axels Skrevet søndag kl 06:40 Skrevet søndag kl 06:40 Hei! Banalt spørsmål, men er ikke så bevandret i fiberverdenen. Har lagt opp fiber til et rom, og det kommer ut av veggen med en SM LC/LC duplex hun/hun fiberadapter i keystoneramme. Men den fiberadapteren kom ikke med noen form for blindplugger/beskyttelse, så den er nå åpen på veggen. Er det OK å la det være slik, slik man gjerne lar en RJ45 stå ubeskyttet på veggen år etter år? Tilstrekkelig å bare lukke det lille lokket over keystonen? Eller kjøpe en form for blindplugg som fester godt på adapteren? Siter
Bjørn Mork Skrevet søndag kl 07:26 Skrevet søndag kl 07:26 Veldig rart at det adapteret kom uten beskyttelse. Det koster jo ingenting og er normalt med. Se f.eks bilde her: https://www.fs.com/products/76105.html Går sikkert bra uten i en begrenset periode forutsatt at det ikke er veldig mye dritt som pøses inn i hullet. Men jeg ville nå uansett spandert på en slik plastplugg. Vet ikke hvor du kjøper den slags løst, men det følger med alt av SFPer (og etter min erfaring også slike skjøtestykker). Evt hvis dette bare er midlertidig så kan du kanskje bare plugge inn en fibersnor og la den henge der? Med beskyttelseshettene på pluggen i den andre enden, selvsagt. Siter
christbj Skrevet søndag kl 07:28 Skrevet søndag kl 07:28 (endret) axels skrev (51 minutter siden): Er det OK å la det være slik, slik man gjerne lar en RJ45 stå ubeskyttet på veggen år etter år? Tilstrekkelig å bare lukke det lille lokket over keystonen? Eller kjøpe en form for blindplugg som fester godt på adapteren? Åpne fibertilkoblinger bør alltid tettes med en støvplugg/hette. Spesielt for singelmodus fiber (SM) er kan et støvkorn på feil sted være nok til å ødelegge for god kommunikasjon. Søk på LC dust cap så finner du nok noe som er hakket bedre enn det lokket som er vist. Lokket er selvsagt bedre enn ingenting, det er også en fordel at åpingen vender nedover, så det kan være godt nok. Skulle det bli trøbbel, så kjøp et renseverktøy, søk på LC cleaning tool. Endret søndag kl 07:32 av christbj La til tips om renseverktøy. Siter
axels Skrevet søndag kl 11:32 Forfatter Skrevet søndag kl 11:32 Tusen takk for godt og utfyllende svar! Da skal jeg finne meg en støvplugg ☺️ Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.