsagt lite og lav sol der trær og annet skygger for solen ganske mye i vintermånedene. Jeg har 5-6 trær der jeg kan og vil ta ned ca halvparten men de som tar mest sol vil jeg la stå...i alle fall inntil videre... Som det står i artikkelen så har det kostet staten 18 ganger mer i strømstøtte enn i strømspareordninger men akkurat den saken har nå en del flere sider enn som så... Den "dyre" strømstøtteordningen er jo en melkeku av dimensjoner for staten selv om de prøver å få det til å se ut som om Staten er "snill" og betaler ut millioner... Men dette er nå egentlig et sidesprang i denne tråden: Tenker mer på å komme opp med gode ideer for å kunne takle strømprisene men kanskje aller mest strømforbruket. Endret 20. mars av SveinHa Siter
stigvi Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars Damen i artikkelen sier: – Med en strømpris på 48 øre i markedet har vi regna ut at det tar ca. 41 år før det har betalt seg. Med den foreslåtte norgesprisen blir nedbetalingstida hele 54 år, sier Karen Byskov Lindberg. Min kommentar til dette er at det da er lurt å se på de beste tiltakene i forhold til økonomi og heller droppe "kjekt å ha" tiltak. Siter
SveinHa Skrevet 20. mars Forfatter Skrevet 20. mars (endret) stigvi skrev (51 minutter siden): da er lurt å se på de beste tiltakene i forhold til økonomi og heller droppe "kjekt å ha" tiltak. Det er sant og det er jo der Staten BURDE komme inn med nye og bedre støtteordninger i stedet for å redusere støtten slik de gjør... Akkurat det koker jo ned til om Staten virkelig VIL at vi skal spare strøm eller om de bare vil ha pengne våre... Edit: Solcelleanlegget mitt ligger an til å ha tjent seg inn på 8-9 år og da regner jeg kun solkraft * strømpris time for time. Den strømmen jeg kjøper er jo alltid i de billigste timene så der er jo også en fortjeneste men det regner jeg ikke med. Akkurat det regnestykket kan settes opp på mange måter alt etter hvilket resultat en vil ha så jeg har bare tenkt på det som en skjult bonus... Endret 20. mars av SveinHa Siter
storeulv Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars SveinHa skrev (13 minutter siden): Det er sant og det er jo der Staten BURDE komme inn med nye og bedre støtteordninger i stedet for å redusere støtten slik de gjør... Akkurat det koker jo ned til om Staten virkelig VIL at vi skal spare strøm eller om de bare vil ha pengne våre... DETTE! Jeg tar imot strømstøtten med åpne armer all den tid den tilbys, men om det hadde vært brukt like mye penger på å subsidiere både aktive og passive sparetiltak hadde det vært mye bedre for oss alle. Vi har en høyere energibruk per innbygger enn vi trenger å ha, og det er der skoen trykker. Ikke på strømprisen. Og for å kaste inn noen kjetterske tanker; den strømmen vi sparer her til lands gjennom nye sparetiltak kan vi jo selge til kontinentet. Det er vinn-vinn. Kaster inn denne n00b-tanken helt mot slutten; vi har verdens nest(?) lengste kystlinje her, kun slått av Canada. Og denne kystlinjen er velsignet med fenomenet Golfstrømmen. Det MÅ da være mulig å lage fjernvarmeanlegg og varmekraftverk langsmed hele kysten fra Bodø og sørover som utnytter denne havvarmen? 1 Siter
ArnsteinL Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars Husk på at de offentlige støtteordningene for tiltak er forbeholdt dem som har mye penger. Jeg halverte strømforbruket mitt med et sinnsykt smart system og varmepumper. Og er på 8500KWh i året i en 80 tallsbolig på 200m2. Sjekket mulighetene for å få litt støtte...... Nope du har ikke betalt andre for dette så du får ikke en krone. Så eventuelle økninger i offentlig støtte vil ha veldig begrenset effekt da det krever store investeringer for å kunne få. Siter
SveinHa Skrevet 20. mars Forfatter Skrevet 20. mars ArnsteinL skrev (5 minutter siden): Nope du har ikke betalt andre for dette så du får ikke en krone. Det er for så vidt et poeng. Jeg fikk støtte for bl.a. solcelleanlegget og det går på størrelsen av anlegget, altså et grunnbeløp og tillegg pr kWp installert uavhengig av hvem som installerer. Jeg har gjort hele installasjonen selv og dermed spart rundt kr 50.000 men det påvirket ikke støtten, kun totalprisen. Varmepumpe med bereder, energimåler og gulvvarme fikk jeg støtte for. Hele automasjonsbiten min unngikk støtte. Prøvde meg med støtte for innkjøp av automasjonskomponenter men ble blankt avvist... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.