Teknor Skrevet 21. mars Skrevet 21. mars (endret) Har noen automasjoner som er bygget opp på samme måte, men som ikke er robuste nok. Caset er at varmekabler, varmtvannsbereder etc automatiseres (av/på) basert på strømpriskategorier, men skal ikke ta hensyn til disse kategoriene når prisen er under en terskel jeg har satt (for eksempel skal varmtvannsbereden uansett være på når strømprisen er under 30 øre/kWt. Jeg har i dag denne logikken som gir meg problemer når prisene er lave så overstyrer de dyreste prisene terskelverdien jeg har satt og likevel trigger OFF: Tror i mitt enkle hode at jeg trenger noe mer i retning av dette - men hvordan blir da logikken i when / and if / then do? Endret 21. mars av Teknor Siter
Bjørn Mork Skrevet 21. mars Skrevet 21. mars Lag deg en output til bryteren og tegn opp med og/eller mellom de forskjellige input-variablene. Da blir det litt enklere å få oversikt over logikken 1 Siter
Teknor Skrevet 21. mars Forfatter Skrevet 21. mars Takk BM, men skjønte ikke helt hva du mente. Siter
Bjørn Mork Skrevet 21. mars Skrevet 21. mars Jeg forstår heller ikke hva du mener når du tegner flere streker til separate "off" og "on" tilstander. Tilstandende henger åpenbart sammen. Bryteren kan ikke være både "off" og "on" samtidig. Og det er uklart hvordan input-strekene kombineres. Er det med "eller" - dvs at hvs en av dem er "sann" så er resultatet "sant"? Eller er det med "og" - dvs at alle må være "sann" for at resultatet skal bli "sant". Jeg prøver å si at det er enklere å forstå sin egen logikk, inkludert eventuelle brister, hvis du tegner disse sammenhengene. Siter
Teknor Skrevet 21. mars Forfatter Skrevet 21. mars Ok. Kanskje enklere å beskrive med ord: - Om prisen er under terskel (feks 30 øre) skal switch være på (uansett relativ pris på døgnet). - Om prisen er over terskel skal switch være på når prisen er innenfor de to rimeligste kategoriene (har template sensor for disse). - Ellers skal switch være av. Siter
christbj Skrevet 21. mars Skrevet 21. mars Teknor skrev (2 timer siden): - Om prisen er under terskel (feks 30 øre) skal switch være på (uansett relativ pris på døgnet). Jeg har tatt i bruk hjelpere for å få bedre kontroll på mine automasjoner. I dette tilfellet mener jeg du kan oppnå det du vil ved å opprette en Boolean/Toggle hjelper. Så lager du en automasjon som skrur den på når strømprisen er under valgt nivå og en annen automasjon som skrur den av når prisen går over dette nivået. Deretter kan du bruke denne hjelperen som et vilkår (at den må være av for at vilkåret skal være oppfylt) for automasjoene som skal skru av de aktuelle utstyret. 1 Siter
christbj Skrevet 21. mars Skrevet 21. mars Du har også en annen mer direkte metode som kan brukes. En automasjon som, når prisen går under aktuelt nivå, deaktiverer automasjonene som skal skru av vv-bereder mm. Du vil da trenge en automasjon som aktiverer disse automasjonene igjen når prisen går over valgt nivå. Jeg bruker denne metoden for de automasjoene som styrer klargjøring av hytta (oppvarming av hytta og varmtvann mm). Enn så lenge aktiverer jeg disse manuelt etter å ha sjekket strømprisene et døgn eller to før vi skal til hytta, slik at vi både utnytter de billigste timene og skrus på ting i en slik rekkefølge at hytta holder seg innenfor valgt effekt-trinn (har regler for det også, men greit å ha litt kontroll på rekkefølgen på oppvarmingen). Disse automasjoene har da en aksjon helt til slutt som deaktiverer den aktuelle automasjonen: 1 Siter
Teknor Skrevet 21. mars Forfatter Skrevet 21. mars (endret) Yes @christbj - det var en god metode. Kan legge inn en «if then» basert på en boolean helper. Ikke tenkt på bruken av en boolean helper toggle. Det burde funke bra. Takk. Endret 21. mars av Teknor Siter
Teknor Skrevet 24. mars Forfatter Skrevet 24. mars (endret) Endte opp med denne logikken. Så kan jeg enkelt justere terskelverdi og definisjonen for billig/dyre timer etter behov (dag i uken, antall personer hjemme etc.). Ser ut til å fungere bra. Styrer varmtvann, gulvvarme i ulike rom etc hvor forbruket enkelt kan sjongleres litt rundt gjennom døgnet. Endret tirsdag kl 10:36 av Teknor Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.