Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg skrev en post i forumet "Ditt system" i desember, men det ga ikke så mye svar så mulig jeg postet det "feil sted". Ny bruker her. Kanskje jeg får flere svar her? 🙂

Jeg har et DEFA 2G-system og det må på et tidspunkt byttes ut siden 2G-nettet skal slås av (pt. 2027). Spørsmålet er om jeg skal gå for noe nytt fra Sikom (ganske dyrt og krever abonnement) eller om jeg skal bygge opp noe eget. Noe andre som har erfaring med hyttestyring her? Jeg trenger primært å styre gulvvarme og panelovner slik at jeg får varmet opp hytta før ankomst.

Georg

Skrevet (endret)

Har du tilgang til internet på et eller annet vis har du jo et utall av muligheter. På hytta har jeg en 4G ruter, en Raspberry Pi 400 med Node-RED, noen Shelly sensorer og wallplugs samt styrbart kamera. Har DRAMATISK redusert strømforbruket til frostsikring og har fått kontroll med aktivitet utenfor. 4G ruteren har SIM-kort som er et datakort til mitt vanlige abonnement og koster beklageligvis kr 59/mnd. Noen mobilselskap tar mindre i månedspris men da koster dataabonnementet mer enn jeg betaler så det går litt opp i opp.

På slike småanlegg er Shelly helt supre siden de går rett på wlan og ikke trenger utstyr for Zigbee eller ZWave. Jeg kjører Shelly over MQTT og har Mosquitto MQTT broker på RPien. For fjerntilgang bruker jeg både RPi Connect og Tailscale (gratis for privat bruk på opptil 100 enheter og enkelt å sette opp og håndtere).

...og: Velkommen til Hjemmeautomasjon @georglu Mye kunnskap her men noen ganger tar det litt tid før en tråd "tar av"...

Endret av SveinHa
Skrevet

Jeg har fiber på hytta, så jeg har tenkt tanken på å basere meg på oppkobling via det. Jeg har kikket litt på Shelly tidligere, så det er absolutt en mulighet. Det viktigste er frostsikring og sørge for å kunne skru på oppvarming bortefra. Til gulvtermostatene trenger jeg å koble på et ekstern relé som kan skru frostsikring av/på. På panelovnene har jeg tenkt at jeg kan bruke digitale termostater med Wi-Fi.

Skrevet
georglu skrev (1 minutt siden):

Jeg har fiber på hytta, så jeg har tenkt tanken på å basere meg på oppkobling via det.

Ja, jeg så det etterpå i den andre posten din...

georglu skrev (2 minutter siden):

På panelovnene har jeg tenkt at jeg kan bruke digitale termostater med Wi-Fi.

Jeg har bare frittstående oljeovner på hytta og de styres med en Shelly Plug S på hver som igjen styres av noen strategisk plasserte Shelly H&T sensorer. Programmeringen er så enkel at om temperaturen er under en valgt grense går ovnen på, ellers av, ingen hysterese eller slikt fanzy greier. Oljeovnene har jo også innebygget termostat men den er svært unøyaktig og er vel stilt på rundt 5-10 grader og setpunktet i styresystemet setter jeg rundt 3 grd. Temp sensorene er plassert litt strategisk på bad, kjøkkenbenk og i kjeller nær vannrørene.

Skrevet

Takk for input. Her må det planlegges litt ser jeg, men jeg skal nok kunne få skrudd sammen et ålreit system som ikke koster skjorta. Sikom-løsningen virker å være dyr og ikke så fleksibel som man kunne ønske. DEFA-løsningen jeg har nå har fungert fint og vært enkel å forholde seg til selv om abonnementet koster en smule, men det lever på lånt tid (2G-nettet skulle vært slått av år, men ble heldigvis utsatt). Med fiber og wi-fi er heldigvis mulighetene mange og det er har vært rimelig stabilt til nå.

Skrevet

Det kommer jo an på hvor langt du vil da det, jeg kjører som SveinHA 4G modem og raspberry pi på hytta med en komplett HA smart hus system med langt over 100 enheter. Men dette er jo en egen hobby 😛. Du vil kunne komme helt i mål med det du beskriver med noen enkle shelly dingser og noen valg i appen på telefonen. Og hvis du skulle hive deg i smart hus hobbyen på et senere tidspunkt, så er jo shellyene sinnsykt fleksible og kan rulles inn i de store systemene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.