Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål

Skrevet

I TF016 / TF021 FW1.8/1.92

så er det implementert en bryter i command class 0x25 som gjør at det går an å kontrollere termostaten uavhengig av temperatur-regulatoren. Man kan altså slå på varmekablene og de slår seg ikke av igjen med mindre man benytter denne bryteren. I tillegg fungerer heller ikke temperaturgrensene når dette skjer. I tillegg synes termostaten å reagere på ALL ON-broadcast?

I sum synes dette å være en farlig implementasjon?

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

... savner On/Off-bryteren på Z-TRM3, den er der på mine Z-TRM2fx. Jeg savner også "Heat" og "Power save" som er veldig hendig i disse strømsparedager.

• 0
Skrevet
On 04/04/2025 at 09:44, Moskus said:

... savner On/Off-bryteren på Z-TRM3, den er der på mine Z-TRM2fx. Jeg savner også "Heat" og "Power save" som er veldig hendig i disse strømsparedager.

Heatit Trm6 har jo heat og eco igjen 😄 

• Like 1
  • 0
Skrevet

Hei Thermofloor,

jeg tenker at det ville vært fint å få avklaring på mine spørsmål/påstander:

1) Når "bryter" i Z-wave command class 0x25 benyttes til å skru på reléet, responderer enheten da på maksgrensene for gulvtemperatur?

2) Når "bryter" i Z-wave command class 0x25 benyttes til å skru på reléet, så må relé slås av på tilsvarende måte ved bruk av denne "bryteren"?

3) Vil reléet kunne slås på som følge av en ALL ON broadcast eller lignende?

• 0
Skrevet
Fjosepose skrev (På 10.4.2025 den 13.03):

1) Når "bryter" i Z-wave command class 0x25 benyttes til å skru på reléet, responderer enheten da på maksgrensene for gulvtemperatur?

Nei, i det bryteren blir brukt er termostaten sin regulering overstyrt.

2) Når "bryter" i Z-wave command class 0x25 benyttes til å skru på reléet, så må relé slås av på tilsvarende måte ved bruk av denne "bryteren"?

Enten det, eller så kan du skru opp setpunktet høyt, så veldig lavt, så tilbake til normal igjen. Da får du på en måte synkronisert utgangen med termostaten sin faktiske status.

3) Vil reléet kunne slås på som følge av en ALL ON broadcast eller lignende?

Ja.

Litt begrunnelse på hvorfor denne termostaten har dette.

Da denne ble laget var Z-Wave "relativt" nytt enda, da fantest det ikke en Command Class for å vise statusen på releet.

TF laget så en slags Workaround så brukere skulle kunne se statusen til termostatene.

Moskus skrev (På 4.4.2025 den 9.44):

Vi fjernet tidligere ECO- og COOL-modusene fordi vi opplevde at overraskende mange brukere med varmekabler satte termostatene sine til "Cooling", noe som inverterte styringslogikken og førte til veldig varme gulv.

I ettertid så har vi sett at forespørselen til disse modusene har vært høy nok til at vi har valgt å reintrodusere disse, til tross for risikoen for feilinnstillinger.

• Like 1
  • 0
Skrevet
Heatit controls skrev (4 minutter siden):

Vi fjernet tidligere ECO- og COOL-modusene fordi vi opplevde at overraskende mange brukere med varmekabler satte termostatene sine til "Cooling", noe som inverterte styringslogikken og førte til veldig varme gulv.

I ettertid så har vi sett at forespørselen til disse modusene har vært høy nok til at vi har valgt å reintrodusere disse, til tross for risikoen for feilinnstillinger.

Haha, nå lo jeg faktisk høyt! Ikke verst det på en mandag! 😄 

• 0
Skrevet

image.thumb.png.d230a6c0568848e91d729c23c2af64bb.png

Jeg er ikke så sikker på om jeg faktisk hadde oppdatert til v1.92 om jeg visste om dette fra starten. Med introduksjonen av denne "fiksen" så er jo termostatens sikkerhetsfunksjoner i prasis koblet bort. Man kan delvis kompensere for dette med riktig bruk av termostaten, eller lage eksterne sjekker for temperatur på avveie, men slikt burde jo være innebygget og ikke mulig å "koble seg forbi". Langt verre blir det jo når enheten reagerer på broadcasts, da vil termostatene slå seg på og stå der å koke gulvene. Et slikt broadcast har jeg feks fanget opp at Heatit Ztemp2 sender ut:
image.thumb.png.4afb865674d3bf8ef043ab2e45dfe89b.png

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.