axels Skrevet i går, 06:58 Skrevet i går, 06:58 Hei! Skal få installert noen Shelly-reléer på hytta, primært til strømmåling av to varmepumper. Reléene skal stort sett alltid stå på, men varmepumpene vil skrus av og på innimellom, og noen ganger dra en del strøm (tenk "ring hytta varm"). Leste tilfeldigvis om Shelly RC Snubber som (sitat) "skal brukes til alle Shelly-reléer som benyttes sammen med induksjonsbelastninger som vifter, motorer, eller andre enheter som forårsaker spenningstopper under påslag". Dette var et ukjent produkt for elektriker, så jeg skulle sjekke ut litt. Er dette noe jeg bør ha for å øke sikkerheten og levetiden for releet? Jeg har allerede flere Shelly-releer i sikringsskapet hjemme som bla. måler varmepumpe-kursen her, og der bruker jeg ikke en slik. Tilleggspørsmål: Noen av releene skal på DIN-skinne i skap (Shelly Wave Pro 1PM) mens selve lasten er et stykke unna. Er det slik at Snubberen bør plasseres nærmest mulig lasten? Jeg skal ha et pillerelé (Shelly Wave 1PM) ved baderomsvifte. Trengs en Snubber der også, eller er det så puslete last at det ikke trengs? Takk for svar 🙂 Siter
stigvi Skrevet i går, 14:39 Skrevet i går, 14:39 Merkelig at en som har gått på elektro linje ikke kjenner til dette. Du kan gjerne ha de i sikringsskap og koble de rett på Shelly rele. Det skulle ikke forundre meg om baderomsvifte allerede har en slik montert. Den har kanskje en bryter som er beskyttet. Siter
axels Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden (endret) Takk for svar! Av nysgjerrighet: Har RC Snubberen kun en funksjon når releet slås av mens det er last på? Altså at den i prinsippet ikke trengs hvis varmepumpen er helt avskrudd når releet skrus av, eller hvis jeg skrur av/på varmepumpen mens selve releet forblir påskrudd. Sikringsskapet begynner å bli trangt, går det like fint å ha RC Snubberen i en veggboks i nærheten av varmepumpe for å spare litt plass? Gjør det noe å ha RC Snubber mellom relépillen og baderomsviften selv om viften kanskje allerede har en slik montert? I tilfellet baderomsviften kan det hende releet blir brukt til å sku av/på mens viften går, fordi det ikke er noen kablet bryter til viften og det kunne vært kjekt med en bryter ved døra. Min plan er: relepille->topolet elkobryter (som er på feil side av rommet)->baderomsviften. Endret 21 timer siden av axels Siter
SveinHa Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden axels skrev (14 timer siden): Av nysgjerrighet: Har RC Snubberen kun en funksjon når releet slås av mens det er last på? Altså at den i prinsippet ikke trengs hvis varmepumpen er helt avskrudd når releet skrus av, eller hvis jeg skrur av/på varmepumpen mens selve releet forblir påskrudd. RC-leddet slukker gnist som oppstår når relekontakten åpner under last, jo mer induktiv last jo mer gnist. Varmepumper er jo normalt inverterstyrte og regnes da som ohmsk last, altså ikke-induktiv. axels skrev (14 timer siden): Gjør det noe å ha RC Snubber mellom relépillen og baderomsviften selv om viften kanskje allerede har en slik montert? Kan jeg aldri tenke meg... Siter
ArnsteinL Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jeg har 3 varmepumper på Shelly pucker, og har til nå ikke hatt noen problemer iallefall. Siter
axels Skrevet 33 minutter siden Forfatter Skrevet 33 minutter siden Takk for nyttige svar, her lærer man masse! @SveinHa Betyr det at jeg da ikke trenger RC-ledd for varmepumpe-releene siden lasten er ohmsk? Det er nye Mitsubishi varmepumper. For baderomsviften tenkte jeg slik: Relépille -> topolet elkobryter -> baderomsvifte. Hvor skal RC-leddet monteres her? Igjen er releets viktigste formål strømmåling, slik at jeg kan følge med på hvor mye viften kjører og hvordan luftfuktigheten i rommet utvikler seg (selve viften er fuktstyrt - Pax Calima). Den topolede bryteren vil nok brukes innimellom til å skru viften helt av f.eks. ved avreise fra hytta eller før vinterstenging. Vil det oppstå noe overspenning/gnist i releet når den topolede bryteren skrus av eller på? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.